خودروهای هیبریدی و برقی BYD در ایران تولید می شود

پرشین خودرو: برند BYD از جمله معروف های کمتر شناخته شده بود که با همکار ایرانی خود یعنی شرکت خودروسازی کارمانیا به بازار ایران معرفی شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، برند BYD به دلیل تولید و عرضه خودروهای با کیفیت و ایمن و همچنین کم مصرف بودن محصولاتش، در دیگر نقاط جهان اسم و رسم خوبی برای خود کسب کرده است.

برای آشنایی بیشتر با برند BYD و شرکت خودروسازی کارمانیا با پویا سالاری مدیرعامل این شرکت گفت وگو کرده ایم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید.


جناب آقای سالاری با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. برای آغاز این گفت وگو مختصری از برند BYD و جایگاه آن برای خوانندگان ما بگویید.

نام این برند از سر واژه های شعار آن Build Your Dreams به معنای رویاهایت را بساز، گرفته شده که خیلی تاثیرگذار است و این شرکت از سال 95 میلادی و با تولید باطری کار خود را استارت می زند.

در سال 2000 نیز اولین پارک صنعتی این شرکت تاسیس شد. در همان سال BYD تبدیل به اولین شرکت چینی تامین کننده باتری های موبایل برای موتورولا شد و در سال 2002 نیز همین نوع همکاری را با شرکت نوکیا آغاز کرد. همچنین در همان سال سهام این شرکت در بورس هنگ کنگ با ارزشی بسیار بالا عرضه شد.

اما نقطه عطف در تاریخچه این شرکت در سال 2003 با خرید سهام شرکت خودروسازی سیچوان اتفاق افتاد که آغاز خودروسازی این مجموعه عظیم بود. دو سال پس از این اتفاق اولین خودروی این شرکت به نام F3 وارد بازار شد.

در سال 2007 پارک صنعتی پینگشان تاسیس شد که مقر مرکزی شرکت BYD هم اکنون در این مکان قرار دارد.


در خصوص فعالیت های این برند در حوزه تکنولوژی های نوین بیشتر توضیح می دهید که از چه جایگاهی برخوردار است.

در سال 2008، BYD خودروی هیبریدی F3DM را روانه بازار کرد. این مدل اولین خودروی هیبریدی تولید سری جهان و همچنین اولین خودروی هیبرید بی نیاز از شارژ محسوب می شود. در سال 2009 شرکت BYD با فروش موفق در چین صادرات خود به آمریکای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه را آغاز کرد.

در سال 2010 شرکت BYD و خودروسازی آلمانی دایملر که کمپانی مادر مرسدس بنز به شمار می رود قراردادی با سهم برابر برای همکاری در ساخت خودروهای برقی لوکس امضاء کردند که حاصل آن خودروهای الکتریکی Denza است. در همین سال نشریه معتبر Business Week این شرکت را در بین 25 شرکت نوآور دنیا در رده هشتم قرار داد.

در سال 2013 کارخانه تولید اتوبوس های برقی BYD در لنکستر کالیفرنیا تاسیس و اتوبوس های برقی و مدل E6 این شرکت وارد امریکا شد. این شرکت با فروش بالای خود توانست در عرض تنها 10 سال در بین 10 تولیدکننده بزرگ خودروی چین قرار بگیرد و به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان بالاتر از تسلا موتورز قرار داشته باشد. مدل بسیار موفق Qin نیز در همین سال به بازار عرضه شد و توانست در سال 2014 پرفروش ترین خودروی هیبریدی چین لقب گیرد که این افتخار را در سال بعد نیز تکرار کرد. این مدل در سال 2015 در بین 10 خودروی هیبریدی برتر جهان در رده پنجم قرار گرفت. موتور این محصول با تکنولوژی پیشرفته خود قادر است در عرض تنها 5.9 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت رسانده و در شرایط ایده آل تنها 1.6 لیتر در 100کیلومتر سوخت مصرف می کند.

شرکت خودروسازی BYD در حال حاضر بیش از 20 مدل خودروی سواری و اتوبوس و لیفتراک تولید می کند و یکی از پیشروترین خودروسازان جهان در زمینه تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی به شمار می رود.

 




BYD از چه سالی وارد ایران شد و هم اکنون شاهد چه فعالیت هایی از این شرکت با همکاری کارمانیا در داخل کشور هستیم؟

این کمپانی از سال 1394 با خودروسازی کارمانیا قرارداد همکاری به عنوان تنها نماینده رسمی در ایران مبنی بر فروش، خدمات پس از فروش وتامین قطعات برای خودروهای بنزینی، برقی و پلاگین هیبرید بی.وای.دی منعقد کرد. آغاز این قرارداد با تولید سی.کی.دی خودروهای بنزینی آغاز و پس از 2 سال تولید خودروهای پلاگین هیبرید به چرخه تولید خودروسازی کارمانیا افزوده می شود.

در حال حاضر فاز اول طرح توسعه کارخانه خودروسازی کارمانیا تکمیل و در حال بهره برداری است. فاز اول طرح شامل یک مجموعه تولیدی با زیربنای 26 هزار متر مربع سالن سرپوشیده و دارای 2 خط تولید بدنه جداگانه است.


چه تعداد نیروی کار در خطوط تولید این شرکت فعال هستند و چه محصولاتی را قرار است روانه بازار کنید؟

در حال حاضر و در فاز اول ظرفیت تولید 10هزار دستگاه خودرو در سال را برنامه ریزی کردیم حدود 400 نفر پرسنل در این شرکت مشغل فعالیت هستند و فاز بعدی این پروژه ظرفیت تولید 30هزار دستگاه خودرو در سال را هدف گذاری کردیم و در مجموع طی 5 سال به ظرفیت تولید 100هزار دستگاه در سال خواهیم رسید.

خط اول برای تولید خودروی بی.وای.دی اس6 و اس7 و خط دوم نیز جهت تولید بی.وای.دی اف3 است. ساخت این مجموعه طی مدت 7 ماه و 13 روز از زمین خالی و خاک تا مرحله تولید نهایی به سرانجام رسیده است که دارای رکوردی منحصر به فرد در صنعت خودروی ایران می باشد و توانست 2 جایزه به عنوان طرح نمونه طی دو سال متوالی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کند.


با توجه به قوانین کشور، برای تولید باید داخلی سازی محصول را نیز مد نظر داشته باشید. چقدر در داخلی سازی محصولات بی.وای.دی موفق بوده اید؟

همانطور که وزارت صنعت، معدن و تجارت چهارچوبی مشخص برای تولید خودرو در ایران مشخص کرده است، شرکت خودروسازی کارمانیا نیز از این الزام مستثنی نیست و الزامات داخلی سازی را با شرکت بی.وای.دی در ابتدای قرارداد به تفاهم رسیده است. خودروی اس6 در حال حاضر با 20درصد داخلی سازی در حال تولید است و خودروی بی.وای.دی اف3 از ابتدا با 20درصد داخلی سازی آغاز و به سرعت درصدد افزایش این میزان داخلی سازی و پله های بالاتر 30 و 40درصد در این خودرو هستیم و تمام توان خود را معطوف بر افزایش عمق داخلی سازی این محصول با حفظ بالاترین سطوح کیفیت به دلیل تیراژبالای تولید و نیز سگمنت بسیار حساس آن، خواهیم کرد.

در مورد داخلی سازی با کمپانی بی.وای.دی در حال همکاری بسیار نزدیک هستیم بطوریکه در حال بررسی هستیم که با همکاری بی.وای.دی قطعات خاصی نیز در داخل ایران با استفاده از پتانسیل های قطعه سازان منطقه ارگ جدید بم و دیگر نقاط ایران با حفظ بالاترین سطوح استاندارد تولید کنیم.


بی.وای.دی در عرضه تکنولوژی های نوین چه اقداماتی را در ایران انجام داده است؟

در خصوص تکنولوژی های نوین، خودروسازی کارمانیا با کمپانی بی.وای.دی تفاهم نامه ای مبنی بر همکاری مشترک به منظور تولید خودروهای پلاگین هیبرید و برقی منعقد کرد که چکیده این تفاهم نامه انتقال دانش و تکنولوژی به ایران می باشد که در حال حاضر و گام اول، تکنیسین های خودروسازی کارمانیا دوره های تخصصی را برای سرویس و خدمات خودروهای پلاگین هیبرید و برقی در کشور چین و مقر کمپانی بی.وای.دی در این زمینه گذرانده اند. این دوره در واقع گام اول انتقال دانش و تکنولوژی به ایران بوده است و قطعا هنگامی که خودروی تانگ در خط تولید کارخانه خودروسازی کارمانیا قرار گیرد عمق انتقال تکنولوژی و دانش بسیار بیشتر خواهد بود و ما امیدواریم در این حوزه با مهندسان نخبه ای که در ایران هستند بتوانیم حرف های جدی برای گفتن داشته باشیم.

در مورد باطری های بکار رفته در خودروهای بی.وای.دی، چه در خودروهای پلاگین هیبرید و چه خودروهای تمام برقی لازم به توضیح است که این باطری ها دارای تکنولوژی خاص بی.وای.دی می باشد که هم در محصولات این کمپانی استفاده می شود و هم یکی از کمپانی های مطرح و طراز اول جهان در حال انجام مذاکرات لازم برای خرید و دستیابی به این باطری ها است.

در حال حاضر ظرفیت تولید باطری های این چنینی که امکان تامین انرژی برای پیمایش های طولانی خودروها را دارند بسیار محدود است و بسیار انحصاری می باشد. لذا به نظر می آید این ظرفیت تولید باطری در ایران با تکنولوژی خاصی که کمپانی بی.وای.دی دارد، محیا نباشد.

شرکت بی.وای.دی یکی از مطرح ترین و پیشرو ترین شرکت های تولید باطری در سطح دنیاست، چه برای خودروهای برقی و پلاگین هیبرید و چه دیگر محصولات پر کاربرد مانند موبایل و لوازم الکترونیکی دیگر.

این کمپانی صاحب تکنولوژی و پتنت در زمینه تولید باطری است. باطری هایی که در خودروهای برقی استفاده می شود آهن فسفات می باشد که با تکنولوژی که در اختیار دارند بیشترین رنج پیمایش خودروهای تجاری شده برقی بدان معنا که در خط تولید انبوه قرار دارند، مانند خودروی e6 با پیمایش 400 کیلومتر را حاصل می نماید.

 




چه شرایطی منجر به انتخاب این برند برای آغاز همکاری در ایران شد؟

شرکت خودروسازی کارمانیا مطالعات متعددی در مورد انتخاب برندهای مختلف داشت. زمانی که ما قصد آغاز این پروسه را داشتیم، شرایط تحریم سختی حاکم بود. در نتیجه برندهای اروپایی و ژاپنی تمایلی به همکاری در ایران نداشتند. و در نتیجه تارگت ما خلاصه می شد به کشور چین.

در کشور چین خودروسازان متعددی حضور دارند، بالغ بر 30 خودروسازی در حال فعالیت هستند، مطالعات متعددی انجام شد، برندهای متعددی شناسایی و تحلیل شد و در نهایت به دلیل کیفیت بالای محصولات کمپانی بی.وای.دی، خصوصی بودن آن، امکانات گسترده ای که در زمینه تحقیق و توسعه دارد، آزمایشگاه های خودرویی بسیار پیشرفته ای که در اختیار دارد و صاحب تکنولوژی و صاحب نام بودن در صنعت خودروی برقی و پلاگین هیبرید، موجب شد که ما تمرکز کنیم بر روی این برند و به لطف خدا توانستیم عقد قرارداد همکاری با کمپانی بی.وای.دی را به سرانجام رسانیم که این همکاری روز به روز وسیع تر و جامع تر می شود و با تمام توان قصد داریم بحث حمل و نقل با وسایط نقلیه پاک بی.وای.دی را در ایران اجرایی کنیم.


مهمترین برنامه کارمانیا برای تبدیل شدن به شریک منطقه ای بی.وای.دی و دریافت تکنولوژی های جدید چیست؟

در زمینه تولید و تبدیل شدن به شریک تجاری بی.وای.دی در منطقه، در حال حاضر بر روی خودروی بی.وای.دی اف3 این مذاکرات صورت گرفته و نهایی شده است و این خودرو با توجه به سگمنت خاص و پرطرفداری که دارد، موافقت کمپانی بی.وای.دی را برای تولید این خودرو در منطقه بم و صادرات آن به برخی کشورهای آفریقایی و منطقه اخذ کردیم و امیدواریم در سال آینده این اتفاق محقق شود. در واقع با حمایت این کمپانی و قبول فرآیند توزیع آن در این کشورها، به امید خدا به زودی شاهد آغاز صادرات این خودرو از ایران خواهیم بود.

کد خبر 96369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha