نشست نمایشگاه‌داران خودرو با پلیس امنیت / بورس کالا چه تاثیری بر بازار خودرو و فعالیت نمایشگاه داران گذاشت؟

داستان عرضه خودرو در بورس کالا این روزها به مساله مهمی نه فقط برای سهامداران خودرویی و صنایع وابسته، بلکه به دغدغه ای برای اتحادیه و واحدهای صنفی فعال در بازار خودرو تبدیل شده است.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از حدود ۲ ماه قبل عرضه خودروها در بورس کالا آغار شد و خودروسازان به مرور محصولات بیشتری را در این بستر عرضه می‌کنند.

از اهداف مهم عرضه خودرو در بورس کالا حذف رانت از بازار خودرو و شفافیت در این بازار بوده است در این میان اما برخی معتقدند که عرضه خودرو در بورس در افزایش قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

با این وجود برخی از فعالان بازار خودرو نیز معتقدند که اگر عرضه خودرو به صورت روزانه و در تعداد بالا در بورس تداوم داشته باشد، بر کشف واقعی قیمت‌ها و تنظیم هر چه بهتر بازار تاثیرگذار خواهد بود. با این حال یک مقام صنفی در اتحادیه نمایشگاه داران تهران می گوید اگر چه برخی پیش بینی‌ها حاکی از تاثیر مطلوب عرضه مستمر و روزانه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن در بازار خودرو است اما تاکنون این جریان روند معکوس داشته و معاملات بورس کالا نه تنها هیچ تاثیری در کاهش قیمت خودروها در بازار نداشته بلکه جریان عرضه و معاملات در بورس بعضا در قیمت سازی و رشد قیمت ها در بازار نیز تاثیر گذاشته و بازار قیمت ها را داغ تر کرده است.

با این حال راهکار وزارت صمت برای حذف قرعه‌کشی خودروها و تعدیل قیمت ها در بازار، عرضه خودرو در بورس کالا است. با وجود افزایش عرضه انواع خودرو در بورس کالا،‌ آنچه مردم در عمل احساس می کنند ادامه افزایش قیمت خودروها در بازار است تا جایی که این روزها با ورود دلالان به بورس کالا و اجاره کارت ملی، برخی ها بورس کالا را هم یکی از متهمان این گرانی عنوان می کنند.

در چنین شرایطی روز گذشته سخنگوی وزارت صمت خبر از آغار عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا داد و اعلام کرد که به اعتقاد مسئولان وزارت صمت واردات خودرو یکی از راهکارهایی است که می تواند به متعادل سازی بازار خودرو داخلی نیز کمک کند.

از نگاه مسئولان وزارت صمت با افزایش عرضه در بورس کالا، همچنین نزدیک شدن زمان واردات نخستین خودروهای خارجی و البته اجرایی شدن طرح موضوع مالیات بر عایدی، انتظار می‌رود به‌زودی شاهد شکسته شدن التهاب بازار خودرو باشیم و سوداگران از گردونه خارج شوند.

با این حال روز گذشته بورس کالا شاهد برخی قیمت شکنی ها در جریان معاملات بود و در جریان معاملات عرضه 12 هزار خودرو در بورس کالا، پزو207 دستی با قیمت میانگین 376 میلیون تومان معامله شد که نسبت به عرضه گذشته این محصول در هفته پیش تقریبا 25 میلیون تومان ارزانتر معامله شد و تارا دستی نیز همین رویه را داشت و با میانگین قیمت 351 میلیون تومان معامله شد. این خودرو نیز مانند دیگر خودروهای این شرکت با قیمتی کمتر از قیمت معامله قبلی و حدود 54 میلیون تومان ارزانتر معامله شد.

همچنین در ادامه معاملات روز گذشته، 4 هزار خودروی شاهین نیز راهی بورس کالا شد که در نهایت برای این خودرو تعداد 1545 تقاضا به وجود آمد و این خودرو حدود 40 میلون تومان ارزانتر از معامله قبلی، با همان قیمت پایه 304 میلیون تومان معامله شد.

اگر چه انتظار میرفت افت قیمت معاملات بورس کالا در بازار تاثیر بگذارد با این حال بررسی بازار خودرو نشان می دهد که معاملات روز گشته در بورس کالا تاثیری در قیمت بازار نداشته و قیمت ها بدون تغییر باقی مانده است.

حال در چنین شرایطی سوال اینجاست که چرا با وجود عرضه خودرو در بورس کالا، همچنان شاهد رشد قیمت انواع خودرو در بازار هستیم؟ آیا ایراد کار در انتخاب روش است یا نوع استفاده از ابزاری به نام بورس کالاست؟ تا چه اندازه عوامل بیرونی نظیر التهاب بازار ارز و عدم اطمینان اقتصادی در بروز این آشفتگی موثر است؟ آیا مطرح شدن خودرو به عنوان کالای سرمایه ای تنها عامل تاثیر گذار در جهش های قیمتی است ؟

اما نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در توضیح واکنش بازار خودرو به جریان معاملات روز گذشته بورس کالا معتقد است که تاکنون معاملات بورس کالا تاثیری در کاهش قیمت خودروها در بازار نداشته بلکه روند معاملات در بورس بعضا در قیمت سازی و رشد قیمت ها در بازار نیز تاثیر گذاشته و بازار قیمت ها را داغ تر کرده است.

اسد کرمی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو تصریح کرد: اگر چه قیمت ها در بورس کالا زیر قیمت بازار عرضه می شود اما با توجه به خواب پول و مالیات بر ارزش افزوده، عملا این روند با توجه به نوسانات بازار ارز و ابهام در قیمت ها، سودی را نصیب خریداران نخواهد کرد.

وی در ادامه به رکود بازار خودرو اشاره و تاکید کرد: با رشد قیمت دلار به کانال 44 هزار تومان، قیمت ها در بازار خودرو رشد عجیبی کرد اما با کاهش نرخ دلار از هفته گذشته و بازگشت دلار به کانال 39 و 40 هزار تومان، قیمت ها در بازار حدود 30 درصد کاهش یافت و تا به امروز با توجه به نوسان جزئی دلار در همین ارقام، قیمت ها در بازار خودرو نیز تا حدودی بدون تغییر مانده است و افت قیمت در معاملات بورس کالا تاثیری بر قیمت ها در بازار نگذاشته است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران همچنین از جلسه اتحادیه نمایشگاه داران با پلیس امنیت در خصوص بورس کالا و بازار خودرو خبر داد و افزود: به اعتقاد نمایشگاه داران چنانچه قرار است خودرو در بورس کالا به فروش برسد پس اتحادیه و واحدهای صنفی دارای پروانه در این جریان چه نقشی دارند؟ آیا با این رویه نمایشگاه داران باید کسب و کارشان را تعطیل کنند؟

کرمی در پایان به درخواست اتحادیه و واحدهای صنفی فعال در بازار خودرو اشاره کرد و افزود: درخواست ما این است که در روند عرضه خودرو در بورس کالا و یا حتی قیمت گذاری و توزیع، اتحادیه باید سهم و نقشی را ایفا کند و چنانچه دولت در نظر دارد به طور مستمر خودرو در بورس کالا عرضه و به فروش برسد بورس هم باید زیر نظر اتحادیه فعالیت نماید.

کد خبر 140479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha