کد خبر 143173
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
گرانی و کمبود، مصرف کنندگان را به بازار قطعات دست دوم خودرو هدایت کرد

مشکلات ارزی، کاهش واردات و گرانی قطعات یدکی در بازار، این روزها بسیاری از صاحبان خودرو را برای تعمیر و یا تعویض قطعه مورد نیاز به خرید قطعات دست‌ دوم و کارکرده در بازار هدایت می کند؛ اتفاقی که قطعا آسیب اصلی آن متوجه مصرف کنندگان بوده و ایمنی و سلامت جامعه را با خطرات زیادی همراه می کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خرید و فروش لوازم یدکی خودرو یکی از بازارهای ضروری فروش کالا در کشور محسوب می‌شود. وقتی یکی از قطعات مصرفی خودرو دچار مشکل فنی می شود چاره‌ای جز تعمیر یا تعویض قطعه وجود ندارد اما نکته اینجاست که با آغاز تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز، قیمت قطعات و لوازم یدکی در بازار نیز با تغییراتی همراه شده است.

مهمترین عامل موثر بر افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو و حتی کمبود و گرانی در این بازار، نوسان دلار در بازار است در واقع بازار لوازم یدکی همانند سایر کالاهای وارداتی تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار دارد.

جهش قیمت ارز موجب می‌شود تا فروشنده به ناچار قیمت لوازم یدکی خودرو را افزایش دهد گر چه قیمت قطعات یدکی خودرو نیز این روزها تابعی از بهای خودرو است زیرا قطعات، محصولات تولید شده توسط همان شرکت‌هایی است که قطعات را برای خودروسازان تولید و تامین می‌کنند بنابراین زمانیکه قیمت خودرو افزایش می‌یابد بازار قطعه یدکی نیز با گرانی مواجه می شود.

البته وزارت صمت در یک سال گذشته طرح هایی را برای مقابله با گرانی و کمبود و قاچاق در بازار قطعه یدکی اجرایی کرده است اما همچنان مصرف کنندگان قطعه یدکی با گرانی، کمبود و عرضه قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار مواجه هستند.

در این خصصوص اخیرا رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ضمن اشاره به برخی کاستی ها در تامین و تعمیر خودروها از بی توجهی به تأمین قطعات خودروها به خصوص محصولات مونتاژی انتقاد کرده است. به گفته نیک آیین این روزها خریداران برخی خودروهای مونتاژی در بازار در صورت بروز مشکل ناگزیر در تعمیرگاه‌ها زمین‌گیر می شوند.

این مقام صنفی همچنین خواستار ورود وزارت صنعت به موضوع کسری و کمبود در بازار قطعات به خصوص قطعات خودروهای مونتاژی شده است چرا که از نگاه او این مصرف کننده است که باید در بازار برای خرید قطعات سرگردان باشد.

اما در این خصوص سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران، با اشاره به مشکلات مطرح در حوزه گرانی و کمبود در بازار قطعه یدکی، کندی در ترخیص قطعات از گمرکات را از جمله دلایل کمبود و گرانی در بازار قطعه یدکی می داند و معتقد است که این روند بر قیمت و کمبود در بازار تاثیر منفی گذاشته است.

وی همچنین عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان قطعات را از مهم ترین عوامل کمبود و گرانی در بازار لوازم یدکی مطرح و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: قیمت گذاری در بازار لوازم یدکی بر اساس عرضه و تقاضا است بنابراین با هر گونه کمبود و گرانی در بازار قطعات ضمن هدایت مصرف کنندگان به بازار قطعات دست دوم، منجر به افزایش عرضه کالاهای تقلبی به در بازار نیز خواهد شد؛ موضوعی که به طور قطع اسیب اصلی آن به مصرف کنندگان این بازار وارد خواهد شد.

حسینی با این حال رکود حاکم بر بازار قطعه یدکی را نتیجه شرایط کنونی عرضه و گرانی قطعات دانست و افزود: کاهش قدرت خرید مردم، اخبار مربوط به واردات خودرو و بلاتکلیفی بوجود آمده در میان فعالان بازار و در نهایت بروکراسی اداری در ترخیص قطعات وارداتی ها و ... همگی از عواملی است که بر رکود بازار قطعه یدکی تاثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران تاکید کرد: اگر چه بازار با رکود همراه است با این حال برخی  گرانی ها در بازار لوازم یدکی متاثر از بهای تمام شده قطعات و نوسانات بازار ارز است؛ موضوعی که فعالان بخش خصوصی و توزیع کنندگان هیچ نقشی در آن ندارند.

حسینی در همین حال خواستار دخالت دولت در امور بخش خصوصی و پرداختن به نقش نظارتی خود شد و افزود: با این شیوه به طور قطع بسیاری از مشکلات بازارها به خصوص بازار قطعه یدکی حل خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، اگر چه مهم ترین علت کمبود و گرانی در بازار قطعه یدکی به نوسانات ارزی و بازار عرضه و تقاضا عنوان می شود با این وجود فعالان بازار قطعه یدکی ارتباط سازندگان و عرضه کنندگان قطعات را برای پاسخ گویی بهتر به نیاز بازار قطعه یدکی و رفع گرانی در این بازار بسیار ضروری می دانند در واقع به اعتقاد فعالان این حوزه تعامل شبکه توزیع و تولید، لازم و ملزوم یکدیگر بوده و هر چه این ارتباط قوی تر باشد نتایج قابل قبولی  را برای بازار و پاسخ به تقاضای مصرف کنندگان قطعه یدکی به همراه خواهد داشت.

کد خبر 143173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha