کد خبر 122703
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
اصطلاحات استاندارد شده برای نامگذاری آپشن خودروها

فعالان ایمنی در خودرو گرد هم می آیند تا برای سیستم های كمك به راننده پیشرفته به یك شیوه مشترك نامگذاری برسند و از اصطلاحات استاندارد شده استفاده نمایند.

به گزارش پرشین خودرو، در حال حاضر خودروسازان اسامی و اصطلاحات بسیار متنوعی برای امكانات جدید در خودرو استفاده می كنند و در حال حاضر زبان مشتركی وجود ندارد. حالا 5 گروه گرد هم آمه اند تا به یك فهم و گفتار مشترك برسند.

خودروسازان در حال پیشرفت دادن به سیستم های كمك به راننده پیشرفته advanced driver assist systems هستند كه به تدریج رانندگان می توانند اختیار را به این سیستم ها بدهند و خیالشان از ایمنی خودرو هم جمع باشد. كمپینی برای رفع ابهام آغاز شده كه انجمن خودروی آمریكا، انجمن مهندسان خودرو، گزارش های مصرف كنندگان، جی دی پاور و شورای ایمنی ملی در آمریكا از آن حمایت می كنند.

هر پنج عضو این كمپین اصطلاحاتی را تصویب و تأیید كرده اند كه برای انواعی از سیستم های كمك به راننده مورد استفاده قرار می گیرند. این اصطلاحات و اسامی، قرار نیست جایگزین مواردی شود كه خودروسازان از نقطه نظر برندی انتخاب كرده اند، آن چه بیشتر در این انتخاب مؤثر بوده، شفاف شدن و مختصر شدن این اصطلاحات و راحتی برای خریدار بوده است. در بیانیه مشترك به این نكته هم تأكید زیادی شده است كه این سیستم ها «كمك» به راننده هستند نه «جایگزین» راننده.

این جمله باید با تأكید بیشتر عنوان شود كه در در حال حاضر به هیچ عنوان خودرویی عرضه نشده است كه بدون نیاز به راننده توان طی مسیر به طور كامل را داشته باشد.

 

سیستم های كمك به راننده

اسامی و اصطلاحات انتخاب شده، برای آشنایان به فناوری های خودرو، خیلی جدید هم نیستند اما قرار شد یكدست و یكپارچه و واضح باشد برای همین به عنوان مثال به جای «مداخله در برخورد» collision intervention از اصطلاح «ترمز اضطراری خودكار» automatic emergency braking استفاده خواهد شد. این سیستم كمك به راننده، اگر تشخیص دهد كه فاصله خودرو تا مانع آن قدر كم شده كه عكس العمل راننده دیگر مانع برخورد نخواهد شد، قبل از آن كه كاملاً دیر شود، به طور خودكار خودرو را متوقف می كند تا از برخورد جلوگیری شود یا خسارت به حداقل برسد. برخی از خودروسازان سیستمی را طراحی كرده اند كه عابر پیاده و اشیا دیگر را هم به عنوان مانع تشخیص می دهند.

برخی از خودروسازان علاقه دارند كه این امكانات را در قالب یك بسته ارائه كنند و صحبت از سیستم های «پیش از برخورد» می كنند برای همین اصلاً واضح نیست كه آیا خودرو به طور خودكار ترمز می گیرد یا نه.

یكی دیگر از اصطلاحات، «كمك سوبالا» high-beam assist است. از حالا به بعد قرار است كه از اصطلاح «سو بالای خودكار» یا automatic high beams استفاده شود. حالا باید دید این انتخاب تا چه حد روی شفاف و واضح شدن اثر دارد. از این اصطلاح باید شنونده متوجه شود كه این امكان به معنی آن است كه خودرو به طور خودكار جاده را با نور بالا بهتر روشن می كند.

همواره اصرار بر این بوده كه قصد انتخاب این اصطلاحات جایگزینی با اصطلاحات برندی خودروها نیست، بلكه قصد این است كه مردم بهتر متوجه عملكرد این امكانات و آپشن ها شوند. به تدریج باید این نگاه و ایجاد یك چارچوب در تمام صنعت فراگیر شود.

منبع: سایپا

کد خبر 122703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha