مصوبه دولت قیمت خودروهای وارداتی را دوباره افزایش می دهد!

پرشین خودرو: مصوبه دولت مبنی بر دریافت مابه التفاوت ارزی بابت ارز کالاهایی که به صورت بانکی یا در سامانه نیما تامین شده و ترخیص آنها انجام نشده است، دوباره قیمت خودروهای وارداتی را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردکنندگان کالاها با رویه بانکی، باید برای دریافت تاییدیه و پرداخت مابه التفاوت ارزی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه کنند.

این گزارش می افزاید: همچنین بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت که سیاستگذار و متولی اصلی مقررات و بخشنامه های مرتبط با تجارت خارجی کشور است، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است از 16 مردادماه امسال، بابت ارز کالاهایی که به صورت بانکی یا در سامانه نیما تامین شده و ترخیص آنها انجام نشده است، مابه التفاوت ارزی دریافت کند.

بر این اساس تمام کالاها بجز کالاهای فهرست گروه یک شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی باید علاوه بر دریافت مابه التفاوت «نرخ ارز زمان پرداخت» و‌ «نرخ ارز در بازار در زمان ترخیص» و با رعایت سایر ضوابط نسبت به صدور مجوز ترخیص به گمرک اقدام کند.

مطابق این بند کالاهایی شامل خودرو که در گذشته ثبت سفارش شده و با ارز دولتی وارد گمرک شده است نیز باید برای ترخیص مابه التفاوت نرخ ارز را بپردازد.

بنا بر این گزارش؛ با توجه به اینکه خودروها در ماه های گذشته توسط بسیاری از شرکت های وارد کننده پیش فروش شده و حالا با توجه به الزام پرداخت مابه التفاوت ارز توسط آنها این سئوال پیش می آید که آیا شرکت ها نیز این هزینه را از مشتری طلب و خواهان پرداخت مبلغ بیشتری خواهند شد یا خیر؟

در صورتی که این رقم از سوی شرکت های واردکننده پرداخت و در نهایت به خیر و خوشی از مشتری اخذ شود که البته خیلی خوش بینانه است باید انتظار داشت که دوباره شاهد افزایش بیشتر قیمت در بازار خودروهای وارداتی باشیم!

یادآور می شود که بر اساس بخشنامه جدید در خصوص ترخیص کالا نیز باید سازمان حمایت از مصرف کننده تاییدیه لازم را دهد تا خودرو و یا کالاهای وارداتی امکان ترخیص را داشته باشند که در این مورد نیز جای دارد تا این سازمان هر چه سریع تر ساز و کارهای قانونی مورد نیاز را فراهم کند تا چنانچه بناست کالایی ترخیص و به بازار عرضه شود این کار مشمول زمان نشده و کالاها هر چه سریع تر وارد بازار شود.

کد خبر 100351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha