خودرویی در کلاس و قیمت محصول «دنا» در جهان نیست

پرشین خودرو: برای اینکه بتوانیم صنعت قطعه سازی خوبی داشته باشیم ابتدا باید صنعت خودروسازی کشور قدرت لازم را به دست آورد و این مهم فقط با حمایت همه جانبه دولت و مردم از صنعت داخلی و خودروسازان ایرانی محقق می شود.

پدرام باویلی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: چنانچه کشور صنعت خودروسازی نداشت باید 80 درصد درآمد نفتی خود را صرف واردات 1.5 میلیون خودرو برای رفع نیاز داخلی می کرد.
وی افزود: با نبود صنعت خودروسازی، نه تنها 80 درصد درآمد نفتی از بین می رفت بلکه طبق آمار 800 هزار نفر اشتغال مستقیم این صنعت به همراه خانواده ایشان که حدود چهار میلیون نفر می شود و حداقل 12 میلیون نفر اشتغال غیر مستقیم اعم از فولادسازها، لاستیک سازها و ... که به این صنعت وابسته هستند، بیکار می شدند.


وی ادامه داد: ارزان ترین خودرو جهان یک خودروی هندی با پایه قیمت 6 هزار یورو می باشد که قدرتی به مراتب کمتر از پراید دارد!

 


باویلی اضافه کرد: قیمت محصول دنا در حال حاضر حدود 7000 یورو است که باید بگویم خودرویی به این قیمت در این کلاس خودرو وجود ندارد.


عضو هیت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص اولین مشکل صنعت قطعه ایران گفت: ارز و نبود ثبات در بازار ارز، اولین و سخت ترین مشکلی است که قطعه سازان ایرانی با آن دست در گریبان هستند. ما برای خرید یک خط تولید، 10 درصد هزینه را با یورو 4200 تومانی در اوایل امسال پرداخت کرده ایم و حالا برای تسویه مابقی این خرید، باید یورو را 6200 تومان خریداری کنیم و این یعنی چالش برای توسعه کار.
این قطعه ساز فعال کشور تاکید کرد: در سال 94 یک بررسی انجام شد و نتیجه برای نیروی فعال در صنعت خودرو رقم بیش از 10 میلیون نفر را نشان داد و این موضوع که برخی ادعا می کنند با تعطیلی صنعت خودروسازی فقط 50 هزار نفر بیکار می شوند ادعای بی پایه و اساسی است.


قائم مقام شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران ادامه داد: ما خط ماشین کاری قالب های دایکاست را به تازگی وارد کشور کرده ایم و تکنولوژی آن ایتالیایی است و برای ساخت قالب های موتور مانند سرسیلندرها و بلوک سیلندر استفاده می شود که برای صنعت خودروسازی کشور می تواند کمک بسیار خوبی به حساب آید.
به گفته باویلی، با حمایت خودروسازان، قطعه ساز می تواند پیشرفت و تکنولوژی روز وارد کند بطوریکه چنانچه امسال، ایران خودرو تولیداتش پایین بود و هیچ امیدی برای سال های بعد وجود نداشت قطعا ما نیز به عنوان قطعه ساز نمی توانستیم این سرمایه گذاری را انجام دهیم.


وی متذکر شد: انتقال تکنولوژی در عرض یک ماه و یا یک سال صورت نمی گیرد و باید به صنعت خودرو و قطعه سازی برای بکار گیری تکنولوژی و دانش جدید فرصت داده شود.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص چالش اصلی صنعت خودروسازی کشور گفت: بیشتر مشکل مردم با تجهیزات و دیزاین داخلی خودروهای تولیدی در ایران خودرو و سایپا است و چنانچه کمی در این خصوص سرمایه گذاری بیشتری رخ دهد می توان بخش اعظمی از نارضایتی های موجود از خودروهای داخلی را پوشش داد.


باویلی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروهای چینی به صورت مونتاژی در داخل ایران وارد می شود و امکانات خدماتی به این خودروها و قیمت های قطعات مورد نیاز برای آنها محدود و گران است در حالی که شما برای خودروهای داخلی هم امکانات بسیاری در دسترس دارید و هم قطعات این محصولات نیز با قیمت بسیار مناسب در دسترس است بنابراین هم دولت و هم مردم باید به توسعه این صنعت داخلی کمک کنند.

کد خبر 92346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    4 0
    بیش از ۴۰ ساله که دولت از خدور سازان بی کیفیت و به درد نخور حمایت میکنه این حمایت نه تنها هیچ فایده ای نداشته بلکه روز به روز کیفت و خدمات پایین تر امده . ای کاش درامد مردم به اندازه ای برسه که هیچ کس خودروی بی کیفیت ایرانی خریدای نکنه . و سلامتی مردم بیش ازاین به خطر نیفته