انجام مذاکرات خودرویی بدون پشتوانه داخلی / تخصص را فدای روابط کرده ایم

پرشین خودرو: برخی از سخنان بیان شده در موضوع قراردادهای خودرویی فقط یکسری داستان رویایی بود تا موجب ایجاد هیجان در بازار شود و متاسفانه هیچ قراردادی در این بخش آن چیزی نبود که برخی مدیران خودروئی کشور ادعا می کردند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از نکاتی که در بیشتر مصاحبه ها در خصوص قراردادهای خودرویی به آن بر می خوریم این مطلب است که ما مذاکره کردن بلد نیستیم و یا به نوعی می توان گفت که مذاکره کنندگان خوبی در حوزه اقتصادی و البته خودرو نداریم.

برای این ادعا از قرارداد 206 تا قرار داد تولید ال 90 را به عنوان شاهد قدیم و البته قراردادهای جدید و پسابرجامی را به عنوان شاهدهای جدید این مدعا می توان معرفی کرد. در هیچ کدام از این قراردادها طرف ایرانی نتوانسته است حق خود را از طرف خارجی و البته عمدتا فرانسوی دریافت کند اما برای بار هزارم با همین طرف فرانسوی وارد مذاکره با هدف برد – برد شده است که البته همیشه برد طرف ایرانی با باخت جای خود را عوض کرده است.


چرا صنعت خودرو از داشتن مذاکره کنندگان با تجربه و خبره بی نصیب مانده است؟


این سوال را از بابک صدرایی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو پرسیدیم و وی این چنین پاسخ داد: اینکه ما مذاکره کنندگان خوبی در بخش خودرو نداریم به این دلیل است که در داخل کشور برای تصمیماتی که در این حوزه گرفته می شود اجماعی وجود ندارد.

 

 پژو سیتروئن ،مذاکرات خودرویی


وی ادامه داد: بحث های مدیریتی، تغییرات پی در پی، فعالیت های جناحی و تیمی در بخش صنعت و مدیریت اتوبوسی، کشور ما را به این وضع دچار کرده است.

صدرایی با تاکید بر این مطلب که شایسته سالاری در کشور ما حلقه مفقوده مدیریت است افزود: این مشکل در بستن قراردادهای جدید نیز وجود دارد و مذاکره کننده خارجی نیز در زمان مذاکره با یک تیم کامل و حرفه ای رو به رو نمی شود.

وی تصریح کرد: وقتی شما از قوانین تجارت و روش های مذاکره هیچ نمی دانید، آینده نگری و مصالح کشور را نیز از یاد برده و تنها به فکر بستن قرارداد با فلان برند فرانسوی به نام و امضای خود هستید و به همین دلیل این قراردادها همیشه به ضرر طرف ایرانی تمام می شود.

این کارشناس فعال در حوزه خودرو در ادامه موقعیت سیاسی و اقتصادی کشور را نیز دلیل به شکست انجامیدن قراردادهای اقتصادی در حوزه خودرو دانست و افزود: این موضوع که در زمان مذاکره کشور شما در چه موقعیتی قرار دارد بسیار مهم است زیرا مذاکره کننده از وضع داخلی کشور باید آنقدر مطمئن باشد که بتواند در مذاکرات قوی ظاهر شده و با طرف های خارجی مذاکره کند همانند مذاکره کنندگان ترکیه، چین و مالزی که به دلیل پشتوانه داخلی، بهترین قراردادها را می بندند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مدیران صنعت خودرو در ایران با برنامه ریزی بلند مدت بیگانه هستند به همین دلیل از دوراندیشی در تصمیمات ایشان خبری نیست. شما در کشوری زندگی می کنید که امکان برنامه ریزی حتی برای 30 روز آینده را نیز ندارید و چه بسا به همین زودی حتی برای برنامه ریزی هفتگی نیز دچار مشکل شویم.


پس از برجام همه با همه مذاکره می کردند اما ...!


بابک صدرایی به اتفاقات خودرویی پسابرجام اشاره کرد و گفت: فردای امضای تفاهم هسته ای، قطب های خودروسازی کشور اعلام کردند که با برندهای مطرحی همانند، بنز، پژو، فیات، فولکس واگن، رنو، سیتروئن، هیوندای، نیسان و شرکت های کوچک و بزرگ دیگر و اتفاق عجیب تر اینکه با همه این شرکت ها هم تفاهم برای تولید و صادرات انجام می شد اما؛ در واقع دیدیم که همه این حرف ها تنها ادعایی بیش نبوده و فقط موجب شد تا مجموعه خودرویی کشور زیر سوال برود.

کد خبر 97451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • RARI ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 0
    کاملا درسته و غیر قابل انکار