کد خبر 120029
۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
فراخوان‌های رفع عیوب خودرو را چک کنید

پرشین خودرو: ممكن است خبر فراخوان به هر دلیلی به گوش شما نرسد، پس خودتان اقدام كنید و هر از گاهی چك كنید.

به گزارش پرشین خودرو، فراخوان برای رفع عیب، خیلی بیشتر از آن چه تصور می كنید اتفاق می افتد. آن دسته از فراخوان هایی كه به تیتر اخبار تبدیل می شوند، مثل نقص فنی در كیسه هوای برند تاكاتای ژاپن، كه هنوز خدمات آن ادامه دارد، اخبارش ممكن است به گوش همه برسد، اما فراخوان هایی هم وجود دارند كه ممكن است به تیتر اخبار تبدیل نشوند. بنابراین باید راهكاری وجود داشته باشد كه مردم مطمئن باشند، خودروی آنها مشمول این نوع طرح های رفع عیب نیست.


درست است كه خودروسازان از طریق اطلاع رسانی عمومی، ارسال پست الكترونیكی، نرم افزارهای مدیریت امور مشتریان و حتی تلفنی به مالكان خودرو فراخوان ها را اطلاع می دهند، با این وصف غفلت یا عدم دریافت این اطلاع رسانی بسیار عادی و معمول است. مالكان و صاحبان خودرو می توانند خودشان چك كنند كه آیا برای خودروی آنها فراخوانی برای رفع عیب اعلام شده است یا نه. این كار در كشورهای پیشرفته بسیار راحت و در سه مرحله ساده قابل انجام است.

 

خودرو


مرحله اول: اول باید شماره VIN یا شماره شناسایی خودرو vehicle identification number را پیدا كنید كه 17 رقمی است. در اكثر خودروها این شماره روی شیشه جلوی خودرو، گوشه سمت راننده حك شده، روی كارت شناسایی خودرو هم چاپ می شود و روی كارت بیمه خودرو هم وجو دارد.

مرحله دوم: مراجعه به بانك اطلاعاتی فراخوان ها كه در كشورهای مختلف متفاوت است. در آمریكا این بانك اطلاعاتی را اداره ایمنی ترافیك بزرگراه ملی در اختیار گذاشته كه آدرس آن www.nhtsa.gov/recalls است. در این مرحله شماره شناسایی خودروی خود را وارد می كنید. اگر اطلاعاتی یافت نشد، بخت با شما یار بوده و خودروی شما مشمول هیچ نوع فراخوانی نیست و با خیالت آسوده رانندگی كنید. اما اگر برای خودروی شما فراخوانی صادر شده باشد، باید به مرحله سوم بروید. جالب این است كه در این بانك اطلاعاتی فراخوان های قطعه سازان مثل اشكال در صندلی، اشكال در آپشن های خودرو هم درج می شوند. اكثر خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا كه سالیان سال است با این معضل رو به رو هستند، مثل تویوتا، جنرال موتورز و فورد در پورتال (منظور وبسایت رسمی خود) بخشی را به فراخوان اختصاص داده اند و می توان با همان شماره شناسایی خودرو در آن وبسایت به جست و جو پرداخت.

مرحله سوم: در نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خود نوبت بگیرید. چون باید مطمئن شوید قطعه مورد نظر را آماده دارند یا نه. بعضی از فراخوان ها فوریت بیشتر دارند كه ایمنی و جان سرنشین این فوریت را تعیین می كند. بر همین اساس ممكن است نوبت دهی دیر یا زود باشد. اما باید كامل شود. در برخی از موارد، خودروساز هزینه یدك كشی خودرو را هم برعهده گرفته و گاهی حتی امدادخودرو به محل خودروی شما اعزام می كند. وقتی خودروسازی فراخوان می دهد، قاعدتاً همه هزینه ها را هم برعهده می گیرد.

اداره ایمنی ترافیك بزرگراه ملی آمریكا، برای راحتی خیال صاحبان خودرو، یك سیستم هشدار www.nhtsa.gov/alerts هم در وبسایت خود تعبیه كرده كه می توان با وارد كردن آدرس ایمیل خاطر جمع شد كه اگر فراخوانی اعلام شده، شما هم مطلع شوید.

منبع: سایپا

کد خبر 120029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha