کد خبر 137402
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
وضعیت بازار خودرو در سال 1401 چگونه خواهد بود؟

سال 1401 قطعا سالی متفاوت و خاص برای کشور خواهد بود چرا که بسیاری از عوامل سیاسی، اقتصادی و صنعتی جهانی در کنار عوامل داخلی دست به دست هم خواهند داد تا مجموعه ای از عوامل مختلف و شاید غیرقابل پیش بینی صورت پذیرد.

به گزارش پرشین خودرو، بازار خودرو کشور نیز تحت این عوامل تغییر خواهد کرد، تغییری که شاید گیج کننده برای بسیاری از کارشناسان است.

بر عکس سالهای قبل اینبار تنها عوامل داخلی کشور و عوامل بین المللی محدود به کشورمان در نظر نیست بلکه تغییرات جهانی در نظر است که در مقیاس جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

برخی از این عوامل را باهم بررسی می کنیم:

جنگ میان روسیه و اکراین بسیاری از مبادلات جهانی را برهم زده و قیمت نفت به طور بی سابقه ای بالا رفته و با تحریم صنایع نفت و گاز روسیه قطعا در مدت زمانی کوتاه افزایش بیشتری خواهد داشت و این قطعا بر روی قیمت کالاهای تولیدی که یکی از آنها خودرو هست تاثیر زیادی خواهد داشت چنانچه امروز در برخی کشورهای پیشرفته اثرات آن کاملا مشهود است.

از سوی دیگر از اوائل امسال ( 2022) جهان با مشکل تولید برخی چیپست ها و قطعات خاص روبروست تا جایی که تامین آنرا برای خودروسازان جهانی غیر ممکن و بسیاری از خطوط تولید را تعطیل کرده است، این موضوع عاملی دیگر برای افزایش قیمت خودرو خواهد بود.

سیگنال‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت یک امر جهانی خواهد بود که تنها منوط به بازار ایران نیست. از سوی دیگر هزینه های حمل و نقل و کشتیرانی با کاهش شیوع کرونا و افزایش بازار مصرف، رشد داشته که خود عاملی بر افزایش قیمت تمام کالاهای مصرفی خواهد بود.

سه عامل تاثیرگذار تا کنون شناخته شد که ریشه جهانی دارد اما علل داخلی را باید بیابیم.

قطعا با توافق هسته ای به لحاظ روانی در کوتاه مدت بازار کاهشی می‌شود اما در عرض چند ماه واقعیات مشخص خواهد شد. اولا باید ابعاد و عمق توافق بررسی گردد آیا خودروسازان جهانی تمایل به حضور دارند با توجه به تجربه تلخ گذشته و امکان تکرار حوادث و اگر این ریسک را می پذیرند و حضور میابند به زمانی زیاد برای توافق و احداث خط تولید و ایجاد زیرساختها برای عرضه محصول نیاز دارند همچنین رفع تحریم ها نیز زمان بر خواهد بود.

چنانچه توافقی حاصل نشود که قطعا قیمتها رو به افزایش می‌رود و در کوتاه مدت مشتریان به بازار هجوم می آورند و بلند مدت بازار به رکود تحت تاثیر قیمتهای غیر منطقی می رود.

اما بحث دیگر واردات خودرو است که میتواند به کاهش قیمت علی الخصوص نمونه های دست دوم وارداتی کمک کند که امیدواریم صورت پذیرد چراکه خودروهای وارداتی موجود کارکرده قیمت های نجومی داشته و فاقد خدمات هستند.

اما سوال این است هدف دولت با توجه به کسری بودجه ایجاد درآمد بالاست و این بدان معنی است که عوارض گوناگون مستقیم و غیر مستقیم وضع میشود و احتمالا این هزینه ها با ارز 25000 تومانی محاسبه خواهد شد و این نیز خود قیمت ها را افزایش می‌دهد.

آنچه مهم است اینکه که سال آینده بسیاری از عوامل متغیر وجود دارد و بازاری که شاید بر عکس انتظار تحت تاثیر عوامل غیرقابل پیش بینی شیب افزایشی داشته باشد.
 

کد خبر 137402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha