نگاهی به افزایش قیمت خودرو در مرداد ۱۴۰۰

قیمت ماشین، در مردادماه سال جاری، بیش از هر زمان دیگری به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شد. در خصوص دلایل این افزایش قیمت نیز علی‌رغم اظهار نظرهای متفاوتی که شنیده می‌شود اما یک اتفاق نظر وجود دارد...

به گزارش پرشین خودرو، بازار خودرو، یکی از مهمترین و البته پرحاشیه‌ترین بازارها در کشور است. هر تکانه اقتصادی و سیاسی، به طور مستقیم بر نرخ بازار خودرو اثر دارد و اگر اتفاق‌های غیر قابل پیش‌بینی هم رخ دهد، نوسان این بازار، غیر قابل کنترل خواهد شد. مانند اتفاقی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ افتاد. بازار خودرو، امسال هم دستخوش نوسان قیمت دلار در بازار آزاد بود و هم انتظار برای انتخاب رییس جمهور جدید را می‌کشید.

 

دلایل گفته شده، در کنار موارد متعدد دیگری، سبب شد نرخ بازار خودرو با شیب تند قیمت همراه باشد. ناگفته نماند که در این میان، کاهش یا افزایش آمار تولید نیز به صورت غیر مستقیم روی قیمت ماشین صفر و خرید خودرو کارکرده اثرگذار بوده است. هرچند به باور بسیاری از فعالان بازار خودرو، مهمترین دلیل افزایش قیمت خودروهایی نظیر ساینا در بازار، کاهش آمار تولید این خودروها بوده است.

 

افزایش قیمت خودرو در مرداد ماه

تخته‌گاز قیمت ماشین، در مرداد ماه، نسبت به بهار ۱۴۰۰، نمود بیشتری پیدا کرد و حالا قیمت ماشین صفر، به طور میانگین ۲.۳ افزایش قیمت را تجربه کرده است. عوامل متعددی موجب حرارت نرخ بازار خودرو میانه تابستان شد. از جمله این عوامل نیز می‌توان به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا اشاره کرد. به بیان دیگر،  روند افزایش قیمت محصولات داخلی بر قیمت ماشین‌های خارجی نیز اثر گذاشت تا میانگین افزایش قیمت خودرو در بازار از به ۱۱۲ میلیون تومان برسد.

 

قیمت ماشین، در مردادماه سال جاری،  بیش از هر زمان دیگری به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شد. در خصوص دلایل این افزایش قیمت نیز علی‌رغم اظهار نظرهای متفاوتی که شنیده می‌شود اما یک اتفاق نظر وجود دارد. اینکه تشدید انتظار تورمی در بازار خودرو، سبب شد قیمت خودرو، سیر صعودی خود را در بازار حفظ کرده و  در مقاطعی نیز تشدید شود.

 

البته افزایش قیمت خودرو در بازار فقط به خودروهای وارداتی خلاصه نمی‌شود، زیرا قیمت خودروهای تولید داخل کشور نیز از حدود سال ۹۷ روند صعودی به خود گرفته‌اند و فرقی نمی‌کند که مشتریان ماشین خارجی داشته باشند یا داخلی، مهم این است که همگی با افزایش قیمت وسیله نقلیه‌شان همراه می‌شوند.

 

کدام خودروها قیمتشان بالا رفت؟

ماشین ساینا

در بررسی وضعیت قیمتی برخی خودروهای مصرفی، روند افزایشی قیمت ماشین ساینا، قابل توجه بوده است. در حال حاضر،  قیمت نمایندگی این محصول شرکت خودروسازی سایپا، ۱۰۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با ماه قبل، ۳ میلیون تومان، افزایش قیمت را تجربه کرده است. ماشین ساینا، یکی از پر حاشیه‌ترین محصولات تولید شده از سوی سایپا به شمار می‌رود. در تولید ماشین ساینا، تلاش شده است این خودرو، کیفیت بالاتری در مقایسه با پراید داشته باشد. حال می‌توان این پرسش ساده اما قابل تامل را مطرح که آیا ساینا سایپا، توانسته همه کم و کاستی‌های پراید را جبران کند؟ پاسخ به این پرسش ساده بسیار پیچیده است.

 

در مرداد ماه سال جاری، چهار محصول سایپا، رشد ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی در بازار را تجربه کردند. این در حالی است که بازار خودرو اخیرا و به صورت مدام رشد قیمت را به ثبت رسانده است.

 

همچنین ارزیابی رفتار خریداران خودرو نشان می‌دهد اکثر مصرف‌کنندگان، محصولات شرکت خودروسازی سایپا را برای خرید انتخاب کرده‌اند. از این رو، بررسی‌ها گویای آن است خودروهای کوییکR ، تیبا صندوقدار، ساینا و تیبا، در صدر جدول گران‌ترین محصولات شرکت خودروسازی سایپا قرار گرفتند.

 

کوییک R و تیبا۲، رشد یک میلیون تومانی و تیبا صندوقدار و ساینا، رشد ۵۰۰ هزار تومانی را ثبت کردند.

 

رشد قیمت محصولات سایپا در بازار در حالی رقم خورده که همچنان مراکز شماره‌گذاری خودرو تعطیل هستند و معاملات با باز شدن دفاتر رسمی به صورت وکالتی انجام می‌شود.

 

هفته اول مردادماه بود که در کنار رشد قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی، قیمت دلار هم رشد کرد و نرخ ارز یکی از عوامل اصلی تغییرات قیمت خودرو در بازار عنوان شد.

 

برخی فعالان بازار خودرو از اواخر تیرماه، پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به ثبات نسبی و کاهش نوسانات قیمت در بازار خودروهای داخلی، اگر اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد و قیمت دلار و دیگر عوامل تاثیرگذار تغییرات زیادی را نداشته باشد، همین روند افزایشی قیمت‌ها با نوسانات یک تا ۳ میلیون تومان، مسیر خود را در بازار ادامه خواهد داد تا زمانیکه دولت سیزدهم فرمان اداره کشور را در دست بگیرد.

 

به نظر می‌رسد از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز به پروسه‌ای میان مدت برای مشخص شدن وضعیت بازار خودرو نیاز است.

 

رشد خرید و فروش خودرو کارکرده

 

خرید و فروش خودرو کارکرده

 

رشد خرید و فروش خودرو کارکرده که حالا بیش از ۷۰ درصد از معاملات خودرویی را به خود اختصاص داده است،  در بازار این روزهای پرتب و تاب خودرو، یک مزیت به شمار می‌آید. حالا حتی فعالان بازار نیز خرید خودرو دست دوم را به بسیاری از گروه‌های مصرف جامعه، توصیه می‌کنند. دلایل نیز روشن است. با افزایش قیمت ماشین، خرید ماشین صفر، برای دهک‌های درآمدی متوسط و رو به پایین، صرفه اقتصادی ندارد.

 

سال‌هاست، خرید ماشین با توجه به کارکرده بودن آن انجام می‌شود. خرید و فروش خودرو کارکرده، جای خود را در بازار خودرو ایران به سرعت باز کرد. خرید ماشین کارکرده در اصطلاح روی بورس است.

 

گفتنی است خودرو۴۵ شرکتی معتبر با قدمتی چند ساله در بازار خودروهای کارکرده است. تمامی خدمات این شرکت با بهره گیری از دانش روز بازار معاملات خودرو را با امن‌ترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین روش ممکن به سرانجام برسد.این شرکت، با ورود به بازار خرید و فروش خودرو کارکرده، در واقع شرایط امنی را برای خرید ماشین فراهم کرده است. تلاش خودرو۴۵ بر معامله خودرو طی کوتاهترین زمان ممکن است.

 

خرید و فروش خودرو کارکرده یا معامله سریع خودرو، این روزها به دلیل مشغله زیاد افراد و صرفه جویی در زمان آن‌ها برای انجام یک معامله بسیار حائز اهمیت است. خودرو۴۵ توانسته است با فراهم کردن شرایط فروش امن خودروهای کارکرده مشتریان، زمان فروش را از لحظه درخواست تا هنگام تحویل خودرو و دریافت وجه نقد به کمترین زمان ممکن برساند به گونه‌ای که مشتری بتواند در یک روز کاری ماشین خود را به پول نقد تبدیل کند و در مقابل معامله خود راضی باشد.

 

برای این منظور ابتدا لازم است در سایت ثبت نام شود. در این مرحله باید فرم مربوط به فروش تکمیل شود و با درج مدل خودرو و سال ساخت آن، مرحله نهایی که تماس از سوی کارشناس فروش خودرو۴۵ است، انجام می‌شود.

 

در مرحله بعدی پس از پشت سرگذاشتن موارد فنی و حقوقی، نوبت به توافق بر سر قیمت پیشنهادی خودرو، نقل و انتقال سند توسط کارشناسان حقوقی شرکت خودرو۴۵ انجام می‌رسد. بدین صورت که همه عوارض پرداختی، جریمه‌ها و نحوه انتقال بیمه خودرو در چند ساعت و بدون اتلاف وقت صورت می‌گیرد. سپس بر سر زمان تحویل خودرو و پرداخت وجه نقد به مشتری توافق می‌شود و مراحل خرید و فروش خودرو کارکرده یک روزه و تنها با یکبار مراجعه به شعب خودرو۴۵ انجام می‌شود.

 

 تجربه نشان داده است، در این شرایط مشتری برای معامله‌های بعدی اتومبیل خود و اطرافیانش این شرکت را انتخاب و معرفی می‌کند.

کد خبر 133338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha