لزوم رفع دست‌اندازهای تامین نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی

پرشین خودرو: چنانچه موانع و دست‌اندازهایی که در تامین نقدینگی شرکت‌های خودروسازی و قطعه سازی وجود دارد برطرف شود این امکان فراهم می شود تا خودروسازان روند عرضه به بازار را تسریع کرده و از این مسیر بازار خودرو به تعادل قیمتی خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با افزایش ناگهانی نرخ بنزین از بامداد جمعه 24 آبان ماه، بازار ارز و به دنبال آن بازار خودرو به سرعت روند افزایشی به خود گرفت در این جریان هرچند نرخ ارز از اواسط هفته گذشته تثبیت و به تدریج روند کاهشی را در پیش گرفت، اما همچنان قیمت خودرو روند افزایشی دارد.

هر چند برخی فعالان این بازار معتقدند که پیش از تصمیم دولت برای افزایش نرخ بنزین نیز بازار خودرو وضعیت بی ثباتی داشته است اما نگرانی از تداوم وضع موجود قیمتی و همچنین مسائل و مشکلات به اوضاع تولید، هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروساز را راهی مجلس کرد تا گزارشی از وضعیت تولید خودرو، عرضه، تنظیم بازار و مشکلاتی همچون میزانبدهی‌ هاوآینده شرکت‌ های خودروسازی به نمایندگان ارائه نمایند.

در همین راستا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به نکات مطرح در جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع که با حضور وزیر صمت و خودروسازان برگزار شد، گفت: در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت مباحث کلی را در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع تولید خودروسازان مطرح کردند.

 

خط تولید



حمید گرمابی همچنین به گزارش وزیر صنعت پس از نوسانات قیمتی در بازار خودرو و روند صعودی قیمتی در محصولات پر تیراژ پرداخت و ادامه داد: وزیر صنعت ضمن ارائه برخی مباحث کلی، گزارشی از وضعبت تولید خودرو و برنامه شرکتهای خودروساز برای افزایش تولید و انجام تعهدات خودروسازان و همچنین میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان ارائه کردند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با توجه به طرح چالش بدهی در شرکت‌های خودروساز در این نشست، عنوان کرد: هر چند نبود نقدینگی کافی در زنجیره تامین خودروسازان ، فعالیت واحدهای قطعه سازی را با دشواری بسیاری روبرو کرده است با این حال با وجود مباحث مطرح در این جلسه، راهکاری جدیدی برای رفع این مشکل ارائه نشد.

به گفته گرمابی، چنانچه موانع و دست‌اندازهایی که در تامین نقدینگی شرکت‌های خودروساز و قطعه سازی وجود دارد برطرف شود این امکان فراهم می شود تا خودروسازان روند عرضه به بازار را تسریع کرده و از این مسیر بازار خودرو به تعادل قیمتی خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به برخی گزارشات در خصوص مذاکره جدید خودروسازان با بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات، خاطر نشان کرد: تا زمان حضورم در نشست کمیسیون صنایع و خودروسازان راهکار جدید و همچنین موافقتی در خصوص مذاکره مجدد خودروسازان با بانک مرکزی مطرح نگردید هر چند می تواند در ادامه این جلسه راهکارهای ارائه شده باشد که در جریان نیستم.

به گزارش پرشین خودرو، با وجود اظهارات کلی برخی از اعضای کمیسیون صنایع در خصوص جلسه اخیر وزیر صنعت و خودروسازان در کمیسیون صنایع مجلس، همچنان گزارش کاملی در خصوص راهکارهای ارائه شده در این جلسه عنوان نشده و این در حالی است که اظهارات یکی از اعضای کمیسیون صنایع در روزهای اخیر حاکی از جلسه آتی خودروسازان و بانک مرکزی به منظور تامین نقدینگی برای صنعت خودرو است اقدامی که می تواند در صورت موافقت دو طرف بخشی از مشکلات خودروسازان از جمله جبران زیان انباشته و پرداخت مقداری از مطالبات معوق قطعه سازان را که به دنبال کمبود نقدینگی در صنعت خودرو به وجود آمده را برطرف نماید.

کد خبر 118230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha