کد خبر 128195
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
استفاده از دوچرخه آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تأثیر افزایش استفاده از دوچرخه بر کاهش آلودگی هوا، گفت: نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در کاهش آلودگی هوا موثر است.

به گزارش پرشین خودرو، حسین شهیدزاده درباره آلودگی هوای تهران اظهارداشت: همه خودروهای انژکتوری حتی خودروهای قدیمی نیز باید بتوانند معاینه فنی برتر بگیرند در شرایطی که بعضی خودروهایی که تنها یک سال کار کرده‌اند نیز موفق به دریافت معاینه فنی برتر نمی‌شوند.

وی افزود:هر چند معافیت خودروهای صفر کیلومتر در مجلس شورای اسلامی از دریافت معاینه فنی از 5 سال به 4 سال کاهش یافت اما کاهش آن به 2 سالی که قبلا اجرا می‌شد، مد نظر مدیریت شهری بود.


مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یک اولویت انکارناپذیر است، افزود: با وجود شرایط سخت اقتصادی موجود و محدودیت اعتبارات دولت، کمک به حمل و نقل شهری در اختصاص همین منابع محدود نیز در اولویت قرار دارد، چرا که نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی فقط ترافیک را کاهش نمی‌دهد، بلکه آلودگی هوا را هم کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه عمر متوسط اتوبوس‌های تهران بالای 11 سال است در صورتی که سن فرسودگی اتوبوس در کلان‌شهرها 10 سال است، اظهار کرد: وضعیت تاکسیرانی نیز بهتر از اتوبوسرانی نیست، چنانچه از 15 هزار دستگاه تاکسی فرسوده تهران که رانندگان آنها برای تعویض‌شان ثبت نام کرده‌اند، تا به حال تنها 1234 دستگاه تاکسی نو تحویل شده است.

شهیدزاده در مورد تأثیر افزایش استفاده از دوچرخه بر کاهش آلودگی هوای تهران نیز گفت: شرایط آب و هوایی و شیب زمین از جمله عوامل مؤثر بر توسعه دوچرخه‌سواری است و برای گسترش این مُد حمل و نقلی در تهران، استفاده از دوچرخه شخصی یا اشتراکی در پاره‌سفرهای ابتدا و انتهای مسیر، پیشنهاد می‌شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه بر اساس نتایج یک تحقیق، فقط 4 درصد خیابان‌های تهران شیب تند دارند و برای دوچرخه‌سواری مناسب نیست اما شیب 96 درصد خیابان‌ها برای دوچرخه‌سواری مناسب‌ است، خاطرنشان کرد: در محورهایی که امکان دوچرخه‌سواری در آنها وجود دارد، نسبت به طراحی و احداث مسیرهای ویژه دوچرخه اقدام شده و خواهد شد.

منبع: فارس

کد خبر 128195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha