۹ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی با صادرات سوخت مایع

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با سرمایه‌گذاری حدود ۴ میلیارد دلاری در پروژه‌های گازرسانی شهری و روستایی در سال‌های گذشته و در ازای آن صادرات سوخت مایع، حدود ۹ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی شد.

به گزارش پرشین خودرو، حسن منتظرتربتی، این مهم را که از آغاز استفاده از بند «ق» و در طول سال‌های گذشته رخ داده است، یک مسئله برد - برد اعلام کرد و افزود: زمانی که ما به یک نیروگاه، صنعت یا مشترک خانگی، گاز می‌دهیم، ارزش گاز در داخل کشور حدود ۲۰ سنت است، در صورتی که چنانچه فرآورده‌های آن مثل نفت سفید، گازوئیل و ... را که از همین جایگزینی ایجاد می‌شود، با ارزش تقریبی ۵۰ سنت صادر کنیم، ۳۰ سنت اختلاف قیمت به نفع اقتصاد کشور خواهیم داشت که این همان موتور محرکه اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: به این ترتیب، ما هر توسعه‌ای که در بخش گاز ایجاد می‌کنیم؛ چه در بخش صنایع و چه در بخش خانگی، سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع و سرانجام صادرات آن می‌شود که سود دو طرفه برای ما دارد. از یک طرف، استفاده از گاز طبیعی و عدم استفاده از سوخت مایع، هوای پاک‌تر و سالم‌تری را برای ما به ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر صرفه‌جویی ارزی را برای کشور در پی خواهد داشت.

 

گاز مایع

 


معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه در واقع توسعه گازرسانی سبب صرفه‌جویی شده و ما این صرفه‌جویی را به‌عنوان منبع توسعه‌ای شبکه گاز خود استفاده می‌کنیم، گفت: شاید همین توانایی صنعت نفت و گاز و نیز پیشرو بودن آن به‌عنوان نخستین منبع درآمدی اقتصاد ایران، سبب شده انتظارهای همگان از این صنعت بسیار بالا رود و در عین حال، مسئولیت ما را سنگین‌تر کند.

تربتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اتفاق خوبی که در کشور افتاده و اقتصادی هم هست، آن است که بر اساس محاسباتی که انجام دادیم و اقتصادی بودن آن را دریافتیم، تصمیم گرفتیم به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار و نیز به تمام شهرها گاز طبیعی برسانیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۲۸ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده‌اند، گفت: این در حالی است که متعهد شده‌ایم سالی ۳ هزار تا ۳ هزار و ۱۰۰ روستای دیگر را به شبکه سراسری گاز وصل ‌کنیم، این روند همین‌طور ادامه دارد، ضمن آنکه پیش‌بینی می‌کنیم طی ۳ تا ۴ سال آینده، تقریباً همه روستاها را به شبکه گاز متصل کنیم.

منبع: مهر

کد خبر 118395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha