کاهش ارزبری و قطع وابستگی صنعت در دستورکار

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اتکا به ساخت داخل و کاهش ارزبری و قطع وابستگی صنعت، تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام، توسعه صادرات و کنترل واردات و همچنین تنظیم و مدیریت بازار چهار ماموریت وزارت صمت در سال جاری است.

به گزارش پرشین خودرو، حسین مدرس خیابانی - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت - در مراسمی که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن با حضور معاون اول رئیس جمهوری در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با بیان اینکه صنعتگران اجازه ندادند در سخت‌ترین شرایط تحریم لحظه‌ای چرخ تولید کشور متوقف و حتی کند شود خاطرنشان کرد: یادمان نمی‌رود که روزهای اول اسفند و با شیوع ویروس کرونا صنعتگران با تغییر و سه شیفته کردن خطوط تولید خود چگونه به کمک کشور شتافتند. امروز تولید ماسک کشور ۳۰ برابر شده و حدود ۶ میلیون تولید ماسک داریم و صادرات لباس پرستاری، ماسک و ونتیلاتور را آغاز کردیم.

وی با اشاره به سهم بخش صنعت و معدن در شاخص‌های اقتصادی کشور افزود: امروز ۴۵ درصد تولید ناخالص و ۳۳ درصد اشتغال و ۷۶ درصد صادرات غیر نفتی مربوط به بخش صنعت و معدن است. امروز با وجود همه محدودیت‌ها و محرومیت‌های ناشی از تحریم و کرونا در همه حوزه‌های زیر مجموعه صنعت و معدن نه تنها کوچکترین وقفه‌ای در فعالیت واحدهای صنعتی ایجاد نشده، بلکه هر کدام در حال آغاز طرح‌های جدید صنعتی خود هستند.

 

حسین مدرس خیابانی


سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه رشد اقتصادی کشورهایی نظیر آلمان و چین به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته است، اظهار کرد: امروز تجارت دنیا ۱۳.۳ درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری نیز در کل دنیا با کاهش مواجه شده است؛ در این شرایط طی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ با تلاش صنعتگران ما در حوزه خودرو، پس از دو سال رشد منفی با تولید بیش از ۲۰۰ هزار خودروی سواری ۹.۹ درصد رشد داشته‌ایم. این رشد در تولید آلومینیوم، سیمان، مس و ماشین لباسشویی نیز مشاهده می‌شود.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه در مدت سه ماهه سال جاری که تحریم ها به اوج خود رسید، دستیابی به این اعداد و ارقام جای افتخار دارد، گفت: طی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ تولید تلویزیون در کشور ۵۰ درصد رشد داشته است؛ این در حالیست که کسی باور نمی‌کرد ما تلویزیون ساز شویم با خروج سامسونگ و ال جی از بازار ایران این اتفاق رقم خورده است. همچنین با وجود اینکه از اسفند تا آخر اردیبهشت مرزهای کشور بسته شد، امروز شکاف صادرات ۴۲ درصدی که در دوماهه نخست شیوع کرونا بود، بدون گاز به رقم ۲۷ درصد رسیده است. رشد جوازهای تاسیس در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه پارسال نیز بیش از ۲۷ درصد افزایش یافته‌است.

وی ادامه‌داد: وزارت صمت در سال جهش تولید ۴ ماموریت اصلی دارد که مهم‌ترین آن اتکا به ساخت داخل است؛ در این زمینه باید کاهش ارزبری و قطع وابستگی صنعت را کلید بزنیم. تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام، توسعه صادرات و کنترل واردات و تنظیم و مدیریت بازار از دیگر ماموریت‌هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری پیگیری می‌کند.
 

کد خبر 123936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha