خودروهای ناایمن عامل تصادفات پرخطر نیست!

پرشین خودرو: کارشناسان تصادفات معتقدند که علت بخش قابل توجهی از تصادفات، عدم ایمنی خودرو و مقاومت آن است و برهمین اساس نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تقریبا هرماه آمار رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولیدی را اعلام می‌کند که در آن اکثر خودروهای با قیمت پایین‌تر از 40 میلیون تومان نمره منفی بالای 50 دارند.

به گزارش «پرشین خودرو»، آمار تصادفات نیز حاکی از بالا بودن تلفات و مجروحان خودروهای با کیفیت پایین است، اما در این بین؛ رییس کل بیمه مرکزی خودروهای ناایمن را عامل تصادفات پرخطر و افزایش ریسک بیمه نمی‌داند. محمدابراهیم امین،‌ رییس کل بیمه مرکزی اظهار کرد:‌ راننده‌ای که به خوبی رانندگی کند در هر ماشینی بنشینند تصادف نمی‌کند! وی افزود: برهمین اساس می‌خواهیم در قانون جدید نقش راننده و خودرو را به صورت تلفیقی مد نظر قرار داده و هرکدام را به اندازه سهم واقعی‌شان دخالت دهیم. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در لایحه اصلاح قانون بیمه شخص ثالث به راهکارهای کاهش ریسک صنعت بیمه توجه شده است، گفت: در بحث بازنگری در قانون بیمه‌نامه شخص ثالث پیشگیری از خطر براساس مکانیزم قیمت در بازار تعیین می‌شود که این کار منجر به کنترل ریسک از سوی بیمه‌گذار خواهد شد. بیمه مرکزی وظیفه‌ای برای کاهش ریسک ندارد رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: درواقع مکانیزیم قیمت و نظام پاداش و تنبیه منجر به مدیریت ریسک و پیشگیری و توسعه ایمنی می‌شود در غیر اینصورت بیمه مرکزی وظیفه مشخصی برای کاهش ریسک ندارد، اما اگر امر بیمه‌گری به صورت کامل اجرایی شود این مدیریت ریسک هم انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه یکی از اشکالات قانون فعلی آن است که حق بیمه برای راننده پرخطر و کم خطردیده نشده است، گفت: ما به دنبال آن هستیم که ارزیابی ریسک را از خودرو به راننده منتقل کنیم زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهند 80 درصد حوادث ناشی از خطای راننده است و باید ارزیابی ریسک راننده بر ریسک خودرو مقدم باشد. این سخنان رییس کل بیمه مرکزی، به عنوان فردی که سالها در این صنعت حضور دارد، جای تعجب دارد چراکه سال گذشته بیمه مرکزی همایشی تحت عنوان مدیریت ریسک با حضور سردار مومنی و کارشناسات صنعت بیمه برگزار کرد تا راهکارهای کاهش خسارت و ریسک این صنعت را مورد بررسی قرار دهد، ضمن آنکه اکثر شرکت‌های بیمه‌ای درصد پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث‌شان از میزان حق بیمه دریافتی بیشتر بوده و زیان ده هستند. همچنین در تصادف اخیر دو اتوبوس در جاده تهران – قم که منجر به کشته شدن 44 نفر و مجروح شدن بیش از 50 نفر شد، از سوی کارشناسان 50 درصد علت نقص فنی خودرو و عدم سلامت لاستیک اتوبوس و سپس نقص فنی در سیستم برق رسانی اعلام شد که ابتدا منجر به انحراف و پس از برخورد با اتوبوس در راه مقابل، آتش سوزی اتفاق افتاد و 44 نفر زنده در آتش سوختند. از ناگواری حادثه و اثرات اجتماعی که سالها به خانواده‌های بازمانده و همچنین مجروحان مرتبط خواهد شد که بگذریم، همین یک تصادف، که اتفاقا در ماه حرام هم رخ داد، براساس دیه 154 میلیون تومانی و همچنین خسارت خودروهایی که سه تا چهار سال از عمرشان نمی‌گذرد، چندین میلیارد تومان هزینه تنها به صنعت بیمه وارد کرد، در حالی که اگر توجه به سلامت خودرو و داشتن معاینه فنی از سوی شرکت‌های بیمه برای صدور بیمه‌نامه شخص ثالث در نظر گرفته می‌شد، شاید شاهد این میزان هزینه جانی و مالی در یک تصادف نمی‌بودیم.
کد خبر 26436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 1
    فکر کنم این آقا از کشور دیگه ای اومده بیاد ببینه وقتی یه پراید با کامیون تصادف میکنه تازه اونم نه از روبه رو ببینه چی میشه و بعد حرف بزنه.
  • اسداله پیشدار ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    17 0
    با سلام کاملا درست فرمودند قوانین برای گذشتن از ازمون است نه برای رعایت . رانندهای که در اتوبان کرج قزوین به صورت خلاف رانندگی میکند وباعث کشته شدن چند نفر انسان میشود خودرو مقصر است. پرایدی که با سرعت غیر مجاز به کامیون برخورد میکند مقصر خودرو است . رانندهای که در اتوبان نمیداند باند احتیاط چیست ودران باند رانندگی میکند وبا مانعی روبرو میشود وبا انحراف به چپ ناگهانی باعث تصادف میشود مقصر ؟؟
  • دانشجو ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    12 0
    با سلام خدمت آقای پیشدار: آقای پیشدار بله شاید همش تقصیر خودرو نباشه اما بیشتر است در مورد تصادف پراید اون راننده کامیون مقصر بود و در زمان رانندگی خوابش برده بود و تازه راننده گواهی نامه نداشت با پیشرفت تکنلوژی ماشین ها ایمن تر شدن بله راننده گان هم مقصر هستند چون آموزش درست داده نمی شه یا راننده خودش آنها رو نادیده می گیره اما دلیل نمی شه که مقصر هر کی که هست جانش رو از دست بده پراید یا 206 و ماشین های که تقریبا در این کلاس ها هستند و از لحاظ سال تولید قدیمی هستند تا حدود زیاد نا ایمن اند و بدنه بسیار ضعیفی دارند اما اگر این ماشین ها با ماشین هایی که ایمن تراند و از لحاظ ایمنی دارای یک استاندارد جهانی هستند باعث زنده ماندن سرنشینان میشوند.
  • اسداله پیشدار ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    15 0
    با سلام خدمت جناب دانشجو با نظر جنابعالی در رابطه با ایمن نبودن خودرو ها موافقم ولیکن باز براین نظر هستم که هر خودروئی با یک استانداردی طراحی میگردد وبر ان اساس در داخو گراف هم اخرین میزان سرعت تعیین میشود از همه اینها گذشته قوانین جاری ایران حداکثر سرعت را 120 کیلو متر در اتوبان ها مجاز میداند خودرو هرچی باشد بر یک اساسی این مقررات تعیین گردیده جادههای ما کشش ندارد زانتیائی که با سرعت بسیار بالا در اتوبان امیرکبیر توقیف شد ایمنی بدی ندارد اگر حادثه رخ میداد بازهم باید بگیم ماشین ناایمن بود با پوزش.