کد خبر 73322
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها بر اساس دریافت پول

پرشین خودرو: پول‌های بدون قاعده‌ای که پارکبان‌ها از مردم گرفتند به مرور باعث شد تا صدای اعتراض‌‌ها بلند شود.

به گزارش پرشین خودرو، کش‌و‌قوس بر سر فعالیت غیر قانونی پارکبان‌های ماه‌هاست که ادامه دارد. پلیس می‌گوید در قوانین نیروی انتظامی قانونی درباره فعالیت پارکبان‌ها وجود ندارد و شهرداری بر فعالیت آنها مصر است. رئیس پلیس راهور ناجا در آخرین اظهارنظر خود عنوان کرد که پارکبان‌ها می‌توانند حضور داشته باشند اما اجازه دریافت وجه نقد از شهروندان را ندارند.
به دنبال افزایش خودروها در پایتخت و کمبود پارکینگ‌های عمومی، پارک‌های حاشیه‌ای و در پی آن نصب دستگاه‌های پارکومتر در سال‌های اخیر اتفاق افتاد اما استقبال نکردن مردم برای استفاده از پارکومترها و وجود نداشتن زیرساخت‌های لازم و پیشرفته الکترونیکی باعث تغییر رویکرد به استفاده گسترده از پارکبان‌ها برای مدیریت پارک‌های حاشیه‌‌ای شد.
در همین راستا حدود یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به حضور افرادی در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که «پارکبان» لقب گرفتند و در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند اما عملکرد بی‌قاعده آنها با رویکرد منفی شهروندان مواجه شد.
قرار نبود پارکبانی شغل شود
این کش‌مکش‌ها آنقدر ادامه داشت تا اینکه پای اعضای شورای شهر هم به این ماجرا باز شد، زمستان گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر در مورد وضعیت پارکبان‌های فعال در سطح شهر با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد وضعیت و نحوه فعالیت پارکبان‌ها گفته بود که هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم‌بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است نه اینکه این مساله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند.
چمران با بیان اینکه حالا پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه کرده و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند، توضیح داده بود که شورای شهر بارها با این رویه و موضوع مخالفت کرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین و تکلیف شود.
مصوبه هیات وزیران درباره پارکبان‌ها
این صحبت‌ها در حالی از سوی رئیس شورای شهر تهران مطرح می‌شود که براساس آیین نامه اجرایی تبصره 1 ماده (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب هیات وزیران دریافت پول نقد در پارک حاشیه ای از سال 95 ممنوع شده است.
براساس ماده 3 این مصوبه توقف وسایل نقلیه در محدوده زمانی هفت صبح تا 21 شب در محل‌هایی که برای پارک حاشیه‌­ای مدیریت شده، تعیین شده است در نیم ساعت اول رایگان خواهد بود و دریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت، با احتساب نیم ساعت اول محاسبه و دریافت می‌شود.
همچنین براساس تبصره یک ماده 7 این مصوبه دریافت حق توقف و انجام هرگونه تراکنش مالی توسط رانندگان و عوامل متصدی (پارکبان) از ابتدای سال 1395 با استفاده از سامانه‌های پرداخت الکترونیک برون خط (آفلاین) با رعایت قوانین و مقررات نظام بانکداری الکترونیکی انجام می‌شود.
اما آن‌طور که شواهد و گلایه‌های مردم نشان می‌دهد این مصوبه در شهر تهران توسط پارکبان‌ها رعایت نمی‌شود و پارکبان‌ها با توجه به معبری که در آن فعالیت می‌کنند نسبت به میزان دریافت وجه اقدام می‌کنند.
همه چیز منوط به ایجاد زیرساخت‌هاست
سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری حضور پارکبان‌ها در سطح شهر به خبرنگار آنا می‌گوید: آیین‌نامه مرتبط با پارکبان‌ها از سوی وزارت کشور نوشته و ابلاغ شده است.
وی ادامه می‌دهد: براین اساس تمام پارکبان‌ها باید به سامانه‌های الکترونیکی مجهز شوند، زیر ساخت‌های این اقدام در دست ساخت است. البته در برخی از نقاط تهران این زیر ساخت‌ها تهیه شده و در برخی از شهرستان‌ها هم این زیر ساخت‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که آیین‌نامه مرتبط با پارکبان‌ها به صورت کامل اجرایی شود، اضافه می‌کند: تکمیل زیر ساخت‌ها جزو وظایف شهرداری‌ها است و اعمال قانون نیز باید توسط پلیس راهور صورت بگیرد.
مهری با تاکید بر اینکه در آیین‌نامه آمده است که پرداخت‌ها باید به صورت الکترونیکی اتفاق بیفتد، تصریح می‌کند: پارکبان می‌تواند در سطح شهر حضور داشته باشد اما کسی که خودروی خود را پارک می‌کند، باید از طریق تجهیزات الکترونیکی که در اختیار پارکبان است هزینه مذکور را بپردازد.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه پارکبان‌هایی که خود به صورت دستی از رانندگان پول دریافت می‌کنند و قیمت‌های متفاوتی از رانندگان می‌گیرند مورد تایید پلیس راهور نیستند، می‌گوید: پلیس نیز با متخلفان به طور حتم برخورد خواهد کرد.
بر اساس صحبت‌های رئیس پلیس راهور ناجا و همچنین مصوبه هیات وزیران و ابلاغیه وزارت کشور، پارکبان‌ها اجازه دریافت وجه نقد از شهروندان را ندارند اما نبود زیرساخت‌های کافی و شاید استقبال نکردن مردم از پارکومترها باعث شده که این جولانگاه برای پارکبان‌هایی که به صورت پیمانی با شهرداری همکاری می‌کنند و علاقه‌ای به رعایت قانون ندارند، باز باشد.

انا

کد خبر 73322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha