واکنش «منطقی» به ادعای قطعه سازان: این میزان ثبت سفارش قطعه معادل نیاز یک کارخانه خودروسازی است / به هیچ وجه چنین اطلاعاتی دقیق نیست

قطعه‌سازان با اعلام برخی آمارها در خصوص افزایش سهم چینی‌ها، معتقدند که سیاست‌گذار با نادیده گرفتن ظرفیت صنعت قطعه سازی کشور به دنبال جایگزین کردن چینی‌ها به جای صنعتگران داخلی است در حالی که معاون وزیر صمت در واکنش به این ادعا، ضمن تاکید بر سیاست کلان وزارت صمت بر توسعه سهم داخلی سازی، ادعای ۵۴۴ میلیون دلار ثبت سفارش قطعه را معادل نیاز یک کارخانه خودروسازی عنوان کرده و معتقد است که به هیچ وجه نمی‌تواند چنین اطلاعاتی دقیق باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که قطعه‌سازان با تشدید روند واردات قطعات از چین نگران از دست دادن خودروسازان داخلی به عنوان مشتریان اصلی خود هستند، خودروسازان نیز با افزایش سهم بازار چینی‌ها، دغدغه رشد شرکت‌های مونتاژکار و کم شدن سهم بازار خود را دارند، دغدغه‌ای که این روزها با تشدید حضور خودروسازان چینی هم‌زمان با سفر اخیر وزیر صمت به چین بیش از پیش افزایش یافته است.

دلیل نگرانی قطعه‌سازان از آینده خود، رشد بالای ثبت سفارش قطعات چینی توسط خودروسازان است چنانچه بر اساس آماری که در نشست انجمن قطعه سازان گفته شد، نزدیک به ۵۵۰ میلیون دلار ثبت سفارش قطعه از چین فقط توسط خودروسازان بزرگ کشور انجام شده است.

ادعای قطعه سازان در خصوص ارقام ثبت سفارش قطعات چینی و از سویی دغدغه خودروسازان از رشد قابل توجه مونتاژکاران به خصوص در یکی دو سال اخیر در حالی قطعه سازان و خودروسازان را نگران کرده است که برخی آمارهای موجود ضمن تایید نگرانی فعالان این صنعت، حاکی از افزایش سهم بازار چینی‌ها در یک دهه گذشته از ۱۰ درصد به ۲۲ درصد است.

در این بین اگر چه خودروسازان، رشد سهم مونتاژکاران چینی را در بازار خودروی کشور برنمی‌تابند اما در پاسخ به ابهامات اخیر و اعلام برخی آمارها در خصوص واردات قطعات چینی، ضمن تاکید بر کاهش سرانه واردات خارجی هر خودرو، هر گونه تهیه قطعات ساخت داخل در زنجیره تامین محصولات خود را اولویتی غیرقابل تغییر می‌دانند.

سیاست کلان وزارت صمت توسعه داخلی سازی حتی در مونتاژی هاست

اما در واکنش به انتقادات اخیر قطعه سازان و انتشار برخی آمارها و گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش میزان واردات قطعه از سوی خودروسازان، منوچهر منطقی معاون وزیر صمت در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به هدف‌گذاری وزارت صمت در حوزه توسعه ساخت داخل تاکید کرد: سیاست کلان وزارت صمت این است که داخلی سازی حتی در خودروهای مونتاژی باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه همکاری با چینی‌ها دلیل بر بی‌توجهی به داخلی سازی در صنعت خودرو نیست، تصریح کرد: اگر با چینی‌ها کار می‌کنیم مساله حمایت از واردات و مونتاژکاری و بی‌توجهی به ساخت داخل نیست چرا که بسیاری از کشورها با چین کار می‌کنند بنابراین همکاری با چینی‌ها نباید تعبیر به تغییر جریان داخلی سازی و بی‌توجهی به داخلی سازی در صنعت خودرو شود.

واکنش منطقی به ادعای قطعه سازان: این میزان ثبت سفارش قطعه معادل نیاز یک کارخانه خودروسازی است / به هیچ وجه چنین اطلاعاتی دقیق نیست

هدف‌گذاری صمتی‌ها برای طراحی و تولید مشترک با خودروسازان چینی

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین با توجه به برخی نگرانی‌ها از تشدید حضور خودروسازان چینی همزمان با سفر اخیر وزیر صمت به چین تاکید کرد: در سفر اخیر وزیر صمت به چین در حوزه خودروهای برقی تفاهماتی با چینی‌ها منعقد شد چرا که سیاست وزارت صمت این است که در زمینه طراحی و تولید مشترک با خودروسازان چینی همکاری‌های بیشتری شکل بگیرد.

منطقی در ادامه در پاسخ به گلایه‌های اخیر قطعه سازان در خصوص ثبت سفارش قطعات مشابه داخلی توسط خودروسازان و ثبت سفارش حدود ۵۴۴ میلیون دلار قطعات خارجی توسط خودروسازان به خبرنگار پرشین خودرو گفت: البته تعدادی از قطعات موردنیاز خودروسازان همچنان از قطعات خارجی تامین می‌شود اما سوالی که باید قطعه سازان در این جریان پاسخ دهند این است که براساس لیست‌های موجود، تعداد این قطعات چه میزان است؟ آیا ۱۰ قطعه، هزار قطعه  یا ۵۰۰ هزار قطعه قرار است وارد شود؟

این مقام مسئول در وزارت صمت همچنین ادعای ۵۴۴ میلیون دلار ثبت سفارش قطعه توسط یکی از شرکت‌های خودروساز را رقمی بالا و معادل نیاز یک کارخانه خودروسازی دانست و گفت: به هیچ وجه نمی‌تواند چنین اطلاعاتی دقیق باشد.

به گزارش پرشین خودرو، به رغم آمار قطعه سازان در خصوص سهم قطعات چینی در زنجیره تامین خودروسازان و عدم تایید مقامات وزارت صمت و دقیق ندانستن چنین اطلاعاتی اما واکنش اخیر ایران خودرو به این موضوع و جریان واردات قطعات نشان می‌دهد که خودروسازان به واسطه اجباری شدن برخی استانداردها و عدم تامین آنها توسط قطعه سازان، ناچار به تامین برخی از قطعات از منابع خارجی شده‌اند، چون خودروسازان معتقدند که تولیدکنندگان داخلی توان یا ظرفیت تولید و تامین آن را ندارند.

کد خبر 143980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha