اختصاص بخشی از ظرفیت تولید داخل به واردات خودرو با منشاء ارز خارجی

پرشین خودرو: دولت باید با سیاست گذاری جدید، بخشی از ظرفیت تولید داخل را به واردات خودرو با منشاء ارز خارجی اختصاص دهد تا شاهد ثبات در بازار خودرو باشیم.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: در صورتی که 5 تا 10 درصد از ظرفیت تولید داخل در اختیار واردات خودرو با ارز منشاء خارجی گذاشته شود جریان کنونی بازار خودرو تغییر یافته و شاهد ثبات قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.

رضا انصاری، تصریح کرد: در شرایط کنونی باید تمام تدابیر دولت به منظور افزایش ظرفیت تولید خودروسازان و پاسخ به نیاز بازار بکار گرفته شود.


وی همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات در عرضه خودروهای مشترک و مونتاژی گفت: در سال جاری پس از اعمال تحریم های جدید علاوه بر موانعی که برای تولید خودروهای داخلی ایجاد شد تامین قطعات و تولید برخی از خودروهای عمدتا چینی و مونتاژی در شرکتهای ایران خودرو و سایپا نیز با مشکلاتی همراه شد که البته با اعمال برخی راهکارها قابل حل اما هزینه بر است.

 

رضا انصاری


انصاری تاکید کرد: یکی از راهکارها در چنین شرایطی دور زدن تحریم ها و تامین قطعات خودروهای مونتاژی است که به طور قطع هزینه تولید شرکتها را افزایش داده و تا حدودی عدم تامین به موقع ، تعهدات شرکتها را با تاخیر مواجه می کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد : در شرایط کنونی راهکار اساسی و کوتاه مدت افزایش تولید و مدیریت بازار است اما در بلند مدت راهی جز اصلاح مالکیت بنگاههای خودروسازی وجود ندارد.

انصاری خاطر نشان کرد : تا زمانی که ساختار مالکیت بنگاهها اصلاح نشود و دو شرکت بزرگ خودروسازی به معنای واقعی در اختیار بخش خصوصی ذیصلاح و توانمند قرار نگیرد نمی توان شاهد صنعت خودرو به معنای واقعی باشیم.

وی در ادامه با توجه به رشد تولید خودروسازان و فروش 20 درصد از تولیدات شرکتها در قالب فروش فوری گفت : متاسفانه با وجود تدابیر دوات و خودروسازان به نسبت افزایش قیمت ها ، شاهد افت چندانی در قیمت بازار نبودیم که مسلما عامل اصلی آن ترس از اوضاع اقتصادی و تدوام تزریق نقدینگی به بازار خودرو است که مانع از افت زیاد قیمتی در این بازار شده است.

نماینده داراب و زرین دشت در پایان با اشاره به ورود حجم بالایی از نقدینگی در جامعه و سرازیر شدن بخشی از آن به بازار متلاطم خودرو یاد آور شد : راهکار وضع فعلی بازار خودرو اتخاد تدابیری از سوی دولت و خودروسازان و فروش تولیدات شرکتها به مصرف کنندگان واقعی است بدون شک اعمال برخی عوامل محدود کننده و جلوگیری از فروش خودرو به خریدار غیرواقعی بازار خودرو را با تثبیت در قیمت همراه خواهد کرد.

کد خبر 111593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha