متقاضیان موتورسیکلت کاربراتوری ایرانی برای خرید به چین می روند / مجوز تولید و صادرات موتورهای کاربراتوری ها برای 2 شرکت دولتی

در حالی تولید موتورسیکلت های انژکتوری و برقی یک ضرورت و الزام قانونی برای کلان شهرها اعلام می شود که همچنان تقاضای اصلی بازار داخل و صادراتی موتورسیکلت ها کاربراتوری است؛ چنانچه هم اکنون سوریه، یمن، عراق و مصر کشورهایی است که به ترتیب بیشترین متقاضیان موتورسکیلت های کاربراتوری طرح CDI و سی جی 125 ایرانی هستند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با گذشت بیش از چهار سال از توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری و الزام موتورسازان به تولید موتورسیکلت های انژکتوری و اختصاص سهمی از تولیدات به موتورهای برقی اما همچنان گرایش متقاضیان به سمت موتورسیکلت های کاربراتوری است چنانچه به گفته یک مقام صنفی در سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت هم اکنون بسیاری از کشورهای متقاضی محصولات موتورهای کاربراتوری ایرانی برای خرید به چین مراجعه می کنند.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت با اشاره به پاردوکس ایجاد شده در توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری عنوان کرد : متاسفانه سیاست های دولت در این سالها موجب توقف تولید موتورسیکلت هایی شده است که امروز متقاضیان زیادی در بازارهای صادراتی دارد.

حبیب الله محمودان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: امروز بسیاری از عراقی ها با مراجعه به کشور چین خواستار موتورسیکلت های کاربراتوری و قطعات موتور با برند ایرانی هستند اما مساله بسیار دردناک و وحشتناک این است که موتورسیکلت های تولیدی که می توانستیم به این کشورها صادر کنیم چند سالی است که خط تولید آنها را متوقف کردیم.

وی افزود: این در حالی است که محصولاتی جایگزین موتورهای کاربراتوری کردیم که نه در بازار داخل و نه در بازارهای صادراتی متقاضی ندارد.

وی با اشاره به بازار بسیار خوب صادرات موتورسیکلت های کاربراتوری خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها دو شرکت دولتی نیرو محرکه و ایران دوچرخ مجوز تولید موتورسیکلت های کاربراتوری مدل CDI 125 را برای صادرات دارند و به دلیل ترس از اینکه موتورهای کاربراتوری سر از بازار داخل در بیاورند مجوز تولید به سایر تولیدکنندگان داده نمی شود مگر اینکه با ارائه مدارک صادرات و اثبات این جریان امکان دریافت مجوز تولید فراهم شود.

کاربراتوری ها همچنان متقاضی اصلی بازار داخل و صادرات

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت با توجه به اقبال خوب بازارهای صادراتی از موتورسیکلت های کاربراتوری تاکید کرد: باید با توجه به تقاضای بالایی که در این بخش وجود دارد تولید موتورهای کاربراتوری در کشور تسهیل شود.

محمودان افزود: پاردوکس این جریان اینجاست که موتورسیکلت هایی که امکان تولید و صادرات داشتند متوقف شده است در حالی که موتورهای کاربراتوری طرح CDI که کاربری عمده آنها برای کار و فعالیت اقتصادی در شهرهای درجه سوم و روستا است نه موتورهای مدل اسکوتری که امروز در تنوع بسیار و تعداد بسیار کمی وارد می شود.

به گفته وی امروز بخش خصوصی در صنعت موتورسیکلت و قطعه سازی حرکت های رو به جلو و فعالی در جذب همکاری مشترک و توسعه بازارهای صادراتی داشته است، اقداماتی که اگر چه در حیطه وظایف دولت است اما بخش خصوصی در صنعت موتورسیکلت به عهده گرفته است.

وی در ادامه به تولید موتورسیکلت انژکتوری و نبود بسترهای لازم برای عرضه موتورهای برقی پرداخت و گفت: در سال جاری به جهت الزام به استاندارد یورو5 تعداد محدودی موتورسیکلت انژکتوری شماره گذاری شد البته با توجه به چالش استاندارد یورو5، وزارت صمت بنا به درخواست تولیدکنندگان نامه ای را به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه کرده و خواستار تعویق این استاندارد به مدت 4 سال شد تا کارخانجات موتورسیکلت های انژکتوری مدل CG125 را تولید نمایند.

 

موتورسیکلت



این مقام صنفی در سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت افزود: البته تاکنون موتورسیکلت های برقی زیادی نیز تولید و به بازار عرضه شده است اما همچنان تقاضای اصلی بازار داخل و صادرات موتورسیکلت های کاربراتوری است.

به گفته محمودان موتورسیکلت های برقی نیازمند بسترسازی و تبلیغات بیشتری برای جذب مشتری است و باید پس از تست و آزمون و کسب موفقیت در بازار داخل وارد پروسه صادرات موتورسیکلت های برقی شویم.

قوای ضعیف موتورهای برقی موجب سرخوردگی مشتریان شد

وی مساله مهم در عرضه موتورهای برقی را باطری این موتورها عنوان و اظهار کرد: متاسفانه امروز در بازار داخل موتورسیکلت های برقی با باطری اسیدی وارد شدند که به جهت قوای محرکه بسیار ضعیف بوده و موجب سرخوردگی مشتریان شدند.

به گفته وی مدت زمان مصرف باطری های اسیدی کمتر از 3 ماه است در حالی که باید این موتورها با باطری لیتیومی وارد شود هر چند به جهت تکنولوژی جدید این باطری ها گران است اما برای پاسخ به نیاز بازار این باطری ها باید ارزان سازی شود.

ترفند شیادانه طرح سوآپ باطری موتورسیکلت های برقی

وی با توجه به پیشنهاد اجرای طرح سوآپ در موتورسیکلت های برقی گفت: این طرح در عمل غیر قابل اجراست و ترفندی بسیار شیادانه است که برخی از تولیدکنندگان مطرح کردند.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتور سیکلت در پایان مهمترین بستر لازم برای اجرای این طرح را لزوم استفاده از باطری لیتیومی در موتورسیکلت های برقی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیش از 90 درصد موتورسیکلت های برقی در بازار داخل موتورهایی با باطری های اسیدی است که امکان اجرای تعویض و سوآپ باطری را ندارند.
خبرنگار : زهرا حریری  

کد خبر 130578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha