کد خبر 122395
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
افغانستان، مسیر جدید برای ترانزیت کالا

در شرایط کنونی، افغانستان می‌تواند مسیر جدیدی برای ترانزیت کالا‌های بازرگانی ایران به کشور‌های آسیای میانه به ویژه تاجیکستان و ازبکستان باشد.

به گزارش پرشین خودرو، آقای محمدمهدی جوانمرد قصاب در این خصوص گفت: استفاده از ظرفیت‌های افغانستان در خصوص ترانزیت کالا به بازار‌های ازبکستان و تاجیکستان و دستیابی ایران به بازار‌های این دو کشور در شرایط کنونی که ایران روابط تجاری خوبی با افغانستان دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: افغانستان در حال حاضر عضو کنوانسیون «کارنه‌تیر» است و شرکت‌های ایرانی در چنین شرایطی می‌توانند به خوبی از شرکت‌های حمل و نقل افغانستان برای انتقال اموال بازرگانی ایران به کشور‌های آسیای میانه استفاده کنند.

جوانمرد قصاب ادامه داد: هم اکنون هر هفته پنج تا شش کانتینر یا کامیون از مرز میلک از مسیر افغانستان به طرف تاجیکستان و ازبکستان در حرکت هستند که باید حجم این کالا‌های ترانزیتی افزایش یابد.

رایزن ایران در افغانستان گفت: هرچند ورود کامیون‌های ایران از مرز افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان بلامانع است، اما به دلیل ناامنی در افغانستان، این کار با خطراتی مواجه است، اما در صورتی تضمین دولت افغانستان برای امنیت کامیون‌های ایرانی، می‌توان به صورت مستقیم از کامیون‌های ایرانی به منظور حمل و نقل کالا به کشور‌های آسیای میانه استفاده کرد.

 

ترانزیت کالا

وی تأکید کرد: اقدام شرکت‌های ایرانی برای ترانزیت و انتقال کالای بازرگانی از مرز میلک به تاجیکستان و ازبکستان و دسترسی به بازار‌های آسیای میانه به نفع هر دو کشور ایران و افغانستان و باعث اشتغالزایی و درآمد خواهد شد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان افزود: مزیت استفاده از مسیر افغانستان برای ترانزیت کالا به کشور‌های تاجیکستان و ازبکستان این است که با ورود کامیون‌های ایران از مرز میلک بین چهار تا پنج روز این کالا به کشور‌های هدف می‌رسد، بنابراین، از آنجایی که افغانستان نیز از توانایی ترانزیتی برخوردار است، می‌تواند نقش مهمی در توسعه تجارت بین ایران و کشور‌های منطقه از جمله آسیای میانه شود.

جوانمرد قصاب با اشاره به اینکه در شرایط دشوار شیوع کرونا نیز مرز ایران و افغانستان برای تعاملات تجاری بسته نشد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های افغانستان توسط جمهوری اسلامی نادیده گرفته نمی‌شود، زیرا دو کشور دارای اشتراکات فرهنگی و ظرفیت اقتصادی هستند که در آینده برای هر دو کشور سودمند خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 122395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha