کد خبر 122329
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
اختلاف مدیر عامل تسلا و بنیان گذار فیسبوك

مارك زاكر برگ، بنیان گذار فیسبوك به تحسین و ستایش «ماندن در خانه» پرداخته در حالی كه الون ماسك، مدیر عامل تسلا، آن را «فاشیستی» می داند.

به گزارش پرشین خودرو، میلیاردرهای سیلیكون ولی [مهد دنیای فناوری آمریكا] در خصوص «ماندن در خانه» و اقدام های قرنطینه مدرن یا تعطیلی سراسری نظری كاملا متفاوت دارند، بنیانگذار فیسبوك آن را می ستاید و بنیان گذار مدرن ترین خودروهای برقی دنیا آن را غیردموكراتیك می داند.

الون ماسك، كه مدیر عامل راكت سازی SpaceX هم هست، همیشه اظهارنظرهای جنجالی داشته و این بار هم ماندن در خانه را فاشیستی توصیف كرده و گفته «این اصلا دموكراتیك نیست، این آزادی نیست. این آزادی لعنتی را به مردم برگردانید».

در حالی كه زاكربرگ با پیش بینی این كه آثار شیوع كرونا طولانی تر از تصور مردم است گفته: «من نگران این هستم كه بازگشای زودهنگام در بعضی از اماكن، قبل از آن كه نرخ شیوع روند نزولی پیدا كند، بدون تردید در آینده احتمال انتشار دوباره و آثار وخیم تر بر سلامت و اقتصاد را خواهد داشت.»

هر دو كمپانی در بی اریا Bay Area سان فرانسیسكو مستقر هستند كه در كاهش سرعت انتشار ویروس پیشتاز بوده است. هر هفت بخش این شهر پیش از آن كه ایالات كالیفرنیا دستور ماندن در خانه صادر كند، اقدامات خود را آغاز كرده بودند.

خودروسازی تسلا و شبكه اجتماعی فیسبوك تجربه كاملا متفاوتی را در دوران «تعطیلی سراسری» داشتند. تسلا ابتدا در برابر فرمان مقامات حكومتی كالیفرنیا مقاومت كرد اما در 19 مارس (5 فروردین) به این فرامین تن داد. فیسبوك، بزرگترین شبكه اجتماعی جهان، در زمان تعطیلی سراسری و ماندن مردم در خانه، با افزایش استفاده كاربران مواجه شد اما گردش مالی آن در ماه مارس رو به كاهش گذاشت.

 

الون ماسک

ماسك در انتقاد خود از تعطیلی سراسری، از به زبان آوردن برخی كلمات ابایی نداشت و گفت: «ادامه پناه گرفتن-در-مكان یا رك بگویم، به نظر من، زندانی كردن اجباری مردم در خانه هایشان برخلاف حقوق و قانون اساسی است. گرفتن آزادی از مردم به این شیوه وحشتناك و اشتباه، برخلاف دلیل آمدن مردم به آمریكا و ساختن این كشور است. این روش زیان سنگینی به بار می آورد، این زیان فقط برای تسلا نیست، برای همه شركت ها است. در حالی كه تسلا از این توفان جان سال به در می برد، بسیاری از شركت ها هستند كه توان آن را ندارند.»

زاكربرگ و ماسك از سال 2017 به جان هم افتاده اند و علیه نظرات یكدیگر اظهار نظر می كنند. اولین بار نظر آنها در باره این موضوع در گرفت كه روزگاری روبات های هوشمند خالق خود یعنی انسان را می كشند. ماسك در باره خطر هوش مصنوعی هشدار داده بود و زاكربرگ اظهارات الون ماسك را غیرقابل قبول توصیف كرده بود. الون ماسك هم در یك توییت جانانه نوشت: «من با مارك [زاكربرگ] در این باره صحبت كردم. درك او از موضوع خیلی محدود است.»

این سومین فصل متوالی است كه تسلا در گزارش مالی خود سود ده است. این اظهارات الون ماسك بر این واقعیت سایه افكنده كه در كمال تعجب سرمایه گذاران تسلا در دوران كرونا هم زیان نداده است و ارزش سهام آن 8.8 درصد افزایش یافته و به 871 دلار رسیده. و این درست زمانی اتفاق افتاده كه كمپانی فورد آمریكا در فصل اول سال 2020 زیان 2 میلیارد دلاری متحمل شده و در فصل جاری هم به احتمال زیاد 5 میلیارد دلار دیگر زیان خواهد دید. جنرال موتورز هم تقسیم سود و بازخرید سهم را به تعویق انداخته و گزارش مالی را به روز 6 مه (17 اردیبهشت) موكول كرده است.

این كه در فصل مالی جاری و بقیه سال تسلا چگونه عمل خواهد كرد، آزمایشی برای دوام این برند به حساب می آید. اگر تسلا بتواند زیان خود را محدود كند، یا حتی به سوددهی ادامه دهد، به معنی سبقت گرفتن از خودروسازان دارای میراث طولانی است و تسلا را در موقعیت قوی تری قرار خواهد داد، مخصوصاً به خاطر وقفه ای كه ویروس كرونا ایجاد كرده است.

البته نباید از این واقعیت غفلت كرد كه جمع كل محصولات فروخته شده تسلا كسری از فروش هیچ یك از خودروسازان بزرگ دنیا نیست اما در حالا حاضر بالاترین ارزش سهام و بیشترین امید به رشد را در میان خودروسازان دارد.

یكی از بزرگترین وقفه هایی كه در كار تسلا ایجاد شده، محدودیت هایی است كه از سوی حكومت آمریكا بر كارخانه فرمانت كالیفرنیای تسلا وارد آمده است. این كارخانه از 24 مارس (5 فروردین) تعطیل شده و حداقل تا 31 مه (11 خرداد) هم اجازه بازگشایی ندارد.

منبع: سایپا

کد خبر 122329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha