چراغ سبز مصوبه ای که پای تایرهای تقلبی را به بازار باز می کند

پرشین خودرو: حذف الزام به داشتن کد DOT از الزامات ورود تایر به کشور چراغ سبز خطرناکی برای ورود تایرهای بی کیفیت به کشور است و به طور قطع ورود تایرهای بی شناسنامه به کشور می تواند تبعات مالی و جانی خطرناکی را در کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بیش از یک سال است که مسائل مربوط به ثبت‌سفارش و توقف‌های دوره‌ای واردات تایرهای سنگین بازار این کالا را با کمبود و شوک روبه‌رو کرده است، به طوری که تداوم مسائل مربوط به بازار تایر مسئولان وزارت صمت را بر آن داشت تا جهت تسهیل در واردات تایر تصمیم به لغو برخی از قوانین و استانداردهای کیفی مرتبط با تایر نمایند.

بر این اساس اوایل ماه گذشته با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت ‌الزام ارائه اسناد آزمون سه‌گانه SWR، ‌ایمارک اروپا و DOT آمریکا توسط واردکنندگان تایر برای واردات لاستیک‌های سواری و سنگین برداشته شد. این اقدام دولت طی یک ماه اخیر واکنش های زیادی در بین کارشناسان و فعالان صنعت تایر داشته و در جدیدترین آنها مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک است که نسبت به ورود تایرهای بی کیفیت و تقلبی به کشور هشدار داده است.

به گفته سعید تقوایی، حذف استانداردهای سه گانه تایر و همچنین الزامات مرتبط با ایمارک و به خصوص حذف کد DOT از استانداردهای اجباری واردات تایر، زمینه ورود تایرهایی را به کشور فراهم می کند که هیچ رد و نشانی از سازنده، تاریخ ساخت، تاریخ انقضا و کارخانه سازنده و اطلاعات کیفی مرتبط روی آن ها نخواهد بود.

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، حذف استانداردهای جهانی از واردات تایر را تصمیمی بسیار اشتباه از سوی مسئولین می داند و معتقد است: در صورتی که شرکتهای خارجی به خصوص برخی شرکت های سودجوی چینی متوجه شوند که ایران از چنین نظارت های کیفی در واردات تایر چشم پوشی کرده هر نوع تایر با هر کیفیتی را وارد خواهند کرد و این مساله تبعات بسیار سنگینی در کشور به دنبال خواهد داشت.

تقوایی ضمن هشدار نسبت به اتفاقات پیش رو در پی تصمیمات اخیر دولت در واردات تایر، تصریح می کند: هر چند این تصمیم دولت با هدف تنظیم بازار صورت گرفته و کنترل و تنظیم بازار وظیفه و حق هر دولتی است اما نباید در این تصمیمات معامله با کیفیت شود.

 

تایر



مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران با اشاره به اینکه کد DOT مهم ترین شاخص برای ردیابی یک تایر است، می گوید: حروف و ارقام این شاخص که روی دیواره تایرهای خارجی حک شده است، بیانگر سال تولید، هفته تولید، شرکت یا کارخانه تولید کننده این تایر و حتی زمان منقضی شدن مصرف تایر است بنابراین مشتری با استعلام شماره DOT که در سامانه ای که به این منظور تعریف شده، می تواند به اصالت تایر و مشخصات فنی آن پی ببرد.

تقوایی حذف الزام به داشتن کد DOT از الزامات ورود تایر به کشور را چراغ سبزی خطرناک برای ورود تایرهای بی کیفیت به کشور می داند و معتقد است ورود تایرهای بی شناسنامه به کشور، میتواند تبعات مالی و جانی خطرناکی را در کشور به همراه داشته باشد.

وی معتقد است حذف استانداردهای ایمارک و SWR شوک آور است اما خطرات ناشی از حذف کد DOT بسیار زیانبارتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حال باید دید با کاهش سختگیری‌ها برای واردات تایر و حذف برخی از استانداردهای روز دنیا در واردات تایر به کشور، وضعیت بازار تایر در هفته های اخیر چه شرایطی را خواهد داشت؟ آیا پاسخ گویی به نیاز بازار بواسطه ضبح کیفیت، چه تبعاتی را در کشور به دنبال داشته و این تصمیم تا چه میزان رضایت مصرف کنندگان به خصوص نیاز متقاضیان تایرهای باری و اتوبوسی را جلب خواهد کرد؟

کد خبر 115468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha