واردکنندگان با دریافت ارز یک میلیون کاربراتور به کشور وارد کردند! / موتورهای انژکتوری در تعمیرگاه ها کاربراتوری می شود!

پرشین خودرو: در شرایطی که دولت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری را ممنوع کرده است همچنان شاهد واردات این قطعه به کشور هستیم به طوری که بر اساس جدیدترین آمارها حدود یک میلیون کابراتور وارد کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با آغاز فصل سرما معضل آلودگی هوا در کلانشهرها به اوج می رسد و در این بین نقش موتورسیکلت های کاربراتوری نیز بسیار پر رنگ می شود این در حالی است که اکثر موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهرها تردد می‌کنند کاربراتوری است که هم اجازه مسافرکشی و هم باربری دارند.

بر اساس آخرین آمارها در حال حاضر بیش از 11 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در کشور شماره گذاری شده است این آمار زمانی نگران کننده تر می شود که اعلام می شود از این تعداد حدود 3 میلیون از موتورهای کاربراتوری در تهران تردد دارند موتورهایی که هر چند بر اساس میزان آلایندگی آنها کماکان اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

ارائه چنین آماری از موتورسیکلت کاربراتوری در کشور در شرایطی مطرح می شود که بر اساس مصوبه تیرماه سال 95، تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور ممنوع است و از این تاریخ شرکت‌ها باید به سمت تولید موتورسیکلت انژکتوری حرکت می‌کردند.

کیفیت پایین سامانه سوخت رسانی انژکتوری ها

گر چه در 3 سال گذشته شماره گذاری موتورسیکلت خای کاربراتوری با الزام مصوبه دولت و فشار محیط زیست متوقف شده است اما وجود برخی شائبه ها مبنی بر مشکلات در سیستم انژکتوری به کار رفته در موتور سیکلت های داخلی و کیفیت پایین سامانه سوخت رسانی انژکتوری ها همچنان بسیاری ا ز خریداران را واداشته که با صرف هزینه مجدد موتورهای خود را به صورت کاربراتوری تبدیل و مورد استفاده قرار دهند.

نکته مهمی که بیش از همه پاسخ مسئولان را می طلبد واردات یک میلیون کاربراتور در شرایطی است که دولت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری را ممنوع کرده است.

به گفته یک فعال در صنعت قطعه سازی ، کاربرات ها با عنوان قطعه یدکی توسط واردکنندگان از چین و صرفا با هدف تبدیل موتورسیکلت های انژکتوری به کاربراتوری انجام می شود.

واردات یک میلیون کاربرات از چین

در همین راستا نایب رئیس انجمن قطعه سازان موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید این مطلب اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها یک میلیون کاربراتور به عنوان قطعه یدکی توسط واردکنندگان قطعات از چین وارد کشور شده است.

 

موتورسیکلت



حبیب الله محمودان افزود: به رغم مصوبه دولت و توقف تولید موتورهای کاربراتوری هم اکنون به وفور کاربرات در کشور وجود دارد و توسط هر شخصی امکان خرید و استفاده جهت تبدیل موتورسیکلت های انژکتوری به کاربراتوری وجود دارد.

هزینه تعمیرات و نبود خدمات خریداران را به سمت موتورسیکلت کاربراتوری سوق داد

وی این بخشی از اقدام را در راستای عدم امکان تعمیر و خدمات موتورسیکلت های انژکتوری در شهرهای کوچک تر دانست و به خبرنگار پرشین خودرو گفت : هر چند هزینه پایین تعمیر و نگهداری موتورهای کاربراتوری در مقایسه با انژکتوری ها بسیاری از خریداران را به سمت تبدیل موتورهای انژکتوری به کاربراتوری تشویق می کند.

به گفته وی هم اکنون علاوه بر فعالیت بسیاری از واحدهای تعمیرگاهی، دهها سایت برای تبدیل انژکتور به کاربراتور در این زمینه فعالیت کرده و اقدام به تبلیغات در فضای مجازی می کنند.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان موتور سیکلت در ادامه هر گونه نظارت بر تردد موتورهای کابراتوری توسط دستگاههای ناظر و حتی پلیس را غیر ممکن دانست و افزود : با وجود اینکه بر روی کارت سوخت بسیاری دارندگان موتورسیکلت کلمه انژکتور ثبت شده اما افراد اقدام به تغییر و تبدیل به کاربراتور کردند که به هیچ وجه قابل شناسایی نیست.

محمودان همچنین با اشاره به برخی آمارها در خصوص آلایندگی بالای موتورهای کاربراتوری تصریح کرد : هر چند میزان آلایندگی و گازهای منتشره در موتورهای کاربراتوری نکته مهمی است اما معتقدم هیاهوی آلایندگی موتورهای کابراتوری که در کشور در این سالها صورت گرفته با اهداف دیگری بوده است چون یک موتورسیکلت 125 سی سی نمی تواند چندین برابر یک خودرو با حجم موتور 2000 سی سی آلایندگی ایجاد کند.

ارزی که صرف واردات کاربرات و برخی قطعات غیر ضروری می شود

وی با توجه همچنان امار بالایی از موتورهای کابراتوری در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: البته عمده موتورهایی که تبدیل می شوند در مناطق روستایی و شهرهای درجه دوم و سوم استفاده می شوند که هیچ نظارتی بر نوع موتورسیکلت های مورد استفاده وجود ندارد.

محمودان با انتقاد از اختصاص ارز جهت واردات این گونه قطعات به کشور گفت: چرا باید ارزی که برای دارو و مواد خوراکی و بسیاری از مواد اولیه کارخانجات تولیدی مورد نیاز است صرف واردات کاربرات و لاستیک و برخی قطعات غیر ضروری شود.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان موتورسیکلت در پایان با اشاره به اینکه این افراد هر گونه قطعات را با سفارش گذاری وارد می کنند، تصریح کرد: علاوه بر کاربراتور دهها مدل انژکتور نیز توسط این افراد وارد می شود انژکتورهایی که به هیچ عنوان کارایی انژکتور را برای کاهش آلایندگی را ندارد.

کد خبر 119388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha