زیرساخت ها برای فعال سازی ظرفیت مستقیم تولید خودروسازان فراهم است

تمام زیر ساخت ها برای فعال سازی ظرفیت مستقیم تولید خودروسازان فراهم است اما این اتفاق مستلزم هماهنگی تمام بخش های زنجیره تامین و تولید و همچنین تامین به موقع ارز و مواد اولیه داخلی مورد نیاز خطوط تولید است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از فعال سازی ظرفیت خالی واحدهای خودروسازی خبر داد و از جمله برنامه های این وزارتخانه در سال 99 را فعال سازی ظرفیت های خالی واحدها با هدف توجه به ظرفیت های موجود در داخل عنوان کرد.

جریانی که اگر چه به گفته کارشناسان این صنعت مستلزم برخی الزامات و حمایت ها و بسترهای لازم است اما به اعتقاد وزیر صمت این تصمیم با هدف استفاده از ظرفیت موجود داخل صورت گرفته است موضوعی که به گفته رحمانی از مسیر تعمیق ساخت داخل می گذرد و می تواند یکی از اهرم های موثر در احیاء و فعال سازی این ظرفیت در صنایعی چون خودروسازی باشد.

تاکید بر فعال سازی ظرفیت های خالی خودروسازان گر چه از سوی وزیر صنعت به عنوان یکی از گام های مهم این وزارتخانه در سال جاری مطرح می شود اما به گفته دبیر انجمن قطعه سازان ایران ، این اتفاق زمانی رقم می خورد که تمام بخش های زنجیره تامین و تولید با یکدیگر هماهنگ شده و ارز و مواد اولیه داخلی مورد نیاز خطوط تولید به موقع تامین شود مواردی که هم اکنون باعث نگرانی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور شده است.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به این مطلب اظهار داشت : در حال حاضر بخشی از ظرفیت خالی خودروسازان مربوط به ظرفیت مستقیم تولید است چنانچه تا پیش از این هر کدام از دو خودروساز بزرگ کشور تا بیش از روزی 3 هزار دستگاه خودرو را تولید می کردند در حالی که هم اکنون تولید آنها عملا به روزی 2 هزار دستگاه رسیده است .

وی در عین حال معتقد است که تمام زیر ساخت ها برای استفاده و فعال سازی این بخش از ظرفیت خالی خودروسازان فراهم است و به محض اینکه قطعات و مواد اولیه مورد نیاز به قدر کفایت برای خودروسازان فراهم شود از نظر ظرفیت تیراژ تولیدی این ظرفیت فعال می شود و تیراژ تولید خودروسازان افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران تصریح کرد : البته ظرفیت های دیگری در صنعت خودرو وجود دارد که همان گونه که وزیر صنعت بارها مطرح کردند نیازمند امکانات و تجهیزات و ماشین آلاتی است که متاسفانه تاکنون این بخش ها فعال نشده است .

 

مازیار بیگلو



ثبات شرایط اقتصادی بستری برای استفاده از ظرفیت خالی خودروسازان

بیگلو همچنین به ماموریت وزارت صمت به هر دو خودروساز بزرگ کشور در این راستا اشاره و اظهار کرد : فعال سازی ظرفیت های خالی اگر چه از ماموریت هایی است که از سوی وزارت صمت به هر دو مدیرعامل خودروسازی کشور واگذار شده است تا این بخش های غیر فعال نیز وارد مسیر تولید کنند اما با این وجود باید شرایط لازم برای این کار با هم سنجیده شود.

به گفته وی این اتفاق زمانی خواهد افتاد که تمام بخش های زنجیره تامین و تولید با یکدیگرهماهنگ باشند زیرا نمی توان خطوط اضافی و خالی خودروساز فعال شود اما قطعات و یا ارز و مواد اولیه داخلی مورد نیاز تامین نشود؛ مواردی که همه آنها دغدغه و نگرانی برای حرکت در این مسیراست .

دبیر انجمن قطعه سازان در پایان اولین گام و زیر ساخت برای فعال سازی ظرفیت های خالی را ثبات شرایط در سایر بخش های اقتصادی عنوان کرد و گفت : ثبات شرایط اقتصادی اگر چه از کنترل خودروساز و قطعه ساز خارج است اما در صورت تحقق آن ، خودروسازان می توانند به بالای 2 هزار دستگاه در روز و حتی ثبت تیراژ تولید بیش از 2500 تا 3000 دستگاه دست یابند.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 122492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha