سهام خودروسازان باید به قیمت واقعی واگذار شود

پرشین خودرو: فروش سهام خودروسازان به قیمت واقعی و واگذاری آن به اشخاص و مجموعه های توانمند و سرمایه دار، مهمترین گام در مسیر خصوصی سازی در صنعت خودرو است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه این وزارتخانه برای واگذاری الباقی سهام دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال 99 خبر داد. این موضوع در حالی توسط وزیر صنعت مطرح شد که برخی کارشناسان واگذاری باقی مانده سهام دولتی خودروسازان به خریداران داخلی در این شرایط چندان به صلاح نمی دانند.

در این میان آنچه که به عنوان هدف اصلی از واگذاری سهام خودروسازان مطرح می شود خروج دولت از نقش آفرینی در صنعت خودرو و پایان یافتن انحصار موجود در این صنعت و بازار خودرو است در حالی است که همچنان هراس از سرنوشت مشابه خصوصی سازی های ناموفق در کشور یکی از نگرانی های اصلی کارشناسان صنعت خودرو درباره واگذاری سهام خودروسازان است.

با این وجود با چراغ سبز وزیر صنعت بر واگذاری الباقی سهام دولت در شرکتهای خودروساز مدتی است مسائل مختلفی در خصوص متقاضیان سهام خودروسازان و اهلیت خریداران مطرح است به طوری که پس از اعلام وزیر صنعت، قطعه سازان بزرگ کشور به تکاپو افتادند تا در صف اول متقاضیان خرید این سهام قرار گیرند اقدامی که هر چند به مذاق برخی ها خوش نیامده اما به اعتقاد برخی کارشناسان بهترین راهکار و شرایط برای واگذاری سهام خودروسازان است.

قطعه سازان بهترین گزینه برای خصوصی سازی صنعت خودرو هستند

در همین راستا یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: فروش سهام دولتی خودروسازان به قطعه سازان بهترین راهکار برای خصوصی سازی است ضمن اینکه به هر میزان قطعه سازان تقویت شوند موجب رشد و توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو خواهد شد.

محمد تقی احمدیان معتقد است: با واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی و خروج بنگاههای بزرگ اقتصادی از سیستم مدیریت دولتی و حضور مدیران توانمند در این بخش ها، جریان خوبی در صنایع بزرگی چون خودروسازی ایجاد و توسعه در این صنعت به تدریج حاصل خواهد شد.

به گفته وی فروش سهام خودروسازان به قیمت واقعی و واگذاری آن به اشخاص و مجموعه های توانمندی و سرمایه دار مهمترین گام در مسیر خصوصی سازی در صنعت خودرو است.

 

301



وی در عین حال با توجه به طرح موضوع ادغام خودروسازان از سوی برخی از کارشناسان، هر گونه ادغام شرکتها را مانع ار رقابت پذیری و افت در صنعت دانسته و مطرح می کند: در این شرایط نه تنها نباید ادغامی صورت گیرد بلکه باید قطب های بیشتری در خودروسازی ایران برای افزایش رقابت پذیری ایجاد شود.

حضور مدیران سیاسی به درد صنعت خودرو نمی خورد

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به شرایط خاص کنونی برای خودروسازان، وضعیت کنونی را موقعیت خوبی برای مسئولان و مدیران صنعتی در کشور دانسته و معتقد است: در شرایط کنونی باید با بکار گیری مدیران تکنوکرات و توانمند باعث توسعه صنعت خودروسازی در کشور شویم.

به گفته احمدیان وجود مدیران سیاسی به درد صنعت خودرو نمی خورد بنابراین اگر می خواهیم صنعت خودرو نجات یابد وجود مدیران سیاسی و طرح شعارهای سیاسی موجب رشد این صنعت و نجات آن نخواهد شد و باید صنعتگران واقعی وارد این حوزه شوند.

کد خبر 115531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha