15 هزار میلیارد، کسری نقدینگی در صنعت قطعه سازی کشور

پرشین خودرو: در حال حاضر در صنعت قطعه سازی 150 هزار میلیارد ریال کسری نقدینگی وجود دارد که امیدواریم با پرداخت 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنعت خودروسازی تا حدودی مشکلات این صنعت کاهش یابد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اعلام این مطلب، عنوان کرد: ماههاست برای رفع مشکل نقدینگی و پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو و قطعه سازی صرفا مذاکرات می شود و تا این لحظه گام اساسی برای تامین نقدینگی این صنعت برداشته نشده است.


در دیدار با رهبری فرصتی برای طرح مشکل نقدینگی صنعت خودرو فراهم نشد

آرش محبی نژاد همچنین به جلسه هفته گذشته صنعتگران و تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در نشست اخیر صنعتگران و تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری، فرصتی برای طرح مشکل نقدینگی صنعت خودرو فراهم نشد و حتی هیچ یک از تولیدکنندگانی در این جلسه نیز به مشکل نقدینگی صنایع اشاره نکردند.

 

آرش محبی نژاد



وی گفت: مدتهاست تنها برای تامین نقدینگی صنعت خودرو با دستگاه های متولی و بانک مرکزی مذاکره می شود و تا این لحظه عملا خروجی مشخص و نتیجه خاصی حاصل نشده است که طبق چه برنامه ای و در چه زمانی قرار است این تسهیلات به صنعت خودرو اعطا شود.


لزوم اختصاص 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای جبران کسری نقدینگی در صنعت خودرو

وی ادامه داد: در حال حاضر در صنعت قطعه سازی 15 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی وجود دارد وامید واریم با پرداخت 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو تا حدودی مشکلات این صنعت کاهش یابد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی همچنین بخشی از کسری نقدینگی را ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولید عنوان کرد و گفت: با چند برابر شدن قیمت نهاده های تولید، نیاز نقدینگی صنایع قطعه سازی حدود 2.5 تا 3 برابر افزایش یافته که امید است با اعطای تسهیلات به این صنعت شاهد رونق تولید در صنعت خودرو باشیم.

محبی نژاد با اشاره به طرح برخی خبرها مبنی بر مذاکره جدید خودروسازان با بانک مرکزی، تصریح کرد: بیش از 2 ماه است که خودروسازان و قطعه سازان در حال مذاکره با بانک مرکزی هستند و این موضوع مساله جدیدی نیست.
تصمیم جدید رئیس بانک مرکزی در الزام بانک ها به پرداخت تسهیلات نیز عملیاتی نشد

وی همچنین تصمیم اخیر رئیس کل بانک مرکزی در حمایت از واحدهای تولیدی را بخشی از نتایج جلسات اخیر خودروسازان با بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: در جریان مذاکرات اخیر، رئیس بانک مرکزی با اتخاذ تصمیمی جدید در جمع مدیران عامل کل بانک ها اعلام کردند تمامی بانک ها موظند نقدینگی مورد نیاز بخش های تولیدی را تامین کنند اما تاکنون این دستور العمل به دلیل عدم وجود مصوبه ای در این زمینه عملیاتی نشده است و در این راستا اقدام خاصی از سوی بانک ها صورت نگرفته است.

مصوباتی که برای پرداخت تسهیلات به صنایع به روزهای پایانی سال می رسند

وی افزود: امید است باز هم اتخاذ هر گونه تصمیمات و مصوبات برای پرداخت تسهیلات به صنایع به روزهای پایانی سال نرسد چرا که هر روز تاخیر در اجرای این تصمیمات ،مشکلات بخش های تولیدی و قطعه سازی را حاد تر می کند؛ ضمن اینکه تزریق نقدینگی به بخش های تولیدی به مراتب اثرات تورمی کمتری نسبت به سایر بخش های جامعه دارد.

این مقام مسئول در انجمن صنایع همگن قطعه سازی در ادامه به آخرین اقدامات در پرداخت تسهیلات ارزی 844 میلیون یورویی به صنعت خودرو اشاره و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: پس از طرح مشکل پرداخت تسهیلات ارزی از سوی بانک مرکزی و همچنین تاکید مدیر کل بانک مرکزی بر واگذاری ریسک تغییرات نرخ ارز به دریافت کنده تسهیلات ارزی و عدم پذیرش این شرایط از سوی خودروسازان عملا تسهیلاتی پرداخت نشد؛ هر چند پس موافقت برخی قطعه سازان با شروط بانک مرکزی نیز اعلام گردید دیگر ارزی برای پرداخت وجود ندارد.

تاثیر افزایش قیمت بنزین برهزینه تولید

محبی نژاد در ادامه به طرح جدید سهمیه بندی و تاثیر افزایش قیمت بنزین بر واحدهای تولیدی و قطعه سازی پرداخت و خاطر نشان کرد: با گذشت یک هفته از طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، صنایع همچنان در شوک این تصمیم هستند و تاکنون تاثیرات آن بر واحدهای قطعه سازی به طور ملموس مشخص نشده است اما به طور قطع در بسیاری از بخش ها از جمله هزینه های حمل و نقل تاثیر خواهد گذاشت هرچند با گذشت مدت کوتاهی از این تصمیم هزینه حمل و نقل افزایش یافته است اما اینکه این اقدام تا چه میزان بر هزینه تولید اثرگذار خواهد بود تا ایجاد ثبات بر این جریان نمی تواند برآورد دقیقی را اعلام کرد.

وی در پایان عدم دسترسی به اینترنت در یک هفته گذشته را موجب بروز برخی مشکلات در ارتباط و تعامل قطعه سازان با شرکتهای خارجی عنوان کرد و یاد آور شد: در این مدت عملا بسیاری از واحدهای قطعه سازی فلج شدند و برخی ها در تعاملات با خارج از کشور با مشکل مواجه شدند و برخی واحدهای تولیدی نیز در داخل با به دنبال محدودیت دسترسی به برخی سایت ها در انجام تحقیقات، امور مهندسی و مراودات و همچنین عدم کارایی برخی نرم افزارهای تولیدی با مشکلات جدی روبرو شدند.

کد خبر 118298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha