کمبود و افت واردات، افزایش تا 500 درصدی قیمت قطعه یدکی را رقم زد

یک مقام اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با تایید تاثیر گرانی قطعات یدکی در استفاده از قطعات دست دوم در بازار، عرضه بخش مهمی از این قطعات را از طریق واردات به کشور اعلام کرد و خواستار نظارت و توجه بیشتر دستگاه های نظارتی و مسئولان در سازمان استاندارد، وزارت صمت و گمرک بر این جریان شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، افزایش قیمت لوازم یدکی و عرضه قطعات دست دوم و تقلبی این روزها به عنوان دغدغه اصلی تعمیرکاران و دارندگان خودروها تبدیل شده است چنانچه کمبود نظارت‌ها و گرانی قیمت در این بازار مردم را برای خرید و تعمیرات با مشکل مواجه کرده است.

بررسی و مشاهدات فعالان بازار نشان می دهد که قیمت قطعات یدکی از ابتدای امسال و در برخی اقلام بین 100 تا 500 درصدی افزایش داشته است با این حال مسئولان این صنف این میزان افزایش قیمت را ناشی از گرانی ارز و کاهش 50 درصدی واردات قطعه یدکی در سال جاری می‌دانند با این وجود سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، از کاهش 10 درصدی برخی از اقلام قطعه یدکی در روزهای اخیر خبر می دهد و معتقد است همکاری گمرک در ترخیص بخشی از قطعات دپویی عامل موثری در کاهش برخی از قطعات در بازار بوده است.


دلایل افزایش قیمت قطعه یدکی در بازار / قیمت قطعه یدکی با ثبات نرخ ارز کاهش می یابد

سید مهدی کاظمی، همچنین علت افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار را رشد نرخ ارز اعلام کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: کاهش نرخ ارز در بازار تاثیر چندانی بر قیمت لوازم یدکی نداشته، اما چنانچه قیمت ارز ثابت بماند، می‌توانیم اطمینان دهیم که لوازم یدکی خودرو نیز با افت قیمت مواجه خواهد شد.

وی با این حال درصد افزایش قیمت قطعات یدکی در بازار را بر اساس میزان مصرف و تامین نیاز بازار متفاوت عنوان کرد و اظهار داشت: در برخی از اقلام کم مصرف به علت کمبود و افزایش قیمت ارز بین 100 تا 500 درصد افزایش قیمت داشته ایم در حالی در برخی از قطعات با توجه به مصرف بالا و تامین مناسب نیاز بازار و رقابتی که ایجاد می شود درصد افزایش قیمت کمتر و حدود 20 تا 30 درصد بوده است.

کاظمی همچنین کاهش 50 درصدی واردات قطعه یدکی را در افزایش قیمت قطعات در بازار موثر اعلام کرد و افزود: اگر چه بی ثباتی و نوسانات بازار ارز و کمبود در بازار قطعه یدکی بر رشد قیمت ها تاثیر زیادی گذاشته است اما قطعا کاهش 50 درصدی واردات قطعه یدکی نسبت به سال گذشته در گرانی برخی از قطعات در بازار نیز بی تاثیر نبوده است.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در ادامه در واکنش به افزایش عرضه قطعات دست دوم در بازار گفت: اتحادیه منکر عرضه قطعات یدکی دست دوم در بازار نیست اما طبق قانون نظام صنفی فروشندگان قطعات یدکی خودرو حق فروش قطعات دست دوم و استوک را ندارند.

کاظمی با اشاره به فعالیت 10 هزار واحد صنفی فروش قطعه یدکی در تهران، تاکید کرد: چنانچه اعضای اتحادیه قطعه یدکی اقدام به فروش قطعات دست دوم کنند با آنها برخورد قضایی شده و فروشگاه آنها پلمپ می شود.


گلایه فروشندگان از نبود نظارت جدی بر واردات قطعات یدکی

وی همچنین با اشاره به برخی از خبرها مبنی بر واردات قطعات یدکی استوک به کشور، تصریح کرد: بر اساس برخی آمارها هم اکنون تعدادی زیادی قطعات دست دوم از طریق واردات به بازار عرضه شده است که مسلما این امر نیازمند توجه بیشتر دستگاه های نظارتی و سازمان استاندارد ، وزارت صمت و گمرک است.

مسئول رسیدگی به شکایات اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در ادامه با اشاره به تاثیر گرانی قطعات یدکی در استفاده از قطعات دست دوم و استوک، گفت: البته در مواردی سوداگران قطعات کارکرده را به جای قطعات نو بسته‌ بندی و به بازار عرضه می‌کنند که به سختی قابل شناسایی است همچنین احتمال اینکه قطعات دست دوم و استوک توسط تعمیرگاه های غیر مجاز مورد استفاده قرار گیرد بعید نیست.

کاظمی در پایان از کاهش 10 درصدی قیمت برخی قطعات یدکی در بازار خبر داد و خاطرنشان کرد: به دنبال همکاری گمرک و ترخیص بخشی از قطعات یدکی دپو شده در روزهای اخیر از گمرکات، قیمت برخی اقلام و قطعات با کاهش 10 درصدی در بازار همراه شده است.
 

 

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 128973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha