طرح درج قیمت بر روی قطعات قابلیت اجرا ندارد / دولت با حمایت از تولیدکنندگان مانع از کاهش کیفیت قطعات یدکی شود

یک مقام صنفی کمبود در بازار را مهمترین عامل گرانی و عدم شفافیت در نظام توزیع قطعه یدکی در بازار دانست و با توجه به برنامه وزارت صمت در ایجاد شفافیت در قیمت، طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی قطعات یدکی را در شرایط فعلی فاقد قابلیت اجرا عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی قطعات یدکی در روزهای اخیر از چالش های تولیدکنندگان فروشندگان قطعه یدکی در بازار است موضوعی که روز گذشته در گفت وگو با یکی از تولیدکنندگان حوزه قطعات مورد بحث قرار گرفت و چالش های اجرای این طرح بر روی 51 قلم قطعه یدکی مورد ارزیابی قرار گرفت.

اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی قطعات یدکی در شرایطی وارد مرحله ای جدی می شود که همچنان الزام آن مورد ابهام و انتقاد تولیدکنندگان و فعالان بازار است به طوری که به گفته سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تاکنون این طرح به رغم ابلاغ وزارت صمت، عملا اتفاقی را در این بازار رقم نزده است و تا این لحظه قطعه ای با درج قیمت تولیدکننده به بازار عرضه نشده است.

مهدی کاظمی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به طرح اخیر وزارت صمت در خصوص درج قیمت تولیدکننده بر روی 51 قلم قطعه یدکی گفت: طرح درج قیمت بر روی قطعات یدکی در شرایط کنونی قابلیت اجرا ندارد و اتحادیه لوازم یدکی از زمان ابلاغ این طرح به جهت آشنایی و اشراف کامل بر بازار و صنف قطعه یدکی مخالفت خود را اعلام کرده است.

تنوع در عرضه و کیفیت قطعات، مانعی بر اجرای خواست وزارت صمت

به گفته وی اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر قطعات یدکی با وجود حجم زیادی از تولیدکنندگان قطعات و تنوع و کیفیت متفاوت قطعات یدکی در بازار امکان پذیر نیست و جوابگوی خواست وزارت صمت در ایجاد شفافیت و تعادل قیمت در بازار قطعه یدکی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: گر چه طرح وزارت صمت در اصلاح نظام توزیع و شفافیت در قیمت برخی کالای مصرفی در بازار می تواند طرح قابل قبولی باشد اما در شرایط بی ثباتی بازار ارز و اعمال تحریم ها و کمبود مواد اولیه و قطعات نمی تواند طرح معقول و عملی در بازار قطعه یدکی باشد چون اجرای درست آن نیازمند ثبات اقتصادی و ارزی و رفع تحریم هاست.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در ادامه با اشاره به اینکه این طرح مخصوص قطعات داخلی است، تصریح کرد: با وضع کنونی واردات و تنوع قطعات وارداتی به هیچ وجه این طرح برای قطعات یدکی وارداتی قابل اجرا نخواهد بود.

کاظمی با اشاره به اینکه بازار قطعه یدکی بازاری رقابتی است، خاطر نشان کرد: هم اکنون هزار فروشنده قطعه یدکی پژو در تهران وجود داد که عملا 800 فروشنده مازاد بر نیاز بازار است که به دلیل تقاضای کار و رفع مشکلات بیکاری ایجاد شده و اتحادیه ملزم به ارائه جواز کسب به درخواست کنندگان برای ایجاد فروشگاه عرضه قطعات یدکی است، در چنین شرایطی که این تعداد عرضه کننده قطعه یدکی دارای مجوز در بازار وجود دارد آیا میتوان نظارتی بر قیمت قطعات یدکی داشت؟

کمبود؛ عامل گرانی و بی ثباتی قیمت در بازار قطعه یدکی

وی افزود: وجود تعداد زیادی فروشنده قطعه یدکی در بازار علاوه بر مشکلات نظارتی، موجب پراکندگی قطعات، کمبود و گرانی و همچنین افت درآمد فروشندگان شده است.

وی در ادامه به موضوع عدم تمایل برخی فروشندگان در عرضه قطعات وارداتی به بازار اشاره کرد و با بیان اینکه این مساله را نمی توان در شرایط بی ثباتی ارزی منکر شد، تصریح کرد: بسیاری از فروشندگان قطعات وارداتی برای رفع مشکلات مالی و پرداخت بدهی و وصول چک ها ناگزیر به عرضه و فروش قطعات با کمترین سود هستند و کمتر فروشنده ای در چنین بازاری تصمیم به دپوی قطعات وارداتی می گیرد.

این مقام صنفی دراتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تاکید کرد: کمبود قطعه یدکی در بازار مهمترین عامل گرانی و مشکلات توزیع در بازار است و در صورتی که کمبودی وجود نداشته باشد شاهد بازار رقابتی و تعادل قیمت در بازار قطعه یدکی خواهیم بود.

کاظمی اظهار داشت: در شرایطی که در ماههای اخیر بازار قطعه یدکی با رکود در تقاضا مواجه بوده است طبعا گرانی در این بازار رخ نداده و شاهد ثبات قیمت هستیم اما با رونق گرفتن بازار قطعات یدکی در آخرین ماه سال و افزایش تقاضا و از سویی التهابات بازار ارز و بی ثباتی مواد اولیه تولید مسلما رشد قیمت در این بازار اتفاق خواهد افتاد.

وی در پایان تاکید کرد: دولت باید با حمایت از تولید کنندگان داخلی و ایجاد ثبات قیمت در نرخ نهاده های تولید، اجازه ندهد که تولیدکنندگان ناگزیر به کاهش کیفیت قطعات شوند.
 

کد خبر 137136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha