نقش پلیس راهور در تهیه خوراک علیه صنعت خودرو/خودروسازان نباید هزینه تصمیمات حاکمیتی را پرداخت کنند

پس از تصادف زنجیره‌ای سنگین در محور بهبهان که به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان عزیز منجر شد تا این لحظه کمتر روزی بوده است که مقام های ارشد پلیس موضعی منفی علیه صنعت خودرو نگرفته باشند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وضع کیفی برخی خودروهای داخلی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد.

وضع کیفی خودروهای تولید داخل در سال‌های اخیر کار را به جایی رسانده است که مقام معظم رهبری به موضوع ورود کردند و خواستار اصلاح وضعیت شدند.

رئیس جمهوری نیز با صدور فرمان هشت بندی در بازدید از خودروسازان اقدامی هر چند نمادین در این خصوص انجام داد، همچنین مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت نیز هر کدام به نوعی در پی اصلاح وضعیت هستند.

در میان اقداماتی که از سوی مقام های ارشد نظام در راستای ارتقای سطح کیفی خودروها انجام شده، پلیس یکی از ارکان حکومتی است که مواضع عجیب و شبهه برانگیزی در این موضوع دارد.

اضهارات پلیس پس از تصادف زنجیره ای محور بهبهان که تنها ایربگ یک خودرو در آن عمل کرده بود هر روز شدیدتر شده است تا روز گذشته که در مقایسه ای، تلویحا خواستار تعطیلی خودروسازان و انجام واردات خودرو شدند.

سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور در گفت و گو با یک رسانه می‌گوید: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می دهیم.

پلیس در مواضع خود علیه خودروسازان هر چند از کلید واژه هایی نظیر خودروی فرسوده، آلودگی هوا و واردات خودرو که از مهمترین دغدغه های عموم است، استفاده می‌کند اما این اظهارات که هر روز تندتر نیز شده، شائبه هایی مبنی بر فرار پلیس از مسئولیت های خود ایجاد کرده است.

اینجا یک سوال اساسی مطرح می‌شود؛ چرا پلیس که بر اساس قانون می‌تواند از شماره گذاری خودروها جلوگیری کند این کار را انجام نمی‌دهد و در عوض با مواضع رسانه ای، خوراک تبلیغاتی علیه خودروسازان ایجاد می‌کند؟

پاسخ کوتاه و صریح است؛ پلیس به دلایل حاکمیتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد!

متاسفانه همین موضوع در خصوص خودروسازان نیز صادق است و خودروسازان نمی‌توانند اقدامات مورد نظر خود را بدون توجه به ملاحظات امنیتی و حاکمیتی اجرا کنند.

پس چرا خودروسازان در حال پرداخت هزینه تصمیمات حاکمیتی هستند!؟

مگر خودروسازان از واردات خودرو یا کار با شرکای نامدار خارجی بدشان می‌آید!؟

مگر تا همین دو سال پیش پژو 2008، سیتروئن، مزدا، اسکانیا، ولوو و کیا سراتو را تولید نمی‌کردند؟


هر مشکلی یک سری دلایل دارد که خودروسازان در لیست دلایل آن نمی‌گنجند اما هزینه های آن را پرداخت می‌کنند!

خودروسازان نیروی مازاد دارند اما اجازه تعدیل نیرو ندارند، خودروسازان بر خلاف اصول اقتصادی ملزم به سرمایه گذاری های خارجی و استانی می‌شوند در حالی که بیشتر اعتقادی به آن ندارند اما نمی‌توانند با آن مخالفت کنند، خودروسازان چندین شریک نامدار چون مزدا، کیا، ولوو، بنز، اسکانیا، هیوندای و فولکس واگن را به دلیل تحریم از دست دادند در حالی که هیچ تقصیری در شکل گیری تحریم ها نداشتند و ....

جای دارد یکبار به گذشته بازگردیم تا ببینیم در حال پرداخت هزینه چه چیزی هستیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت دوازدهم پیش از این گفته بود که ما انتخاب کردیم که این گونه زندگی کنیم.

ما انتخاب کردیم تا با استکبار جهانی بجنگیم و استقلال خود را با شعار نه شرقی نه غربی حفظ کنیم. این انتخاب هزینه هایی دارد که قاعدتا خودروسازان به عنوان یک بنگاه اقتصادی نباید در لیست پرداخت کنندگان آن باشند اما همچنان هزینه می‌دهند.

تحریم ها اثرگذار و کمرشکن است چون دیدیم که صنعت خودروی روسیه تنها یک ماه توانست در برابر آن مقاومت کند و به تولید ادامه دهد، تنها یک ماه و این نشان دهنده اثرگذاری و قدرت تخریبی تحریم هاست در حالی که صنعت خودروی ما در طول دهه ها تحریم توانسته است سرپا بماند و به تولید ادامه دهد.

روا نیست که خودروسازان و قطعه سازانی که اینگونه پای نظام و اقتصاد مقاومتی ایستاده اند مورد چنین هجمه ای از سوی ارکان حاکمیتی قرار گیرند.

پلیس راهور به خوبی از مشکلات و موانع پیش روی خودروسازان آگاه است و نیک می‌داند دلیل ممنوعیت واردات خودرو چیست و چرا وضعیت کیفیت خودروهای داخلی چنین است و ده ها مشکل دیگر که مجال گفتن آن نیست، پس چرا این گونه صنعت خودرو را هدف اظهارات خصمانه قرار داده است؟! الله و اعلم ...

 

 

یادداشت از فرشید آصفی

کد خبر 137742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha