بی برنامگی در داخلی سازی به تولید خودروهای بی کیفیت ختم می شود

پرشین خودرو: نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان تهران گفت: برای استفاده اقتصادی و حداکثری از امکلانات داخلی فقط افزایش داخلی سازی یا همان مهندسی معکوس قطعات خودرو دیگر پاسخگو نیست.

به گزارش پرشین خودرو، امیرحسین جلالی، با بیان این مطلب در خصوص مطرح شدن داخلی سازی قطعات خودرو گفت: هراز چند گاهی به فکر داخلی سازی می افتیم و به محض بهبود فضای کسب و کار بین المللی و فروش نفت، دوباره وارادات حداکثری در دستور کار قرار می گیرد و داخلی سازی به فراموشی سپرده می شود. داخلی سازی یک فرآیند و کار بلند مدت است که از قوانین کشور شروع، با تخصیص اعتبارات قوت و با جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان شدت و اعتبار می گیرد؛ نه اینکه امروز دستوری بخواهیم داخلی سازی انجام دهیم و انتظار داشته باشیم فردا محصولاتمان داخلی شود.

وی در خصوص تاثیرات تحریم بر صنعت گفت: برخی از قطعه سازان که عموماً در زمره کارآفرینان خرد قرار می گیرند همواره فعالیت های اقتصادی خود را در چارچوب اقتصاد کلان حال حاضر تعریف می کنند و همانگونه که انتظار می رود به دنبال سود حداکثری واحدهای تولید خود در هر شرایط اقتصادی و سیاسی هستند. اگر چه معدود تولیدکنندگانی در زمان وفور ارز به واردات روی آورده اند ولی بدنه اصلی قطعه سازی کشور همیشه به فکر تولید است اما چالش های حفظ نقدینگی و حیات واحد تولیدی در شرایط اقتصادی نامناسب فعلی موجب می شود که بیشترین ضربه به کسب و کارشان وارد شود.

جلالی افزود: برای برون رفت از این معضل و استفاده اقتصادی حداکثری از امکلانات داخلی فقط افزایش داخلی سازی یا همان مهندسی معکوس قطعات و اجزاء مجموعه های مورد استفاده در خودرو دیگر پاسخگو نیست و نتیجه ی اینگونه داخلی سازی ادامه ی تولید خودرهای قدیمی، پرمصرف و بی کیفیت فعلی خواهد بود که اعتراض مصرف کنندگان را به همراه داشته و خواهد داشت.

 

امیرحسین جلالی



وی ادامه داد: لزوم تغییر نگرش برای داخلی سازی قطعات وجود دارد و به نظر بنده لازم است به داخلی سازی از منظری دیگر پرداخته شود که همان استفاده حداکثری از توان اقتصادی کشور و امکانات سخت افرازی موجود به همراه نیروی انسانی مجرب همراه با مشوق های لازم است و در این راستا توجه به نکات زیر قابل توجه و ضروری خواهد بود:


1- تمامی قطعه سازان باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت و از پتانسیل دانش داخلی و بین المللی استفاده نمایند.

2- در مرحله ی اول باید کپی کاری هوشمندانه با بررسی دقیق نمونه های به روز خارجی در دستور کار قرار گیرد.

3- تقویت واحدهای توسعه و تحقیق همراه با تجهیزات آزمایشگاهی لازم بطوریکه تفکر ابداع و نوآوری در ذهن نیروی کار مجرب نهادینه شود.

4- مشوق های لازم برای موارد ایراد شده با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی، تخفیفات گمرگی و مالیاتی و تامین اجتماعی از طرف دولت و سیاست گذارن در نظر گرفته شود.

5- تسهیلات در جهت رفع موانع واردات دستگاه ها و ابزارآلات خاص تولیدی برای سرعت عمل داخلی سازی

جلالی در پایان خاطر نشان کرد: شعارهای خودکفایی و داخلی سازی بدون پشتوانه ی قابل توجه منجر به بهبود قابل ملاحظه ای در افزایش توانمندی های داخلی نخواهد شد و مباحث فراوانی در خصوص نهضت داخلی سازی قطعات وجود دارد که در همین راستا کمیته ای در انجمن تخصصی صنایع نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران تشکیل شده است که به زودی خروجی این کمیته اعلام می شود.

کد خبر 115266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha