وزیر صنعت در جریان همکاری با چینی ها بازی خورد! / قطعه چینی با کمترین سطح کنترل وارد خط تولید ایران خودرو می شود!

دبیر انجمن قطعه سازان کشور با انتقاد از سیاست توسعه بازار خودرو و قطعات چینی در کشور گفت: هم اکنون خودروسازان حدود ۵۴۴ میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات قطعه دارند و سوال اصلی این است که این حجم از خرید برای چه چیزی در حال انجام می باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مازیار بیگلو، در نشست خبری امروز انجمن قطعه سازان با خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز به دو بهانه تامین قطعات، خودروساز به سمت سفارش گذاری قطعات چینی سوق یافته است، افزود : متاسفانه پولی که به قطعه سازان در مقابل مطالبات پرداخت نمی شود و خط تولید قطعه ساز داخلی با این سیاست قفل می شود، امروز بهترین بهانه برای خودروسازان این شده است که به سفارش گذاری قطعات چینی روی بیاورند.

کارگر ایرانی شده حرام خور و کارگر چینی حلال خور!

وی همچنین گرانی قطعات داخلی را بهانه بعدی برای سفارش گذاری قطعات چینی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه مراجع و نهادهای نظارتی زیادی بر جریان تولید نظارت دارند و اگر قطعه سازی مشخصا گران عرضه می کند می توان آن را به نهادهای نظارتی معرفی کرد اما با همین بهانه و البته بر اساس سیاست کلان دولت به تدریج تامین قطعات به سمت قطعات چینی سوق می یابد.

به گفته بیگلو، امروز خودرو و قطعات چینی تبدیل به بهشت برین قطعه سازی و خودروسازی کشور شده است  و به تعبیری در این شرایط کارگر ایرانی شده حرام خور و کارگر چینی حلال خور شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور اضافه کرد : قطعه ای که در داخل خط تولید دارد و برای تولید آن سرمایه گذاری شده است متاسفانه هم اکنون توسط دو خودروساز از چین وارد می شود با همین بهانه هایی که مطرح کردیم.

 شرکت های زیر مجموعه خودروسازان با بهانه تراشی، قرارداد مشترک تامین قطعات با چین منعقد می کنند

بیگلو تاکید کرد: ارز را خارج می کنند، کارگر را بیکار می کنند برای اینکه قطعه ای را وارد کنند که تولید آن در داخل به خودکفایی رسیده است.

قطعه چینی با کمترین سطح کنترل وارد خط تولید ایران خودرو می شود!

وی تصریح کرد: جالب است که امروز خودروسازان شروع کردند با یکسری از شرکتهای قطعه ساز چینی برای تعدادی از شرکتهای زیر مجموعه خودشان قرارداد مشترک امضا می کنند که بخشی از قطعات خطوط تولید را شرکت چینی تولید کند و این کار بسیار عجیبی است و همه می دانند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 بیگلو با اشاره به اینکه خطاب اصلی ما در جریان قرارداد با چینی ها برای تامین قطعات خودروسازان، وزیر صنعت و سازمان بازرسی کل کشور است، بیان کرد: در هیچ برهه ای تا این میزان علنی به سمت چینی ها و واردات قطعات بی کیفیت روی گردان نشده بودیم.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان کشور با ابراز تاسف از واردات قطعات زیر پله ای و بدون انجام برخی تست های لازم در داخل اضافه کرد: در حالی که قطعه ساز ایرانی باید هزاران نوع تست و گواهی استاندارد بیاورد که قطعه تولیدی کیفیت لازم را پاس کند، اما قطعه چینی با کمترین سطح کنترل وارد خط تولید ایران خودرو می شود.

نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی و وزارت صمت همگی خود را بخواب زده اند

بیگلو تصریح کرد : متاسفانه نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی و وزارت صمت همگی خود را بخواب زده اند و پول به جای اینکه به جیب کارگرو کار آفرین ایرانی برود، مستقیم به جیب چینی ها می رود و عده ای هم در این میان در حال دریافت کمیسیون هستند و ذهن مدیران عامل ، مدیران صنعتی و سیاست گذاران  را به سمت خرید محصولات چینی هدایت می کنند .

وی گفت : تا این میزان اهتمام برای اینکه این صنعت را به زمین بزنند واقعا بی سابقه بوده است و در تاریخ دنیا این مورد را که تمام نهادها و دستگاهها دست در دست هم صنعتی را که حدود 700 هزار نفر شاغل دارد را به این راحتی به زمین بزنند وجود ندارد.

اگر این میزان هماهنگی برای زمین زدن را در تولید داشتیم امروز تسلا تولید می کردیم

بیگلو افزود : اینکه یک چنین صنعتی را به زمین بزنند و هم بازیگران آن را متضرر کنند خیلی هنر می خواهد و واقعا جای تقدیر دارد ؛ امروز مصرف کننده ناراضی ، تولید کننده قطعه ناراضی و خودروساز زیان ده است و تنها  بخشی که از این فضا سود می برد کارگران و کارآفرینان چینی هستند و تمام این اتفاقات به دلیل بی عرضگی و بی سیاستی های ما است.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد : قطعه ساز و خودروساز ایرانی اگر مثل کسانی که تا این میزان هماهنگ در امور منفی عمل می کنند تا این صنعت را به زمین بزنند ، در امور مثبت کار می کردند امروز می توانستیم تسلا تولید کنیم.

بیگلو همچنین با ابراز تأسف از قرارداد های اخیر با چینی ها و با حضور وزیر صمت گفت : متاسفانه وزیر صمت هم در این جریان در حال بازی خوردن است چراکه همین جریان وزیر را برای بازدید از خودروساز چینی همسو می کند و حتی قرارداد همکاری مشترک نیز امضا می شود.

وی در پایان با ابراز تاسف نسبت به ترویج مونتاژکاری، به روند تخصیص ارز به صنعت خودرو داخل اشاره و خاطر نشان کرد: در شرایطی که امسال ۱۳.۵ میلیارد دلار ارز برای صنعت خودرو تخصیص یافته اما متاسفانه از این رقم حدود ۹ میلیارد دلار آن به خودروهای مونتاژی تخصیص گرفته و واقعا جای تاسف است.

کد خبر 143913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha