مثلث برمودا تندر 90، ایران خودرو و سایپا

کد مطلب 562
۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۹
مثلث برمودا تندر 90، ایران خودرو و سایپا
562

پرشین خودرو: چندی پیش علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن در آخرین اظهار نظر خود در خصوص تولید تندر90 در ایران گفت: تولید این خودرو بر مبنای سه شرط 1- تولید در هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا(پارس خودرو)، 2- افزایش سرعت داخلی سازی قطعات، و 3- حذف واسطه ها از قرارداد ادامه پیدا می کند و در نهایت تولید بر مبنای قرارداد مادر انجام خواهد شد.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از موج، با توجه به این اظهار نظر می توان گفت که وزیر صنایع و معادن نیز به دنبال تمرکز تولید تندر90 است چراکه در قرارداد اولیه و مادر، قرار بود تولید تندر90 در یکی از شرکت های خودروسازی ایران انجام شود. براساس این گزارش، بسیاری از كارشناسان به دنبال ابلاغ صورتجلسه مشترك هیات مدیره دو شركت ایران خودرو و سایپا در 25 خرداد ماه امسال از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، این صورتجلسه را حرفه ای، درست و مطابق با استانداردها و تجربه سایر خودروسازان جهانی ارزیابی كردند اما در عمل می بینیم که همچنان تولید تندر90 در هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا(پارس خودرو) ادامه دارد. تصمیم وزارت صنایع و معادن برای ادامه تولید تندر90 در هر دو شرکت و اصرار مخالفان تمركز تولید تندر90 از جنبه های مختلف قابل بحث و بررسی است. اول آن كه چرا، به تصمیم یك كمیسیون تخصصی كه با حضور مدیران ارشد خودروسازی كشور تشكیل شده و اکثریت به آن رای داده اند تا مشكلات موجود تندر90 حل شود، توجه نمی شود و تصمیمات خاص و سیاسی و غیر كارشناسی جای احترام به نظرات كارشناسی و علمی و فنی را گرفته است؟ كنار گذاشتن یکی از دو شرکت خودروسازی(ایران خودرو یا پارس خودرو) چیزی از ارزش های این شرکت خودروسازی کم نمی کند، و مسوولان كشور نیز نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی و رایزنی های مختلف باشند بلكه باید به نظرات علمی و كارشناسی مدیران زیر مجموعه وزارت صنایع و معادن احترام گذارند و وقتی بسیاری از كارشناسان و مشتریان علاقه مند به تمركز تولید تندر90 هستند به نظر آنها احترام گذاشته شود. دوم آن كه مطابق با كدام تجربه خودروسازی در جهان، با تمركز در تولید یك خودرو كه طراح آن یك شركت معتبر مانند 'رنو' است مخالفت می شود و چه كسانی پاسخ گوی تحمیل هزینه های مالی و مدیریتی حاصل از عدم تمركز تندر90 هستند و در نهایت چه كسی در مقابل انتظارات مشتریان پاسخ گو است؟ همچنین در شرایطی كه شركت رنو پارس نیز با تمركز تولید تندر90 موافق است به چه دلیل دوباره نیز به اجماع نظر مدیران و كارشناسان مرتبط با تولید تندر90 بی توجهی می شود . در تجربه تولید خودروهایی كه با هدف تولید انبوه طراحی می شود تمام خودروسازان جهان، ساخت خودرو را به شكل متمركز و با همكاری یك شركت در سایر كشورها پیگیری كرده و همان طور كه ایران خودرو برای تولید محصولات پژو انتخاب شده است، از گذشته شركت پارس خودرو برای تولید محصولات رنو انتخاب گردیده و پارس خودرو همكار و شریك تجاری رنو در ایران محسوب می شود. براین اساس تولید یك خودرو باید در یك شركت انجام شود تا هزینه های تولید و مدیریت و ... كاهش یابد و تولید انبوه خودرو به حاشیه سود مناسب منجر شود. اما تولید تندر90 نه تنها به مرحله انبوه و سود آوری و كاهش هزینه های ثابت و سربار نرسیده بلكه با معضل تولید محدود در دو شركت مواجه است. مشكل تولید تندر90 در دو شركت، به برنامه اولیه رنو برای تولید سالانه 300 هزار دستگاه از این خودرو باز می گردد. در آن مقطع شركت های سایپا و ایران خودرو، محصولات متنوع خود را در دستور كار داشتند و رنو پیش بینی می كرد كه لوگان به جای پیكان بنشیند و همین عامل موجب شد كه تولید انبوه تندر90 را هدف بگیرد اما به دلایل مختلف از جمله بی میلی قطعه سازان و خودروسازان برای تولید بیشتر، حاشیه سود كم این خودرو و برخی مشكلات دیگر، عملا تولید تندر90 محدود شد. در پایان این نوشتار باید اضافه کرد که شرایط سیاسی نیز در ادامه اجرای این قرارداد تاثیر گذار می باشد و هیچ بعید نیست که این قرارداد و از این دست قراردادهای فعلی تا اطلاع ثانوی لغو شود.
کد مطلب 562

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha