کد خبر 142084
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
قطعه سازان خواستار تسریع در تعدیل قیمت ها شدند

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ضمن گلایه از عدم انجام به موقع تعهدات خودروسازان در پرداخت مطالبات قطعه سازان، خواستار تسریع در تعدیل و اصلاح قراردادهای سازندگان شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گلوردی گلستانی، در نشست خبری که به منظور بررسی آخرین وضعیت صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور و موانع و مشکلات پیش رو برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: در سالی که گذشت قطعه سازان با هدایت و راهنمایی انجمن قطعه سازان کشور توانستند تولید خودروسازان را به لحاظ تیراژ ارتقاء بخشند. از این رو انتظار می رود در این شرایط و با توجه به مشکلات قطعه سازان، پرداخت های قطعه سازان نیز به بهترین نحو انجام شود.

گلوردی گلستانی

وی همچنین از بدعهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات قطعه سازان گلایه کرد و افزود: با توجه به تورم سنگین و تحریم های شدید، انتظار می رود که تعدیل قیمت های سازندگان نیز با سرعت بیشتری انجام شود.
رئیس انجمن قطعه سازان ایران همچنین به تلاش برای ارتقای کیفی خودروها اشاره و تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که در حوزه کیفیت خودروها ارتقاء خوبی صورت گرفته است موضوعی که به طور قطع با همت قطعه سازان عملی شده است.

در ادامه این نشست، منصور منصوری دبیر انجمن قطعه سازان ایران، افزایش تیراژ تولید را از موضوعات مهم صنعت خودرو در سال آینده عنوان کرد و گفت: هم اکنون سایپا روزانه ۲۰۰۰ دستگاه و ایران خودرو نیز ۲۴۰۰ دستگاه محصول تولید می‌کند که به صورت عبور مستقیم است و عملا دیگر خودروی ناقص تولید نمی‌شود اقدامی که وظیفه قطعه سازان را در سال جاری سنگین کرد و حالا برای دستیابی به برنامه وزارت صمت و افزایش تولید این شرکتها به روزی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دستگاه و تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه در سال آینده، به طور قطع وظیفه قطعه سازان سنگین تر می شود.

وی به ارتقای کیفیت تولیدات خودروسازان در سال جاری اشاره کرد و این حرکت را در راستای برنامه ‌ریزی قطعه‌سازان و خودروسازان و جلب رضایت مشتریان دانست و اظهار داشت: در سال جاری بر اساس آمار، کیفیت خودروها ۱۵ درصد رشد داشته است اقدام مهمی که به گفته خود خودروسازان موجب کاهش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌ خودروسازان شده است.

منصور منصوری

منصوری در ادامه، توسعه محصولات جدید را از موضوعات مهم خودروسازان در سال آینده اعلام کرد و با توجه به سرمایه گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومانی یکی از خودروسازان برای پروژه های جدید گفت: در سال آینده و در راستای توسعه محصولات جدید شاهد تولید خودروهای جدید از جمله اطلس خواهیم بود حرکتی که به طور قطع قطعه سازان نیز سهم مهمی در آن و توسعه محصولات جدید خواهند داشت.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در خصوص برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو در سال آینده تاکید کرد: تولید روزانه ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه در سایپا و تولید روزانه ۳ هزار دستگاه در ایران خودرو قطعا نیازمند اقدامات مهمی از جمله تعدیل قیمت و اصلاح قرارداد قطعه سازان و همچنین پرداخت به موقع مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان مطابق با قرارداد سازندگان است. اما در حال حاضر قطعه‌سازان از این حیث دچار مشکلات فراوان هستند و مطالبات به موقع به حساب سازندگان نمی‌نشیند.

منصوری روند پرداخت طولانی مطالبات سازندگان را در شرایطی که خرید مواد اولیه و ارز باید به نرخ روز انجام شود را از مشکلات و چالش های جدی قطعه سازان دانست و تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارها، میزان مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه‌سازان از خودروسازان به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که امیدواریم در این روزهای باقیمانده از سال پرداخت شود چراکه پرداخت های به موقع و منظم یکی از آیتم های مهم در تامین قطعات است.

وی در ادامه به ارزبری دلاری تولید هر خودرو اشاره و یادآور شد: این سهم از ارزبری در تولید در شرایطی است که  ارز مورد نیاز قطعه‌سازان به موقع تامین نمی شود ضمن اینکه در حوزه تامین ارز و مواد اولیه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌ها هستیم.

به گفته منصوری در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروها با درصد بالایی از داخلی سازی تولید می شود اما همین تولیدات نیز مستلزم تامین مواد اولیه و قطعات خارجی هستند که باید ارز آنها تامین شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در پایان دشواری تأمین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعه‌سازان را از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعه‌سازان دانست و با توجه به هدف گذاری وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط دو خودروسازی بزرگ، تحقق این مهم را نیازمند رفع چالش های پیش روی قطعه سازان عنوان کرد.

برای مشاهده گزارش تصویری از نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران کلیک کنید.

کد خبر 142084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha