عدم پاسخ روشن وزارت صمت به درخواست برگزاری میز پنجم / الزامات و مشکلات جدی قطعه سازان برای تحقق میزهای خودکفایی چیست؟

یک مقام مسئول در انجمن همگن قطعه سازان معتقد است آن چیزی که در جریان میزهای ساخت داخل حائز اهمیت است تصویب و اجرای بسته 10 بندی مشوق های ساخت داخل است چرا که در غیر این صورت نه تنها میز پنجم بلکه چهار میز قبلی ساخت داخل نیز ابتر خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته و در جریان برگزاری اولین نشست کمیته خودرو در سال 1400 ضمن تاکید بر تلاش حداکثری برای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در صنعت خودرو ، خواستار داخلی سازی حداکثری قطعات خودرو به عنوان مهمترین اولویت کاری برنامه کاری خودروسازان شد.

تاکید بر اجرای داخلی سازی در حالی مورد تایید خودروسازان و قطعه سازان است که از سال گذشته قطعه سازان و خودروسازان نسبت به برگزاری میزهای ساخت داخل به خصوص میز پنجم اعلام آمادگی کردند با این حال با وجود برنامه ریزی ها و پی گیری های قطعه سازان و برگزاری آخرین نشست میز پنجم در اسفند سال گذشته، همچنان برگزاری این میز به دلیل عدم پاسخ روشن وزارت صمت به درخواست سازمان گسترش در این ارتباط و از سویی شدت گرفتن بحران کرونا در سال جاری بی نتیجه مانده است.


عدم اجرای مشوق ها گره ای بزرگ در تحقق اهداف میزهای خودکفایی

در همین زمینه مهدی مطلب زاده رئیس کمیته ساخت داخل انجمن همگن قطعه سازی کشور، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با تایید اظهارات وزیر صمت و ضرورت برگزاری میزهای ساخت داخل عنوان کرد: در شرایط خاص اقتصادی و سیاسی کشور میز پنجم برگزار شود یا نه به نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار نیست بلکه آن چیزی که بیش از برگزاری میز پنجم ساخت داخل اهمیت دارد رفع موانع و مشکل قطعه سازان در حوزه نقدینگی و تامین مواد اولیه داخلی و وارداتی و مهمتر از آن آزادسازی پول های بلوکه شده سازندگان است که هر روز به دلیل زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری بر رقم آن نزد خودروسازان افزوده می شود.

به گفته وی، آن چیزی که در جریان میزهای ساخت داخل حائز اهمیت است تصویب و اجرای بسته 10 بندی مشوق های ساخت داخل پیشنهادی انجمن قطعه سازان است در غیر این صورت نه تنها میز پنجم بلکه چهار میز قبلی ساخت داخل نیز ابتر خواهند ماند.

مطلب زاده در عین حال به تلاش های صورت گرفته برای برگزاری میزهای ساخت داخل اشاره و تصریح کرد: از مهر ماه سال 99 خودروسازان و قطعه سازان آماده برگزاری میز پنجم ساخت داخل بودند و این موضوع را نیز اعلام کردند اما متاسفانه در این مدت به دلیل تغییرات در وزارت صمت و انتخاب وزیر جدید برگزاری میز پنجم عملا از اولویت های برنامه های وزارت صمت خارج شد.

 

مهدی مطلب زاده


عواملی که منجر به تاخیر در اجرای میز پنجم شد / پیگیری میزهای ساخت داخل در کمیته خودرو

نایب رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور افزود: پاندمی بیماری کرونا ظرف یک سال گذشته نیز بر جریان میزهای داخلی سازی تاثیر گذاشته و موجب کندی نهضت ساخت داخل شده است با این حال میز چهارم در سال گذشته به دلیل همین شرایط به صورت نیمه مجازی برگزار شد و آخرین نشست در خصوص برگزاری میز پنجم نیز در اسفند 99 با حضور مدیرعامل سازمان گسترش، پیگیری و در این جریان گلایه سازندگان در خصوص تاخیر در میز پنجم و تصمیم نهایی در این زمینه مطرح شد.

مطلب زاده خاطر نشان کرد : پس از آخرین جلسه ساخت داخل ، سازمان گسترش به عنوان متولی صنعت خودرو کشور در نامه ای به وزارت صمت خواستار برگزاری میز پنجم در هفته آخر فروردین 1400 شد اما در این مدت عدم پاسخ وزارت صمت و از سویی بحرانی شدن شیوع کرونا در کشور مانع از برگزاری میز پنجم ساخت داخل تا به امروز شده است.

وی همچنین با اشاره به جلسه هفته گذشته قطعه سازان با معاون وزیر صمت گفت : در این جلسه رئیس سازمان گسترش نیز خواستار پیگیری برای برگزاری هر چه سریعتر میز پنجم شد و همزمان در اولین جلسه کمیته خودرو نیز موضوع میزهای ساخت داخل مطرح و مورد تاکید وزیر قرار گرفته است.


افزایش روز افزون مطالبات قطعه سازان با ادامه قیمت گذاری دستوری / بیش از 40 هزار میلیارد تومان پول قطعه سازان نزد خودروسازان بلوکه شد

وی به برخی پیشرفت های صورت گرفته در چهار میز قبلی ساخت داخل اشاره و خاطر نشان کرد : اگر چه در چهار میز ساخت داخل پیشرفت هایی حاصل شده است اما امروز با توجه به شرایط خاص اقتصادی و سیاسی در کشور که قطعه سازان در تنگنا و شرایط بسیار سختی قرار گرفتند معتقدم بیش برگزاری میز ساخت داخل، آزادسازی پول های بلوکه شده قطعه سازان نزد خودروسازان که رقمی بیش از 40 هزار میلیارد برآورد می شود و حل مشکل قیمت های دستوری که همچنان بر روی فروش هر خودرو موجب ضرر و زیان خودروساز و بالطبع افزایش روز افزون مطالبات قطعه سازان از خودروسازان می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان همگن همچنین به اهمیت رفع موانع بانک ها در ارائه تسهیلات پرداخت و افزود: این شرایط در حالی است که بانک ها در حمایت از تولید قفل شدند و در ارائه تسهیلات بانکی خواستار وثائقی به جزء کارخانه و محل اجرای طرح های تولیدی هستند و اغلب ارائه سند واحدهای مسکونی را جزء وثائق به منظور پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و قطعه سازان قرار دادند.

مطلب زاده تاکید کرد : در چنین جریانی علاوه بر مشکلات گمرکی روند طولانی ثبت سفارش مواد اولیه وارداتی و همچنین تامین مواد اولیه داخلی و ورق های فولادی به معضلی برای قطعه سازان تبدیل شده است.

وی با ابراز تاسف از وجود موانع و مشکلات در سال مانع زدایی ها گفت : متاسفانه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شده است هیچ اقدامی در جهت رفع موانع صورت نمی گیرد و با وجود اینکه خرید مواد اولیه داخلی با قیمت های جهانی است اما فروش خودرو و محصول نهایی با قیمت های دستوری است و در نهایت تولیدکنندگان و سازندگانی که در زنجیره تولید خودرو قرار گرفتند با فشارهای چند جانبه در حال له شدن هستند.

وی بر همین اساس اهمیت اصلی در جریان میز های ساخت داخل را ارائه مشوق های حاکمیتی و مشوق های خودروسازان مطرح کرد و افزود : گرچه دو خودروسازی بزرگ داخلی تلویحا چهار مشوق مربوط به خودروسازان را پذیرفتند اما تاکنون هیچ پاسخی به شش مشوق حاکمیتی داده نشده است.


دستیابی به اهداف تولید در سال 1400 در گرو تغییر سیاست ها و شرایط تولید است / جهش قطعه سازان با رشد بیش از 50 درصدی تولید در سال 99

رئیس کمیته داخل داخل انجمن همگن قطعه سازان علاوه بر لزوم اجرای مشوق ها معتقد است که برگزاری میزهای ساخت داخل امروز ضمن سرمایه گذاری ثابت برای خرید تجهیزات و تکنولوژی وماشین آلات جدید نیازمند سرمایه در گردش جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز است که باید موانع موجود در این مسیر برطرف شود.

به گفته مطلب زاده در میز پنجم ساخت داخل مقرر است حدود 16 مجموعه و 43 قطعه با مشارکت 15 قطعه ساز داخلی سازی شود.

وی در ادامه با توجه به برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو در سال 1400 ، بیان کرد : با این فرمانی که در حال حرکت هستیم تحقق تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال جاری بعید است مگر اینکه سیاست ها و شرایط تولید تغییر کند .

وی با این حال در پایان به رشد تولید خودروسازان در سال گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: در سال 99 اگر چه رشد تولید در خودروسازی کشور به ثبت رسید اما جهش واقعی تولید در صنعت قطعه سازی کشور رخ داد چرا که با کاهش تولید خودروهای مونتاژی در سال 98 و حذف جریان سی کی دی کاری در سال 99 و خروج دو خودرو پرتیراژ داخلی از مدار تولید، قطعه سازان با اهتمام به داخلی سازی و جهش بیش از 50 درصدی تولید سهم مهمی در تامین و رفع نیاز خودروسازان داشتند.
 

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 131534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha