بررسی تاثیر ارزش ریال در روند صعودی قیمت ها در بازار / با افزایش 40 درصدی هزینه تولید، تثبیت قیمت ها دور از انتظار است

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه باید باور کنیم که قیمت گذاری دستوری نمی‌تواند جواب گوی اختلاف فاحش قیمت ها باشد، تاکید کرد: در صورتی که قیمت خودرو متناسب با هزینه تولید واقعی شود دیگر قیمت ها در بازار بالا نخواهد رفت چرا که بازار ظرفیت افزایش بیش از این را نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فراز و فرودهای گرانی خودرو همچنان ادامه دارد. پس از موافقت با اصلاح و افزایش قیمت خودرو از سوی ستاد تنظیم بازار، حالا وزیر صمت در پاسخ به انتقادات به اصلاح قیمت ها عنوان می کند که افزایش قیمت خودرو در سال جاری حدود 30 درصد بود که حدود یک سوم سال قبل است.

اظهارات وزیر صمت در تایید اصلاح قیمت ها در حالی است که در 3.5 سال گذشته به دلیل قیمت‌گذاری دستوری حاکم بر خودروسازان، قیمت محصولات متناسب با هزینه تولید افزایش نیافته است.چنانچه در این سالها هر گاه قیمت خودرو دارای حاشیه زیادی بوده و به خودروساز اجازه افزایش قیمت نداده اند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، شاهد کاهش تولید خودروسازان بوده ایم.

پیش از این بارها کارشناسان اعلام کردند که قیمت‌گذاری دستوری خودرو در کشور جواب ‌گو نیست چنانچه بر اساس شواهد و آمارها، با وجود اینکه قیمت خودرو را خودروساز مشخص نمی‌کند، اما همچنان قیمت در بازار صعودی است؛ روندی که به خوبی نشان می دهد قیمت خودرو در کشور متاثر از ارزش ریال و کالا است.

در همین حال اوضاع بازار خودرو از ماه گذشته نشان می دهد که با اعلام اصلاحات دستوری قیمت ها، اگر چه اندکی هیجان کاذب به بازار خودرو تزریق شد اما پیش از آن نرخ صعودی دلار بود که بر افزایش قیمت‌ها دامن زد جریانی که چندان قابل کنترل نیست با این وجود به نظر می رسد اگر هیجانات و نوسانات ارزی کاهش پیدا کند، تا حدودی می توان انتظار داشت که قیمت ها کمی معقول‌تر شود اما مسلما تثبیت این بازار نیازمند تصمیمات اساسی و خروج دولت از قیمت گذاری دستوری است.

در همین ارتباط عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است تا زمانی که به مشکلات تولید به درستی نپردازیم و تولید رونق پیدا نکند مشکلات صنعت و بازار خودرو حل نخواهد شد شرایطی که ارتباط چندانی به خودروسازان ندارد.

امیر حسن کاکایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به جریان کنونی قیمت خودرو در بازار به رغم اصلاح اخیر قیمت ها تاکید کرد: قیمت خودرو در بازار متناسب با ارزش ریال بالا و پایین می شود و امروز در شرایط خوبی به جهت ارزش ریال قرار نداریم و هر گونه اخبار منفی بازار خودرو را هیجان زده می کند.

 

امیرحسن کاکایی



وی در عین حال تصریح کرد: در شرایطی که بازار خودرو تحت تاثیر انتظارات تورمی قرار دارد هر مقدار قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش یابد به همان میزان و یا بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش خواهد یافت بنابراین اصلاح قیمت‌ها تاثیر چندانی در ثبات بازار نخواهد داشت و همچنان بازار خودرو پر التهابی را شاهد خواهیم بود.

وی با توجه به افزایش 18 درصدی قیمت خودرو و ادامه بی ثباتی ها در بازار بیان کرد: با وجود زیان انباشته 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان، این افزایش اگر چه تا حدودی از زیان شرکتها کم می کند اما تاثیر چندانی در افزایش تولید خودروسازان نخواهد داشت و با این روند انتظار نمی‌رود بازار خودرو به ثبات بلند مدت برسد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: از زمان اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو در بهمن سال گذشته تا به امروز هزینه تولید صنعت خودرو و قیمت نهاده های تولید بیش از 40 درصد افزایش یافته است، اما خودروسازان تنها مجوز افزایش 18 درصدی قیمت‌ها را دریافت کردند در صورتی که به یکباره قیمت خودرو 40 درصد افزایش یابد و قیمت واقعی شود دیگر قیمت خودرو در بازار بالا نخواهد رفت چون بازار ظرفیت افزایش بیش از این را نخواهد داشت.

کاکایی مشکل کنونی بازار خودرو را افزایش ناقص قیمت خودرو دانست و گفت: تا وقتی که خودروسازان با قیمت حاشیه بازار نفروشند، با هر تصمیم غیر واقعی مسئولان در خصوص قیمت خودرو، بازار متوجه می شود که خودروسازان با این ارقام امکان بالابردن تولید را ندارد در نتیجه سرمایه گذاران در بازار قیمت ها را کماکان بالاتر پیشنهاد می دهند.

وی همچنین به تاثیر افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال پرداخت و افزود: همواره در روزهای پایانی سال شاهد افزایش تقاضا برای خرید خودرو در بازار هستیم از این رو با در نظر گرفتن آمار تولید خودروسازان و انتظارات تورمی در اقتصاد می‌توان انتظار داشت قیمت خودرو در بازار آزاد روند صعودی خود را حفظ کند و درصورتی که نرخ دلار در بازار آزاد در حدود 30 هزار تومان ثابت شود، قیمت پراید به بیش از 180 میلیون تومان خواهد رسید.

وی در ادامه با انتقاد از ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو تاکید کرد: متاسفانه صنعت خودرو همچنان تحت تاثیر تصمیمات سیاسی است و واقعیت‌های اقتصادی درآن نقش زیادی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت مهم ترین اقدام برای ثبات در بازار خودرو را حذف قیمت گذاری دستوری دانست و تصریح کرد: البته در شرایط ثبات اقتصادی و به دور از سیاست زدگی در تصمیمات، گام اول و اساسی برای ایجاد ثبات در بازار خودرو، حذف قیمت گذاری دستوری و رفع موانع تولید این صنعت است و در این شرایط به دلیل رشد تولید خودرو عرضه و تقاضا در بازار به تعادل خواهد رسید.

کاکایی در پایان یادآور شد: به طور قطع در چنین شرایطی دیگر شاهد التهاب و جولان دلالان در بازار خودرو نخواهیم بود و به دلیل عدم کشش بازار، قیمت خودرو در بازار متعادل خواهد شد پس از طی این مرحله و آرادسازی قیمت نیز، با توجه به منابع ارزی کشور و اعمال قوانین کارشناسی شده می‌توان با آزادسازی واردات خودرو، صنعت خودروسازی را توسعه داد.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 135984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha