از وعده کاهش قیمت خودرو تا نقش اخبار مذاکرات بر بازار / احیای برجام خریداران شب عید را منصرف می کند؟

اگر چه وزیر صمت وعده کاهش قیمت ها از طریق افزایش عرضه را داده بود اما بررسی ها نشان می دهد که کاهش های اخیری که در بازار خودرو رخ داده ناشی از نوسانات نرخ دلار و اخبار مذاکرات بوده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی چند روز اخیر در پی خبرهای خوش مخابره‌ شده از مذاکرات وین و همچنین کاهش نرخ ارز، در بازار خودرو نیز با افت بهای محصولات داخلی و خارجی مواجه شدیم اما کارشناسان معتقدند این افت قیمت‌ها متناسب با رشد نرخ خودروها طی شش ماه اخیر نیست و قیمت ها باید بیشتر از اینها در بازار کاهش پیدا کند.

این شرایط در حالی است که طی دو سال گذشته، قیمت‌ها در بازار خودرو به اشکال مختلفی افزایش یافت؛ یک روز به بهانه عرضه کم، زمانی به بهانه نرخ دلار و روز دیگر بهانه دلال بازی قیمت ها را در بازار صعودی کرده است.

چنانچه در این مدت قیمت‌ها در بازار به نحوی بالا رفته است که فاصله قیمتی ایجاد شده بین کارخانه و بازار در بیشتر خودروها بین 100 تا 150 میلیون تومان رسیده است.

وضع پیش آمده در بازار خودرو و گلایه های مردم و نمایندگان مجلس از شرایط موجود باعث شد که وزیر صمت دولت سیزدهم پس از سه ماه از شروع به کار دولت جدید، در اوایل آبان ماه سال جاری و پیش از اعمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، وعده دهد که «با طراحی برنامه دقیقی مبتنی بر 9 پروژه در صنعت خودرو، به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.»

این در حالیست که بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد وزارت صمت نتوانسته کنترل خاصی بر بازار داشته باشد و یک ماه مانده تا پایان وعده وزیر، کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات قیمت‌ها را به سمت کاهشی شدن سوق داده است.


تاثیر افزایش تکمیل و تحویل خودروهای در کف بر بازار

اما در کنار اخبار مثبت مذاکرات که بیشترین تاثیر را بر بازار خودرو داشته است افزایش عرضه و تکمیل خودروهای ناقص از گزاره هایی است که گفته می شود می تواند جریان بازار خودرو را تغییر دهد. بر این اساس روز گذشته رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به وجود 170 هزار خودرو در کف پارکینگ شرکت‌های خودروسازی، از تکمیل و تحویل 50 هزار دستگاه خودرو در روزهای گذشته به مردم خبر داد و اعلام کرد که بر اساس برنامه‌ ای که ارائه شده ظرف مدت مشخص، بقیه خودروها در اختیار مردم قرار می گیرد.

حال در چنین شرایطی که تکمیل خودروهای ناقص سرعت گرفته و تا حدودی عرضه روند بهتری یافته است و از سویی مذاکرات هسته‌ای به اوج خود رسیده و بسیاری دستیابی به توافق را محتمل‌ترین سناریوی موثر در این بازار می دانند، سوال اصلی پیش روی بسیاری از مردم این است که با شرایط پیش رو و احیای دوباره برجام آینده بازارهای مختلف از جمله خودرو در آستانه شب عید چگونه خواهد شد؟
 

بازار خودرو


کاهش مورد انتظار قیمت خودرو زمان بر است

بر این اساس یک فعال بازار خودرو معتقد است اگر چه به طور سنتی همواره در بازار شب عید شاهد افزایش تقاضا برای خرید خودرو هستیم اما اتفاقات متعدد در سال جاری سبب شد بازار شب عید امسال هم رونق خود را از دست بدهد.

به گفته وی اخبار برجام این انتظار را در مردم ایجاد کرده که با آزادسازی دارایی های ایران و فروش نفت، نرخ ارز کاهش بیشتری خواهد یافت، انتظار روانی که بسیاری را به امید کاهش قیمت خودرو از تصمیم خود برای خرید خودرو در هفته های پایانی سال منصرف کرده است.

وی با این حال با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو بر اساس آنچه مردم انتظار دارند کمی زمان بر است به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در حالی که یک ماه کمتر به پایان سال باقی است و همواره بازار در شب عید و با تغییر مدل خودروها به تکاپو می افتد اما هم اکنون معاملات در نقطه صفر قرار دارد؛ فروشنده وجود دارد اما خریدار به دلیل امید برای کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌‌‌ای، فعلا میلی به خرید ندارد.


اخبار مذاکرات و انتظار روانی بر رکود بازار خودرو دامن زد

این فعال بازار خودرو تاکید کرد: اخباری که از مذاکرات برجام به گوش می رسد موجب رکود بازار خودرو شده است زیرا با ادامه روند افت نرخ ارز خریداران در انتظار ثبات قیمت دلار هستند.

وی معتقد است که عده ای که خودرو را صرفا با هدف حفظ سرمایه شان خریداری می کنند، احتمال افت قیمت در این بازار طی هفته های آینده، آن ها را از تصمیم شان منصرف کرده که این عامل به خودی خود به رکود بازار خودرو دامن می زند.

اما بررسی قیمت خودرو در بازار آخرین ماه سال نشان می دهد که در برابر جهش نرخ برخی محصولات در ماههای گذشته افت قیمت ها چندان محسوس نبوده است و اگر چه بهای دلار از کانال 27 هزار تومان به‌ کانال 26 هزار تومان سقوط کرده، اما همچنان قیمت خودرو به‌ رغم نزدیک شدن به‌ روزهای پایانی سال آن‌طور که باید واقعی نشده و هنوز مشتریان واقعی را در انتظار نوسانات بیشتر نگه داشته است.

بر اساس آخرین تغییرات قیمتی، در حال حاضر قیمت‌ها در بازار خودرو به طور میانگین بین دو تا 15 ‌میلیون تومان کاهش یافته است چنانچه بررسی بازار محصولات سایپا نشان می دهد که هم اکنون پراید 111 مدل 99 از 188‌ میلیون تومان به 186 ‌میلیون تومان، پراید 131 از 173 میلیون تومان به 172 میلیون تومان، ساینا دنده‌‌‌ای از 197‌ میلیون تومان به 195 میلیون تومان رسیده است و ضمن اینکه دو محصول تیبا هاچ بک پلاس 202 میلیون و کوییک دنده ای با قیمت 193 میلیون تومان معامله می شود.

همچنین در بازار امروز محصولات ایران خودرو، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 266 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 حدود 325 میلیون و پژو 207 دنده ای با قیمت 366 میلیون و پژو پارس 275 و سمند EF7 با قیمت 279 میلیون تومان معامله می شوند.

به گزارش پرشین خودرو، ارزیابی ها حاکی از آن است که شرایط بازار خودرو در آخرین ماه سال هم مانند سال‌های قبل است و اگر چه در دو سال اخیر به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا نمایشگاه‌داران شب عید نداشته‌اند به نظر می رسد امسال نیز ظاهرا این قشر با این مساله دست‌ به‌ گریبان است. با این حال بسیاری معتقدند خبرهای خوب برجامی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار خودرو در روزهای پایانی سال داشته باشد و این از اهمیت این مذاکرات حکایت دارد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 137222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha