تداوم سیاست های غلط منجر به تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان شد

عدم پرداخت به موقع مطالبات در شرایط کنونی نرخ ارز و کاهش ارزش ریال موجب بروز مشکلات زیادی برای تامین مواد اولیه و اجرای تعهدات قطعه‌سازان شده است و با گذشت بیش از پنج ماه از سال همچنان بیشتر قطعه‌سازان در حال دریافت مطالبات مربوط به ماههای پایانی سال گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی بر اساس آمار خودروسازان در چهار ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 20 درصدی در تولید خودرو را تجربه کردند که ابتدای امسال به دلیل تداوم شرایط تحریم و از سویی شیوع ویروس کرونا شاهد مشکلات زیادی در حوزه تولید در کشور بودیم با این حال تلاش بی وقفه قطعه‌سازان برای تامین به موقع نیاز خطوط تولید خودروسازان لحظه ای قطع نشد و باید گفت رکوردهایی که از دو خودروساز بزرگ کشور به ثبت رسیده است به طور حتم حاصل تلاش قطعه‌سازان است.

این شرایط در حالی است که به گفته قطعه سازان هم اکنون مطالبات این صنعت از خودروسازان به 32 هزار میلیارد تومان رسیده است که 14 هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوقی است که بیش از 120 روز از زمان آن گذشته است و 8 میلیارد تومان این مطالبات چک و خرید دین است.

 



تداوم این مشکلات در شرایطی است که امروز بزرگترین چالش قطعه سازان نقدینگی است معضلی که با مشکلات ارزی، بالا رفتن قیمت مواد اولیه فولاد، آلومینیوم، مس و سایر هزینه‌های جانبی هر روز تشدید می شود این در حالی است که به گفته قطعه سازان در صورتی که قیمت خودرو واقعی و منطقی شود، خودروسازان به موقع مطالبات زنجیره تامین را پرداخته و مشکل قطعه‌سازان نیز حل خواهد شد.

در همین ارتباط یک عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان معتقد است تداوم برخی سیاست های غلط موجب تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و فشار بر قطعه‌سازان شده که می تواند تولید قطعه و افزایش تیراژ را تحت الشعاع قرار داده و موجب افت تولید خودرو و افزایش خودروهای ناقص شود.

رضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، افزود: در حال حاضر علاوه بر فشار نقدینگی، مشکل اصلی قطعه‌سازان عدم پرداخت به موقع مطالبات و مشکل تامین مواد اولیه داخلی و عدم تخصیص ارز است که مسلما می تواند بر روند تولید تاثیر گذار باشد.

 



وی با اشاره به تلاش جهادگونه قطعه سازان در ماههای اخیر عنوان کرد: در شرایطی که صنعت قطعه سازی کشور مورد بی مهری قرار گرفته است انتظار می رود خودروسازان حمایت بیشتری از سازندگان نموده و با تعامل با مسئولان و نمایندگان مردم نسبت به اصلاح برخی قوانین مزاحم تلاش بیشتری نمایند.

رضایی با ابراز گلایه از بی توجهی مسئولان نسبت به صنعت قطعه سازی کشور تاکید کرد: متاسفانه با وجود پی گیری های صورت گرفته همچنان شرایط قطعه سازان از نظر تامین ارز برای واردات مواد اولیه مساعد نیست در صورتی که صنعت خودرو استراتژیک ترین صنعت کشور محسوب می شود و چنانچه زنجیره تامین آنها به موقع قطعات مورد نیاز را تولید و تحویل خودروساز ندهند جریان خودروهای در کف و ناقص طولانی تر خواهد شد.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور همچنین به موضوع اصلاح و به روز رسانی قرارداد قطعه سازن اشاره و خاطر نشان کرد: امروز با گذشت حدود 5 ماه از سال در شرایطی قرار است قیمت قطعه سازان اصلاح شود که علاوه بر جهش بسیاز زیاد نرخ دلار، قیمت برخی مواد اولیه داخلی بیش از 100درصد افزایش داشته است این در حالی است همچنان بسیاری از قطعه سازان در حال دریافت مطالبات سال گذشته خود هستند که نرخ دلار حدود 11 هزار تومان بوده است.

رضایی افزود: این مشکلات جدای از مسائل بیمه‌ ای، مشکلات مربوط با سازمان امور مالیاتی و گمرک است که علی رغم وعده مسئولان و نمایندگان ملت همچنان ادامه دارد و عملا مرجعی در خصوص این مشکلات پاسخ گو نیست.

وی در پایان با توجه به برگزاری میزهای ساخت داخل به عدم امکان پیش بینی قیمت ارز و به دنبال آن مواد اولیه پرداخت و تصریح کرد: در صورتی که در داخلی سازی صنعت خودرو به صددرصد هم دست یابیم به دلیل وضع قوانین اشتباه هنوز هم شاهد اثرپذیری و وابستگی این صنعت از قیمت ارز هستیم که امیدواریم مجلس نسبت به تغییر این قانون اقدام کند.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha