مخالفت با كاهش سن فرسودگی خودروها

کد مطلب 4090
۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
مخالفت با كاهش سن فرسودگی خودروها
4090

پرشین خودرو: مدیر كل محیط زیست استان تهران گفت: ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با پیشنهاد كاهش سن فرسودگی خودروها در تهران مخالفت كرد.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از فارس، رسول علی اشرفی‌پور، درباره پیشنهاد تغییر سن فرسودگی خودروها در شهر تهران گفت: در جلسات بازنگری برنامه كاهش آلودگی هوای شهر تهران یكی از محورهای مورد بحث كاهش عمر فرسودگی خودروها بود؛ بنابراین پیشنهاد داده شد تا خودروهای زیر مدل 82 به دلیل پاس نكردن استاندارد یورو 2 و تولید آلودگی در پایتخت تردد نكنند. وی افزود: در برخی كلان‌شهرهای دنیا مانند شهر سئول در كره جنوبی عمر فرسودگی خودروها زیر 10 سال تعریف شده است. یعنی خودروهایی كه بالای 10 سال عمر دارند اجازه تردد نداشته یا محدودیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. مدیر كل محیط زیست استان تهران با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیری ویژه برای كاهش آلودگی هوای تهران، اظهار داشت: با توجه به تجربیات برخی كشورها این پیشنهاد نیز در كمیته كاهش آلودگی هوای شهر تهران مطرح شد كه در صورت تصویب خودروهای زیر مدل 82 در تهران تردد نكنند. اشرفی‌پور بیان كرد: این پیشنهاد به این دلیل مطرح شد كه خودروهای زیر مدل 82 استانداردهای یورو 2 را پاس نكرده و آلودگی زیادی را تولید می‌كنند. وی گفت: خودروهایی كه پس از سال 82 تولید شده‌اند استاندارد یورو 2 را گذرانده‌اند. مدیر كل محیط زیست استان تهران بیان كرد: بر اساس این پیشنهاد تردد خودروهای زیر مدل 82 در طول برنامه پنجم توسعه لغو می‌شد؛ البته این ممنوعیت قرار بود از همان ابتدای برنامه پنجم توسعه اجرایی نشود بلكه از سال‌های دوم یا سوم اعمال شود. اشرفی‌پور گفت: در جلساتی كه با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت داشتیم به این نتیجه رسیدیم كه این كار شدنی نیست. وی درباره دلیل این امر اظهار داشت: در حال حاضر خودروهایی از رده خارج می‌شوند كه بالای 20 سال عمر دارند ضمن این كه تاكنون تنها یك میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شده است. بیش از 2 میلیون خودرو فرسوده باید از رده خارج شود مدیر كل محیط زیست استان تهران تأكید كرد: در صورتی كه اعتبارات به اندازه كافی اختصاص داده شود در طول برنامه 5 ساله قادر خواهیم بود 2.5 میلیون خودرو فرسوده را از رده خارج كنیم. وی گفت: تمام برنامه‌ها و تلاش‌ها بر این است تا 2.5 میلیون خودرو فرسوده را در طول 2 تا 3 سال ابتدای برنامه 5 ساله از رده خارج كنند. اشرفی‌پور بیان كرد: با این شرایط امكان ندارد در تهران سن فرسودگی خودروها را كاهش دهیم. بررسی پیشنهاد محدودیت تردد خودروها با عمر بالا در پایتخت وی گفت: به این ترتیب قصد داریم در جلسات كارشناسی محدودیت تردد خودروهای با طول عمر بالا را بررسی كنیم. اشرفی‌پور گفت: برای چنین تصمیمی به نظرات كارشناسی مسئولان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور نیاز است. مدیر كل محیط زیست استان تهران با اشاره به وجود 2.5 میلیون خودرو فرسوده گفت: اگر با این شرایط خودروهایی كه مدلشان زیر 82 است را نیز فرسوده اعلام كنیم بدون شك میزان خودروهای فرسوده كشور افزایش می‌یابد؛ در این صورت به منابع مالی بیشتر نیاز داریم. اشرفی‌پور اعلام كرد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز ایراد گرفته‌ و اعلام كردند كه تغییر سن فرسودگی خودروها در شهر تهران و در نظر گرفتن خودروهای زیر مدل 82 به عنوان فرسوده كارشناسی نشده و نمی‌توانیم این كار را اجرایی كنیم. وی در پاسخ به این پرسش كه چه تصمیمی برای خودروهای زیر مدل 82 دارید؟ گفت: می‌توان در صورت تصویب محدودیت تردد خودروهای زیر مدل 82 را با در نظر گرفتن شرایطی ویژه اعمال كرد. اشرفی‌پور با بیان این كه محدودیت تردد خودروهای زیر مدل 82 نیاز به برنامه‌ریزی دارد، تأكید كرد: برای اجرایی شدن این تصمیم به جلسات هماهنگی با پلیس راهور، ستاد سوخت و شورای عالی ترافیك نیاز است. وی با اشاره به اهمیت ارتقاء كیفیت سوخت در كشور، گفت: باید خودروسازها هر چه سریعتر خودروهایی برابر با استاندارد یورو 4 تولید كنند.
کد مطلب 4090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha