خودروسازان انگیزه ای برای افزایش تولید خودرو ندارند / حذف قرعه کشی خودرو در گرو تحقق برنامه افزایش تولید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت : خودروسازان به رغم برنامه وزارت صمت ،انگیزه ای برای افزایش تولید ندارند چرا که ناگزیر به فروش خودرو زیر قیمت تمام شده هستند.

علی جدی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب افزود: هر چند برنامه وزیر صمت برای افزایش تولید خودرو از اقدامات موثر و مورد خواست کمیسیون صنایع است که می تواند نتایج خوبی را در بازار خودرو داشته باشد اما بر اساس بررسی ها، تحقق همزمان افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو در سال جاری عملا بسیار سخت و دور از ذهن می رسد.

وی با اشاره به تاکید وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه کشی خودرو از سال آینده، اظهار داشت: تحقق وعده رشد تولید خودرو به همراه حذف قرعه کشی و تغییر شیوه قیمت گذاری خودرو از اقداماتی است که اجرای آن به طور همزمان دشوار است به همین دلیل کمیسیون صنایع در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو، تجویز واردات خودرو را در این کمیسیون صنایع دنبال می کند.

جدی تصریح کرد: با این حال هر گونه برنامه ریزی و اقدام موثر وزارت صمت برای افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو خواست نمایندگان و کمیسیون صنایع مجلس نیز است و مسلما اجرای موفق آن موجب رضایت و خرسندی همگان خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین به برخی از بسترهای لازم برای تحقق این اهداف گفت : متاسفانه امروز خودروسازان علی رغم برنامه وزارت صمت ،انگیزه ای برای افزایش تولید ندارند چرا که ناگزیر به فروش خودرو زیر قیمت تمام شده هستند.

جدی با توجه به برنامه تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 بیان کرد : معلوم نیست این میزان تولیدی که وزیر صمت برای سال آینده وعده می دهند با چه انگیزه ای قرار است از سوی شرکتهای خودروساز محقق شود.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به اهداف وزیر در رشد تولید خودرو در امسال و سال آینده بسیار سخت و دشوار خواهد بود ، افزود : اصلاح زنجیره قیمت خودروسازان و کاهش قیمت مواد اولیه با هدف کاهش قیمت خودرو نیز از برنامه هایی است که به دلیل عرضه مواد اولیه در بورس با ابهامات زیادی روبرو است و ملموس به نظر نمی رسد اما حتما وزیر صنعت برای تحقق آن و کاهش قیمت تمام شده خودرو و مدیریت قیمت مواد اولیه در زنجیره تولید برنامه هایی دارند که باید منتظر اجرای آنها بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پایان با تاکید بر اینکه حذف قرعه کشی خودرو بستگی به تحقق افزایش تولید خودرو دارد ، بیان کرد : در صورتی که تولید افزایش پیدا نکند و تقاضای فعلی در بازار وجود داشته باشد به طور قطع حذف قرعه کشی از برنامه فروش خودروسازان به سهولت قابل اجرا نخواهد بود.

کد خبر 135049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha