ثمره گازسوز کردن خودروها رونق تولید و اشتغالزایی است

پرشین خودرو: وزیر نفت گفت: ۶۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ای که برای گازسوز کردن خودروهای عمومی در نظر گرفته شده، موجب رونق تولید و ایجاد اشتغال می شود.

به گزارش پرشین خودرو، بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸ در مراسم امضای تفاهم نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز با بیان اینکه مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تخصیص اعتبار بلاعوض ۶۵۰۰ میلیارد تومانی را طی یک یا دو روز دریافت کرده ایم، گفت: این طرح در راستای اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی و پاسخ به ندای رهبری اجرایی شده و با توجه به اینکه تمام بخش های مختلف این صنعت بومی سازی شده است، نباید در اجرای آن حتی یک قطعه وارد کنیم.

وی افزود: در حقیقت تمامی این ۶۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، تبدیل به تولید و اشتغال می شود و بر این اساس، پروژه خوبی طراحی شده و البته باید توسط رسانه ها و سایر مجموعه های ذیربط، به درستی تبیین شود تا مردم برای استفاده از این امکانات اذیت نشوند.


این مقام مسئول با بیان اینکه امکان اجرای این طرح در گذشته وجود نداشت، توضیح داد: علت اینکه در گذشته با وجود اینکه پیگیری های لازم را انجام دادیم،چرا این طرح اجرایی نشد، این است که اختلاف قیمت بین گاز CNG و بنزین بسیار اندک بود و توجیه اقتصادی برای مصرف کنندگان نداشت؛ به نحوی که مردم برای استفاده رغبتی نشان نمی دادند؛ اما اکنون با طرح سهمیه بندی سوخت شاهد افزایش اختلاف قیمتی بین بنزین و CNG بودیم و توانستیم این طرح را اجرایی کنیم.

 

زنگنه


به گفته وزیر نفت، حدود ۲۶۰۰ جایگاه CNG در کشور فعال است که به نظر می رسد در حال حاضر و با توجه به نیاز کنونی، این تعداد جایگاه کافی است البته برنامه های توسعه ای را مدنظر داریم.

زنگنه با تاکید بر اینکه راه حل مشکل سوخت تنها مربوط به ساخت پالایشگاه نیست، تصریح کرد: برای هر بشکه نفت در این پالایشگاه، نیازمند سرمایه گذاری ۲۰ هزار دلاری هستیم و حدود ۴ تا ۵ سال نیز زمان لازم است تا پالایشگاهی به بهره برداری برسد؛ اما می توانیم با جایگزین کردن CNG به عنوان سوختی ملی از چنین هزینه کردی جلوگیری کنیم؛ چرا که در بخش گاز وضعیت بسیار مطلوب است؛ ضمن اینکه هم تولید مساعدی وجود دارد و هم شبکه توزیع گسترده ای در سراسر کشور در اختیار است.

وزیر نفت، میزان استفاده مستقیم جمعیت کشور از گاز را حدود ۶۴ تا ۹۵ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در هیچ کشوری به میزان ایران گستردگی استفاده از گاز وجود ندارد؛ این در حالی است که تمام بخش های مختلف این صنعت در داخل کشور تامین نیاز می شود و البته خودروسازان باید تکنولوژی ساخت خودرو را ارتقا دهند.

زنگنه گفت: بخش دیگر مصرف سوخت کشور مربوط به نفت گاز است که بهترین جایگزین برای آن، می تواند سوخت LNG باشد؛ چرا که هزینه آن نصف هزینه گازوئیل است؛ ضمن اینکه همه در طرح گازسوز کردن خودروها برنده هستند و طرحی مشابه گازرسانی روستایی است.

این مقام مسئول توضیح داد: حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی هزینه کردیم و فقط در بخش روستایی به ۱۴ هزار روستا گاز رسانی انجام دادیم که همگی با استفاده از توان داخلی بود.

زنگنه تاکید کرد: باید با کارخانه های تولید خودرو نیز به گفتگو بنشینیم و هزینه ای به آنها پرداخت کنیم تا با کاهش هزینه تولید خودروهای گازسوز، رغبت بیشتری برای استفاده از این کالا بین مردم ایجاد شود؛ البته بیشتر این تمرکز باید بر خودروهای عمومی باشد.

منبع: مهر

کد خبر 118930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha