رشد بی منطق قیمت در بازار خودروهای داخلی ادامه دارد

پرشین خودرو: به دنبال شکایت زیاد خریداران خودروهای وارداتی از نمایندگی ها، دولت در نظر دارد به نمایندگی های رسمی مطابق پیش فروش های صورت گرفته اجازه واردات و ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک را بدهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در این هفته نوسان قیمت و رشد بی منطق قیمت در بازار خودروهای داخلی نگرانی های زیادتری را در میان متقاضیان این کالای مصرفی که این روزها به دلیل حاشیه قیمت به کالای سرمایه ای تبدیل شده بوجود آورد اما در میان وضعیت فعلی بازار داخلی ها، خبر واردات مشروط خودروها توسط نمایندگی های رسمی تا حدود زیادی خریداران این خودروها را امیدوار کرد.

پس از اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و خروج زنجیره خودروسازی کشور از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نوعی افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد و با طرح موضوع آزادسازی قیمت خودرو افزایش قیمت ها جهش جدیدی در بازار کرد.

خواست خودروسازان برای افزایش قیمت و از سویی حذف ارز دولتی از زنجیره خودروسازی و مخالفت شرکتها با قیمت های جدید بیش از همه شائبه کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی را قوت بخشیده است به طوری که به گفته فعالان بازار با وجود رکود در تقاضا، فقدان خودرو در بازار هر روز بازار خودرو را متلاطم تر می کند.

در میان آنچه که بیش از همه باید مورد کنکاش قرار گیرد تبعات حذف ارز دولتی و استفاده از ارز آزاد در تولید خودروهای داخلی است که پیش از اجرای عملی آن بر بازار تاثیر گذاشته در حالی که به گفته کارشناسان، خودروهایی که در هفته های اخیر وارد بازار می شود همگی بر مبنای ارز دولتی تولید شدند و قطعه و موادی از آنها با ارز آزاد وارد و تامین نشده است که تاثیری بر تولید آنها داشته باشد البته نرخ های سرسام آور کنونی صرفا در میان واسطه ها در بازار دست به دست می شود و خودروسازان به جزء افزایش قیمتی که شورای رقابت در خردادماه اعلام کرد، تغییری در قیمت رسمی خودروها اعمال نکردند.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، بازار خودرو از ابتدای هفته تاکنون هیچ تغییری نکرده و همچنان اختلاف میلیونی قیمت خودروها در بازار داخلی ها برقرار است.

سعید موتمنی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر خودروهای زیر 30 میلیون تومان اختلاف 5 تا 8 میلیون، بالای 30 میلیون اختلاف 15 تا 25 میلیون و بالای 45 تا 60 میلیون اختلاف 15 تا 28 میلیون را در بازار دارند که عمده علت آن به عرضه محدود خودرو به بازار مربوط می شود به طوری که قیمت پژو پارس TU5 که ابتدای هفته با افزایش 10 میلیونی به 70 میلیون رسیده بود طی دو روز اخیر به 73 میلیون، پژو 260 وی 8 از 58 میلیون و نیم به 60 میلیون و 500 هزار، سمند lx با یک میلیون افزایش نسبت به ابتدای هفته به 47 میلیون و 500، پژو 405 GLX با 500 هزار افزایش به 45 میلیون، رنو ساندرو اتومات با 2 میلیون افزایش به 92 میلیون تومان در بازار رسیده است.

وی با اشاره به ادامه تاثیر پذیری بازار موضوع آزادسازی قیمت ها، بیان کرد: شایعات زیادی همچنان در خصوص آزادسازی قیمت خودرو مطرح است البته فعالان بازار خودرو مخالفتی با آزادسازی قیمت خودرو ندارند اما به شرطی که خودروسازان سوم و چهارمی نیز در بازار وجود داشته باشند تا بازار در انحصار یک شرکت برای عرضه خودروهای زیر 30 میلیونی نباشد.


در صورت موافقت دولت با خواست خودروسازان، اختلاف 20 ، 30 میلیونی خودروها از بین می رود؟!

موتمنی تاکید کرد: در صورتی که خواست خودروسازان محقق شود و قیمت ها آزاد شود و 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار فروخته شود آیا تعهدی برای تامین نیاز بازار از سوی خودروسازان وجود دارد؟ و آیا اختلاف 20 تا 30 میلیونی قیمت ها در بازار حذف خواهد شد؟ اینها مواردی است که همواره باید کسانی که ناظر بر قیمت گذاری و عملکرد شرکتها هستند در نظر داشته باشند.

وی گفت: آیا پرایدی که اختلاف قیمت آن هم اکنون 8 میلیون است با فروش 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان تفاوت چندانی در قیمت آن ایجاد خواهد شد و قیمت آن منطقی خواهد بود؟ چه ضمانتی وجود دارد که اختلاف قیمت ها در بازار از 30 به 50 میلیون نرسد؟

 

بازار خودرو
 

دولت در هر تصمیمی باید قدرت خریداران بازار خودرو را در نظر بگیرد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تاکید کرد: در صورت موافقت دولت برای واگذاری قیمت خودرو به خودروسازان و آزادسازی، باید قدرت خرید مصرف کنندگان در بازار کنونی نیز در نظر گرفته شود.


تصمیم دولت به دنبال افزایش شکایت خریداران خودروهای وارداتی

موتمنی در ادامه با اشاره به طرح بازگشایی مشروط ثبت سفارش توسط معاون وزیر صنعت و احتمال واردات مجدد خودرو گفت: متاسفانه شکایت های زیادی از سوی خریدارانی که در نمایندگی های رسمی برای پیش خرید ثبت نام کردند، صورت گرفته به همین منظور دولت بنا دارد به نمایندگی های رسمی مطابق پیش فروش های صورت گرفته اجازه واردات و ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک را بدهد تا به دست مشتریان برسانند.

وی هر گونه عملی شدن این اقدام در رفع نگرانی خریداران خودروهای وارداتی را حرکت بسیار مثبتی از سوی دولت عنوان و خاطرنشان کرد: این تصمیم در حالی مطرح می شود که بازار خودروهای وارداتی روز به روز با افت تقاضا همراه شده و تقاضا نزدیک به صفر رسیده است.

کد خبر 100235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha