۱۰ خودروی کم مصرف ایرانی را بشناسید (+تصاویر)

در این گزارش از پرشین خودرو به معرفی ۱۰ تا از کم مصرف ترین خودروهای داخلی می‌پردازیم که کمترین میزان سوخت ترکیبی و آلاینده را در مشخصات فنی خود دارند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با افزایش قیمت سوخت و بالا رفتن سطوح آلودگی هوا در کشور (به ویژه کلان شهرها)، درخواست برای خودروی کم مصرف ایرانی بیش از پیش پررنگ شده است. متقاضیان خرید ماشین های کم مصرف ایرانی برای کاهش هزینه سوخت و تولید آلاینده، به استفاده از خودروهای اقتصادی با موتورهای کم مصرف و یا گازسوز رو آورده‌اند.

تا اطلاع ثانوی اتومبیل‎‌های پژو ۲۰۶ (با مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)، پراید LE۱۱۱ (۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)، تارا (۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) و ال ۹۰ (۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) در صدر لیست خودروی های کم مصرف داخلی قرار دارند. بد نیست قبل از اینکه به سراغ معرفی ماشین های کم مصرف ایرانی برویم، نگاهی به لیست میزان مصرف این خودروها بیندازیم.

لیست مصرف سوخت خودروهای ایرانی

خودرو

میزان مصرف ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر

پراید LE ۱۱۱

۶.۷ لیتر

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۶.۴ لیتر

تارا

۶.۶ لیتر

ال ۹۰

۶.۹ لیتر

تیبا ۲

۷ لیتر

ساینا

۷ لیتر

دنا پلاس

۷.۹ لیتر

ام وی ام X۲۲

۶.۱ لیتر

کیا پیکانتو

۵.۶ لیتر

رنو کپچر

۵.۹ لیتر

وضعیت مصرف سوخت خودروهای ایرانی چگونه است؟

 با وجود تمام تمهیداتی که گروه‌های صنعتی خودروسازی در ایران برای تولید کم مصرف ترین ماشین داخلی ترتیب دادند (از جمله تلاش برای تولید موتورهای کم مصرف ملی)، امروزه بسیاری از ماشین‌های ایرانی در مقایسه با بازار جهانی میزان آلایندگی بیشتری دارند که با استانداردهای تایید شده نمی‌خواند. 

به گفته فرید زاوه، کارشناس خودرو، در گفتگو با تیم اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان، سرعت پایین پیشرفت تکنولوژی خودروسازی در کشور به همراه تحریم‌ها و غیاب فناوری‌های بهینه سازی مصرف سوخت سبب شده خودروهایی که پیشتر به عنوان خودروی کم مصرف ایرانی شناخته می‌شدند امروزه طبق استاندارد جهانی مصرفی بیش از آستانه رنج مصرف سوخت پایین داشته باشند.

وی افزود: به طور میانگین میزان مصرف سوخت در خودروهای ایرانی، چیزی حدود ۳۵ درصد بیشتر از اتومبیل‌های خارجی است. به علاوه وجود سیاست یارانه سوخت و انحصار، سبب شده تا هزینه سوختگیری سالانه در ایران کمتر از چیزی باشد که در سایر کشورها مشاهده می‌شود.  در نتیجه فشار مالی چشمگیری از این بابت به مردم وارد نمی‌آید که برای تولید کم مصرف ترین ماشین داخلی و کاهش میزان آلایندگی خودروهای فعلی، به خودروسازان فشار بیاورند و طالب اتومبیل‌هایی با مصرف پایین‌تر شوند.

زاوه در پایان به مسئله تولید خودروهای هیبرید و برقی (EV) اشاره کرد و اذعان داشت: هزینه هیبریدسازی، چیزی حدود ۹۰ میلیون تومان برای هر خودرو خرج درپی خواهد داشت و از این لحاظ صرفه اقتصادی زیر سؤال می‌رود. برنامه ساخت خودروهای الکتریکی نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست پیشنهادهای ارائه شده برای این طرح، چه زمانی عملی شوند.

تا کنون اقدام‌هایی برای تولید خودروی های کم مصرف داخلی صورت گرفته که کم و بیش با موفقیت‌هایی همراه بوده‌اند. ایران خودرو و سایپا، دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران، سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه (R&D) انجام داده‌اند. این شرکت‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی می‌کوشند تا فناوری‌های پیشرفته موتور را بومی‌سازی کنند. به علاوه همکاری با شرکت‌های خودروسازی و تولیدکنندگان موتورهای بین‌المللی، انتقال فناوری و مهندسی معکوس نیز در بهینه سازی مصرف سوخت اتومبیل‌های وطنی مؤثر بوده است.

یکی از نمونه‌های کم مصرف یعنی موتور EF۷ که توسط شرکت ایران خودرو تولید شده، از جمله موفق‌ترین موتورهای کم‌مصرف در ایران است. این موتور با حجم ۱.۷ لیتر و تکنولوژی پیشرفته بهینه‌سازی سوخت، مصرف سوخت را کاهش داده و کارایی بالایی دارد. موتور TC۷ نیز نسخه توربوشارژ شده این موتور است که قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد.

لیست ۱۰ خودروی کم مصرف ایرانی

در ادامه این گزارش با معرفی کم مصرف‌ترین ماشین‌های ایرانی مهمان نگاه شما خواهیم بود. اگر قصد دارید سراغ خرید خودروی کم مصرف ایرانی بروید، فهرست امروز به کارتان خواهد آمد.

۱. پراید LE ۱۱۱

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، پراید ۱۱۱ یکی از کم مصرف ترین ماشین های داخلی به حساب می‌آید که در سال ۸۸ به عنوان نسخه آپدیت شده پراید هاچبک راهی بازار شد. ۱۱۱ در تیپ‎‌های EX، LX، LE، SE، SL و SX عرضه گردید که در این بین، تیپ LE کمترین سطح مصرف را دارد. با وجود تمام ایراداتی که به پراید وارد است (از ضعف ساخت و بدنه گرفته تا قدیمی بودن پلتفرم)، هنوز می‌توان روی این خودرو به عنوان یک انتخاب اقتصادی حساب کرد. ‌البته در سال‌های اخیر گفته می‌شود برخلاف دیتای اعلام شده در کاتالوگ، مدل‌های انژکتوری پراید مصرف بیشتری نسبت به نسخه‎‌های قبلی دارند.

  • نوع موتور: ۴ سیلندر یورو ۳ M۱۳ تنفس طبیعی
  • حجم موتور: ۱.۳ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۶۳ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۰۳ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۶.۷ لیتر

۲. پژو ۲۰۶ تیپ ۲

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

پژو ۲۰۶ از زمان ورودش به ایران در دهه ۸۰ به اندازه‌ای تحت فرایند ایرانیزاسیون قرار گرفته که ماهیت فرانسوی آن کمرنگ شده و امروزه یکی از کم مصرف ترین ماشینهای ایرانی به حساب می‌آید. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ایران خودرو، از موتور کم مصرف TU۵ قدرت می‌گیرد که با توجه به وزن پایین و جثه کوچک این خودرو، قدرت و شتاب نسبتاً قابل قبولی به نمایش می‌گذارد.

برای تیپ ۲ پژو ۲۰۶ نسبت به سایر تیپ‌هایی که تا کنون برای این ماشین عرضه شده‌اند، مصرف سوخت پایین‌تری گزارش می‌شود. طبق آمار، این خودرو با مصرف ۸.۹ لیتر در سیکل شهری و ۵ لیتر در جاده، می‌تواند یکی از خودروی های کم مصرف داخلی باشد.

  • نوع موتور: ۴ سیلندر یورو ۳ TU۳ تنفس طبیعی
  • حجم موتور: ۱.۴ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۷۵ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۱۸ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۶.۴ لیتر

۳. تارا

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

تارای ایران خودرو که در سال ۹۹ به بازار معرفی شد، تا کنون در تیپ‌های دنده‌ای و اتوماتیک عرضه گردیده و با مصرف ترکیبی ۶.۷ لیتری در ۱۰۰ کیلومتری، در لیست کم مصرف ترین خودروی ایرانی جا می‌گیرد. این اتومبیل از پلتفرم ایرانیزه شده pf۱ سیتروئن به نام IKP۱ و موتور TU۵ پلاس آپدیت شده‌ ۴ سیلندری بهره می‌برد. حجم ۱.۶ لیتری موتور، توان تولید ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر تورک را دارد و طبق ارقام کاتالوگی، در ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

درحال حاضر ۵ تیپ مختلف از تارا در بازار موجود است که شامل تیپ‌های V۱ و V۱ پلاس دنده‌ای، V۲ و V۴ اتوماتیک و V۳ دنده‌ای می‌شوند و همگی از موتور TU۵P بهره می‌برند.

  • نوع موتور: ۴ سیلندر یورو TU۵P
  • حجم موتور: ۱.۶ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۱۱۳ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۴۴ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۶.۶ لیتر

۴. ال ۹۰

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

تندر ۹۰ یا همان ال نود شرکت رنو، به استهلاک کم و مصرف سوخت پایین و البته طراحی نخراشیده و زمخت معروف است. این خودروی کم مصرف ایرانی در تیپ‎‌های دنده‌ای و اتوماتیک در بازار داخلی عرضه می‌شود و طبق آمار، نسخه دستی آن مصرف سوخت کمتری به همراه دارد.

درحال حاضر تیپ‌های E۰، E۱، E۲، اتومات، پلاس اتومات و پلاس دنده‌ای برای تندر ۹۰ در بازار عرضه می‌شوند که در این میان، تیپ E۲ به عنوان ماشین کم مصرف و کم استهلاک داخلی بیش از سایرین به محبوبیت رسیده است. استفاده از گیربکس جدید JHQ سفارشی نیز از سال ۹۶ به بعد در این تیپ، مشکلات فنی و رانندگی پیشین را تا حدودی رفع نمود. ادعا می‌شود که این تیپ تندر با مصرف سیکل شهری ۶.۸ لیتر و جاده‌ای ۵.۶ لیتر، به عنوان یک خودروی کم مصرف ایرانی قابل اطمینان باشد.

  • نوع موتور: ۴ سیلندر L۹۰-EU IV
  • حجم موتور: ۱.۶ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۱۰۵ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۴۴ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۶.۹ لیتر

۵. تیبا ۲

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

جایگزین پراید که به رخ تخم مرغی و عجیبش معروف است، از موتور M۱۵ ۱.۵ لیتری بهره می‌برد که در تیپ‌های EX، SX و پلاس به بازار عرضه شده و طبق ادعا، در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود  ۷ لیتر می‌سوزاند. اگر از مشکلات کیفیت بدنه و طراحی بگذریم، می‌توانیم تیبا را به عنوان یک خودروی کم مصرف ایرانی که با استفاده از ستون‌های دوجداره و گیربکس ۵ دنده دستی معرفی کنیم که نسبت به جدش پراید، نمره بالاتری دریافت می‌کند.

  • نوع موتور: ۴  سیلندر M۱۵
  • حجم موتور: ۱.۵ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۸۷ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۲۸ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۷ لیتر

۶.  ساینا

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

یکی از کم مصرف ترین خودروهای سایپا که در مقایسه با اجدادش یعنی پراید و تیبا عملکرد بهتری از لحاظ مصرف سوخت به نمایش می‌گذارد، سایناست. البته پیشرانه تیبا یعنی همان M۱۵ قدیمی ۱.۵ لیتری در این سدان کوچک به کار گرفته شده که توان تولید ۸۷ اسب بخار را دارد. مصرف سوخت ترکیبی ساینا در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که آن را به یکی از خودروهای کم‌مصرف در بازار ایران تبدیل می‌کند.

ساینا با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود که هر دو نوع آن عملکرد مناسبی دارند. تیپ EX از گیربکس ۵ دنده دستی بهره می‌برد و آلایندگی آن در سطح یورو ۴ گزارش شده است.

  • نوع موتور: ۴ سیلندر M۱۵ یورو۴
  • حجم موتور: ۱.۵ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۸۷ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۲۸ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۷ لیتر

۷. دنا پلاس

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

دنا پلاس به عنوان یکی از ماشین های کم مصرف ایرانی که بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ تولید گردیده و فیس لیفتی از دناست، عملکرد قابل قبولی از نظر میزان مصرف سوخت نشان می‌دهد. این خودرو همچنان از همان موتور اصطلاحاً ملی EF۷ بهره می‌برد و ایران خودرو کوشیده با افزودن تعداد سوپاپ‌ و سیستم CVVT (زمانبندی متغیر سوپاپ)، عملکرد بهتری در مقایسه با XU۷ ارائه بدهد. شاید دنا در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو از جمله سمند، کم مصرف ترین ماشین ایران به نظر بیاید اما در مقایسه با آمار جهانی هنوز پیشرفت قابل توجهی به دست نیاورده است.

  • نوع موتور: ۴ سیلندرEU۷ ۵
  • حجم موتور: ۱.۷ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۱۱۳ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۵۵ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۷.۹ لیتر

۸. MVM X۲۲ دنده‌ای

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

مورد بعدی در لیست خودروی کم مصرف ایرانی شاید تمام و کمال وطنی نباشد، اما به عنوان یک کراس اوور مونتاژی که در سال ۹۵ توسط مدیران خودرو راهی گالری‌های کشور شد، مصرف سوخت نسبتاً قابل قبولی به نمایش گذاشته است. تیپ‌های مختلفی از ام وی ام X۲۲ عرضه شده‎‌اند که در این میان، تیپ‌های دنده‌ای (فارغ از آپشنال بودن یا نبودن) در ۱۰۰ کیلومتر میزان سوخت کمتری می‌سوزانند.

جدیدترین نسخه ام وی ام X۲۲ مجهز به موتور توربوشارژ و گیربکس CVT شده است که قطعاً مصرف سوخت بالاتری در مقایسه با تیپ دنده‎‌ای خواهد داشت.

  • نوع موتور: ۴ سیلندر۱۶ سوپاپه
  • حجم موتور: ۱.۵ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۱۰۵ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۳۵ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۶.۱ لیتر

۹. کیا پیکانتو

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

شاید بی انصافی باشد که پیکانتو برای کیا را معادل تیبا برای سایپا بدانیم، اما کیا پیکانتوی مونتاژی به عنوان یک خودروی کم مصرف داخلی  شناخته می‌شود که از سال ۲۰۱۲ در ایران نیز عرضه می‌گردد. این هاچبک کوچک شهری، در حالت ترکیبی ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارد. پیشرانه ۱۲۴۸ سی سی پیکانتو همراه با گیربکس چهار سرعته، حداقل نیاز برای تردد داخل استانی را رفع می‌کند و در عین حال مصرف سوخت بسیار کمتری در مقایسه با خودروی های کم مصرف داخلی دیگری مانند تیبا و ساینا دارد.

  • نوع موتور: ۴  سیلندر یورو ۶
  • حجم موتور: ۱.۲ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۸۵ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۲۱ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۵.۶ لیتر

۱۰. رنو کپچر

145221 - خودروی کم مصرف ایرانی؛ کم مصرف ترین ماشین داخلی؛ خودروی های کم مصرف داخلی؛ ماشین های کم مصرف ایرانی

رنو کپچر که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توسط ایران خودرو به بازار ایرانی وارد شد، با حجم دقیق ۱۱۹۷ سی‌سی، توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. وجود توربوشارژر در این موتور و گیربکس ۶ دنده اتومات دوکلاچه اندکی رانندگی با این خودرو را با چالش مواجه می‌کند. با این حال رنو کپچر در شرایط رانندگی شهری مصرف سوخت حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد و در نتیجه می‌توان آن را کم مصرف ترین خودرو شاسی بلند در ایران دانست.

  • نوع موتور: ۴ سیلندر توربوشارژ TCe۱۲۰
  • حجم موتور: ۱.۲ لیتر
  • حداکثر قدرت: ۱۲۰ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۹۰ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۵.۹ لیتر

جمع بندی

تولید هر خودروی کم مصرف ایرانی نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست دارد. خودروسازان ایرانی همچون سایپا و ایران خودرو با معرفی مدل‌هایی مانند ساینا و موتورهای کم‌مصرف EF۷ و TC۷ تلاش کرده‌اند تا به نیازهای بازار پاسخ دهند و گام‌های مؤثری در جهت بهینه‌سازی مصرف سوخت بردارند.

استفاده از کم مصرف ترین ماشین داخلی نه تنها به کاهش هزینه‌های سوخت و آلایندگی کمک می‌کند، بلکه به توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی کشور نیز کمک می‌کند. امید است با ادامه توسعه فناوری‌های جدید و افزایش تولید ماشین های کم مصرف ایرانی، شاهد بهبود کیفیت زندگی و حفظ محیط زیست در کشور باشیم.

کد خبر 145221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha