حفظ تولید مهمترین گام تایرسازان در سال 98 / صنعت تایر رشد 4 درصدی تولید را رقم زد

پرشین خودرو: یکی از مهمترین اتفاقات صنعت تایر در سال 98، حفظ تولید و استمرار آن با وجود مشکلات ارزی است چنانچه این تلاش در پایان 11 ماهه سال گذشته رشد 4 درصدی کل تولید و 15 درصد تولید تایرهای سواری را رقم زد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت تایر به عنوان یکی از صنایع ریشه دار و یکی از قطعات ضروری در وسایل نقلیه تاکنون با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده است در حالی که حیات صنعت تایر جدا از حیات سایر صنعت نیست و مانند همه‌ صنایع در کشور از فضای عمومی و محیط کسب‌و‌کار تاثیر می‌گیرد.

اما آنچه که طی دو سال گذشته به خصوص سال 98 موجب شدت گرفتن فشارها و مشکلات جدی تر بر این صنعت شده، تامین و تخصیص ارز، توانایی در انتقال ارز و ارسال پول به فروشندگان خارجی است که به دنبال افزایش فشارهای تحریمی صورت گرفت و بر زنجیره تامین در صنعت تایر تاثیر زیادی گذاشت و تایرسازان را در شرایط ناایمنی به لحاظ تامین مواد اولیه قرار داد.

در همین زمینه سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران ضمن ارائه نگاه کلی به اوضاع این صنعت در سالی که گذشت و افت و خیزهای ناشی از مسائل و مشکلات ارزی بر تایرسازان، گفت: سال 98 اگر چه مسائل مرتبط با ارتباطات بین المللی و مبادلات بانکی مشکلات زیادی را برای این صنعت اایجاد کرد اما مسائل داخلی و عدم همکاری بانک مرکزی در تخصیص و تامین ارز فشارهای بیشتری بر تایرسازان تحمیل کرد و در برخی ماهها این صنعت را با توقف تولید مواجه کرد.

 

مصطفی تنها
 

مسائل ارزی تایرسازان را در شرایط ناایمنی به لحاظ تامین مواد اولیه قرار داد

مصطفی تنها در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: استمرار شرایط ارزی، تایرسازان را مجبور کرد تا در سال گذشته مواد اولیه را برای دوران های طولانی تری تامین کنند تا بی ثباتی در تصمیمات بانک مرکزی به کمبود مواد اولیه و توقف تولید منجر نشود هر چند این تلاش نیازمند تامین نقدینگی بیشتری بود و به تبع رفع آن دهها مشکل دیگر را برای این صنعت ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: در تابستان گذشته این نوع مسائل باعث شد که کارخانجات تولید تایر به تناوب دچار مشکل شوند به طوری که در این مدت تولید در برخی کارخانه ها کاهش یافت تا مواد اولیه تامین شود و تعدادی از شرکتها نیز ناگزیر به کاهش شیفت های کاری شدند و در برخی تایرسازان تا تامین مواد اولیه حدود دو هفته ای مجبور به توقف تولید شدند.


رفع چالش تامین و تولید تایر وانتی / موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت تایر وانتی در سال 98

وی در ادامه و در جریان بررسی اجمالی تر مسائل و مشکلات تایرسازان در سال 98، به موضوع تامین و توزیع تایرهای سنگین و وانتی چالش های مربوط به آن پرداخت و گفت: صنعت تایر در سالی که گذشت با مازاد موجودی تایرهای سنگین در انبارها مواجه شد که عمدتا ناشی از واردات بی حساب و کتاب در سال 97 ایجاد شد همچنین در حوزه تامین تایرهای وانتی در مقاطعی از سال بازار با کمبود روبرو شد که به دلیل اختلاف نظر تایرسازان و با سازمان حمایت در خصوص قیمت گذاری تایرهای وانتی رخ داد که با به نتیجه رسیدن مذاکرات و با متعادل شدن قیمت ها در سه ماه پایانی سال 98 کارخانجات با تمام ظرفیت ها اقدام به تولید تایر وانتی کردند .

 



این مقام صنفی در انجمن تایر ، کمبود در بازار تایرهای سواری و توسعه سهم تولید برخی از انواع تایرها را دیگر چالش تایرسازان در سال گذشته اعلام کرد و افزود : سال گذشته به دنبال برخی کمبودها در بازار تایرهای سواری ، اغلب کارخانجات تولیدی به شدت تلاش کنند تا سهم تایرهای سواری را در تولیدشان افزایش دهند به عنوان مثال سهم تایر پرایدی از تولید تا 20 درصد افزایش یافت و تا ضمن تامین نیاز بازار، قیمت ها نیز مهار شود.

تنها همچنین عرضه و فروش آنلاین تایر توسط برخی کارخانجات را اقدام مثبت دیگر این صنعت در سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت : سال 98 برخی از کارخانجات تولیدی اقدام به عرضه آنلاین تایر به بازار نمودند تا راه گریزی برای مصرف کننده بگذارند وبا فشار به بازار، قیمت ها متعادل شود .


رشد 15 درصدی تولید تایر سواری در سال 98

وی در ادامه به آخرین وضعیت تولید در صنعت تایر در سال 98 پرداخت و با اشاره به رشد 4 درصدی تولید در سال گذشته گفت : بر اساس اخرین آمارها کل تولید صنعت تایر در 11 ماهه اول سال 98 نسبت به سال مدت مشابه سال 97 حدود 4 افزایش داشته است ؛ هر چند در حوزه تایرهای سواری این رقم 15 درصد و بخش تایرهای کشاورزی و سنگین نیز 15 درصد افزایش را نشان می دهد.

تنها همچنین حفظ تولید را مهمترین اتفاق صنعت تایر در سال 98 دانست و گفت : حفظ تولید در شرایط خاص سال گذشته بدون شک مهمترین اتفاق سال 98 در صنعت تایر است.

سخنگوی انجمن تایردر همین راستا به ارزبری در این صنعت و مشکلات ناشی از آن اشاره و تاکید کرد : حفظ تولید در این صنعت در شرایطی سال گذشت محقق شد که صنعت تایر بخش قابل توجهی ارزبری دارد، به طوری که هم اکنون حدود 40 درصد از مواد اولیه تولید از خارج تامین می شود و 60 درصد الباقی مواد اولیه نیز ارزبری نهفته دارند از این رو در چنین شرایط حفظ تولید در صنعت تایر به طور قطع کار بزرگی است.

تنها همچنین راه اندازی بزرگ ترین کارخانه تولید مفتول لاستیک خودرو سواری در کشور را یکی دیگری از اتفاقات بزرگ صنعت تایر در سال گذشته ذکر کرد و افزود: كارخانه استیل کرد ایلام می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از خروج ارز ناشی از خرید مواد اولیه و محصول خارجی داشته باشد. و صنعت تایر از وابستگی به یکی از مواد بسیار مهم خارجی بی نیاز نماید.


تاثیر کرونا بر افت قیمت و تقاضای تایر در سال 99 / قیمت تایر در سال جدید تعدیل می شود !

وی گفت: امیدواریم با تبادل و تعامل کارخانجات با نیاز صنعت تایر در سال آینده اتفاقات مثبتی در کاهش وابستگی در صنعت تایر و ایجاد اطمینان از ثبات تولید در این صنعت رخ دهد.

تنها در پایان با توجه به شیوع ویروس کرونا به تاثیر این ویروس بر جریان تولید تایر در پایان سال 98 اشاره و خاطر نشان کرد: شیوع این ویروس در سال گذشته بر صنعت تایر تاثیری نگذاشت اما در سال جدید و ابتدای سال با افت تقاضای صنعت خودرو به تایر و افزایش عرضه به بازار انتظار می رود ناهنجاری که در بازار قیمت ها تایرهای سواری بوجود آمد در سال 99 رفع شود و با کاهش سفرها در ابتدای سال و تاثیر آن بازار تایر، سال جدید قیمت تایر در بازار متعادل شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه صنعت تایر در سال 98 همانند دیگر صنایع شرایط خاصی را تجربه کرد و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد اما به نظر می رسد با وجود رفع برخی موانع در تامین و تخصیص ارز، کماکان یکی از مهمترین دغدغه های این صنعت در سال 99 تامین و تخصیص به موقع ارز و تامین مواد اولیه است که می تواند تامین و قیمت تایر در بازار داخل را به شدت متاثر کند این در حالی است که صنعت تایر یکی از صنایع مهم در زنجیره ارزش صنعت خودرو و صنعت حمل و نقل است بنابراین هر گونه کوتاهی در این صنعت آسیب جدی را به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

کد خبر 121408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha