نه خودروی مدرن می‌سازیم و نه وارد می‌کنیم

ایران اگر بخواهد به سطحی بالایی از کیفیت در موتور خودرو برسد، یا باید قادر به طراحی موتورهای پیشرفته با استاندارد یورو ۶ و پلتفرم‌های جدید باشد که نیست، یا باید آن را از کشورهایی که صاحب چنین تکنولوژی مدرنی هستند وارد کند که این کار هم با توجه به جایگاه بین المللی ایران و وجود تحریم ها مقدور نمی باشد.

به گزارش پرشین خودرو، ایران اگر بخواهد به سطحی بالایی از کیفیت در موتور خودرو برسد، یا باید قادر به طراحی موتورهای پیشرفته با استاندارد یورو ۶ و پلتفرم‌های جدید باشد که نیست، یا باید آن را از کشورهایی که صاحب چنین تکنولوژی مدرنی هستند وارد کند که این کار هم با توجه به جایگاه بین المللی ایران و وجود تحریم ها مقدور نمی باشد.

خودروهایی که از حیث موتور و پلتفرم دارای استانداردهای جهانی نیستند، یکی از مهم ترین دلایل مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا در ایران به حساب می آیند.

کارشناسان بر این باورند که استفاده از خودروهای مدرن با موتورهای استانداردی که در اروپا تولید می شود می تواند میزان آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد،آیا ایران امکان تولید یا وارد کردن چنین خودروهایی را دارد؟حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفتگو با نفت ما به این سوال پاسخ می دهد.

ارتباط بین مصرف سوخت و ساختار خودرو چیست؟

بحث کیفیت و کمیت در مصرف سوخت به تکنولوژی موتور و سطح استانداردی که دولت‌ها برای خودروسازها تعیین می‌کنند برمی‌گردد. به عنوان مثال در اروپا الزام استاندارد زیست محیطی برای خودروسازها یورو ۶ است، در نتیجه این الزام، سطح تکنولوژی موتور خودروها ارتقا پیدا کرده و به همان نسبت میزان مصرف سوخت در آنها پایین آمده است، زمانی که خودروساز استاندارد زیست محیطی خودروی خود را از یورو ۵ به یورو ۶ ارتقا می دهد، می بایست مصرف سوخت را نیز کاهش دهد. این موتور پیشرفته، سوخت کمتری مصرف کرده و میزان گازهای خروجی آن نیز اندک است. بنابراین خودروهای مدرن سطح تکنولوژی موتور بالایی دارند و مصرف سوختشان بسیار پایین است.

در خصوص خودروهای هیبریدی، وضعیت مصرف سوخت به چه شکل است؟

خودروی هیبریدی به خودرویی با موتور دوگانه گفته می شود، یعنی این خودروها هم موتور الکترونیکی دارند و هم فسیل سوز، در شرایطی که به توان بیشتری از موتور نیاز است، موتور فسیل سوز وارد مدار شده و در وضعیتی که به قدرت کمتر و شتاب بیشتری نیاز باشد، موتور الکترونیکی فعال می شود. مصرف سوخت این قبیل خودروها از فول فسیل سوز کمتر است. نکته جالب توجه این است که جهان در حوزه خودرو در حال گذار به خودروهای فول الکترونیک است. در این خودروها سطح تکنولوژی موتور به اندازه ای بالاست که نیازی به مصرف هیچ سوخت فسیلی از جمله بنزین وجود ندارد و به همین دلیل میزان گازهای خروجی و آلایندگی این طیف از خودروها بسیار پایین است.

آیا در ایران امکانی برای تولید خودرو با تکنولوژی پیشرفته موتور و کاهش مصرف سوخت وجود دارد؟

برای داشتن موتوری با سطح استاندارد زیست محیطی یورو۶ ، ساختار موتور می بایست به صورت کامل تغییر کند زیرا موتور بخشی از پلتفرم کلی خودرو است و موتور پیشرفتهِ استاندارد قابل جانمایی در یک پلتفرم قدیمی که تکنولوژی بالا و هم سطح با موتور مورد نظر را ندارد، نیست. یعنی برای داشتن موتور مدرن با استاندارد بالا اساسا باید خودروهای کاملا جدید و مدرن تولید شود. خودروهایی که در ایران تولید می شوند اما امکانات نصب موتور یورو ۶ را ندارند. ایران اگر بخواهد به چنین سطحی از کیفیت در موتور خودرو برسد یا باید قادر به طراحی موتورهای پیشرفته با استاندارد یورو ۶ و پلتفرم های جدید باشد که نیست، یا باید آن را از شرکای قدرتمند خود که صاحب چنین تکنولوژی مدرنی هستند خریده و وارد کند که این راهکار هم با توجه به جایگاه بین المللی ایران و وجود تحریم ها مقدور نمی باشد.

به فرض وارد کردن خودروهای مدرن، آیا زیرساختی برای استفاده از این قبیل خودروها وجود دارد؟

حتی به فرض وارد کردن خودروهایی با استاندارد بالای موتور، در ایران زیرساخت های استفاده از چنین خودروهایی وجود ندارد. یعنی نمی توان موتوری در سطح استاندارد یورو ۶ وارد کرد اما سوخت بنزینی که استفاده می شود در سطح یورو ۲ یا یورو ۴ باشد زیرا سوخت یورو ۴ به موتوری که سطح استاندارد آن یورو ۶ است، آسیب می زند. در کشور ما امکانی برای تولید و تامین سوخت با کیفیت یورو ۶ وجود ندارد، ما قادر به تولید چنین سوخت با کیفیتی نیستم و دستمان از واردات آن هم کوتاه است.

چه راهکارهایی برای مصرف بهینه سوخت در حوزه خودرو وجود دارد؟

بهینه کردن مصرف سوخت در چند حالت امکان پذیر است، رفتن به سمت استفاده از سوخت هایی با بهره وری بیشتر و هزینه و آلایندگی کمتر مانند استفاده از گاز به جای بنزین و گازوئیل می تواند موثر باشد، بکارگیری خودروهای الکترونیک نیز راهکار مناسبی است اما اگر مقرر باشد که از همین سوخت های فسیلی موجود اما به صورت بهینه استفاده شود، چاره ای جز ایجاد تغییرات اساسی در ساختار موتور خودروها نیست، یعنی باید موتوری را طراحی و تولید کنیم که مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به موتورهای فعلی کمتر باشد و سوخت آن باکیفیت بهتری بسوزد. دستیابی به استانداردهای زیست محیطی پیش نیاز و لازمه طراحی چنین موتورهایی است یعنی تکنولوژی ساخت موتور باید به گونه ای باشد که هم سوخت کمتری مصرف کند و هم قادر باشد اگزوز خودرو را پاک کند.

منبع: نفت ما

کد خبر 137152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha