تویوتا قعرنشین جدول در زمینه ی تلاش برای کاهش آلایندگی

گرینپیس در رتبه بندی خود به تویوتا و استلانتیس [شرکتی که از ادغام فیات کرایسلر با پژوسیتروئن شکل گرفته] رتبه F- - (اف منها منها) را برای تلاش های کربن زدایی داده است که یکی از معیارهای آن خروج موتورهای بنزینی و گازوئیلی از تولید انبوه است.

به گزارش پرشین خودرو، به حداقل رساندن آلاینده های کربنی در زنجیره تأمین و استفاده یا بازاستفاده از فناوری های سبز [دوست دار محیط زیست] برای باتری خودروها هم از معیارهای دیگر ارزیابی این گروه فعال محیط زیستی بوده است. 10 خودروساز برتر جهانی در این رتبه بندی مورد سنجش قرار گرفته اند.

جنرال موتورز هم که بهترین رتبه را به دست آورده به امتیاز C- رسیده که خیلی هم قابل قبول نیست. در رتبه بندی بعدی فولکس با D‌ و رنو با D-‌ در رده های بعدی قرار دارند. بقیه خودروسازان مثل فورد، هوندا،‌ هیوندایی-کیا و غیره امتیاز اف مثبت یا منفی گرفته اند و همان طور که از حرف اف برمی آید، اول کلمه Fail یا Failure‌ است که در حقیقت نمره قبولی به دست نیاورده اند.

آدا کونگ Ada Kong مدیر ارشد کمپین گرینپیس در شرق آسیا است می گوید: «سال گذشته تویوتا پرفروش ترین خودروساز دنیا شد که بالاترین حجم فروش خودرو را به ثبت رساند و در عین حال این شرکت در حفظ قوای محرکه بنزینی درون سوز از همه بیشتر اصرار می ورزد.» کونگ در بیانیه خبری خود این جمله را هم افزوده است: «این غول ژاپنی در دفاع از خودروهای بنزینی صدایش از همه بلندتر است هم در بازار داخل و هم در بازار خارجی».

اما نباید از انصاف دور شد چون درماه سپتامبر تویوتا 1.5 هزار میلیارد ین [معادل 13.2 میلیارد دلار] به طراحی، تولید و گسترش باتری های خودرو و فناوری هیبریدی تا سال 2030 اختصاص داده است.

در گزارش گرینپیس آمده است که: «برخی از خودروسازان ژاپنی مثل تویوتا، اطمینان دارند که فناوری هیبریدی جایگزین مؤثری برای موتورهای بنزینی است. در حالی که در دنیای واقعی برای کاهش آلاینده ها خودروهای هیبریدی به اندازه مورد انتظار خوب نیستند.» اندازه گیری ها هم نشان می دهد که خودروهای هیبریدی که با پریز برق هم شارژ می شوند فقط به اندازه یک سوم در مقایسه با خودروهای بنزینی و گازوئیلی در کاهش آلایندگی مؤثرند.

این ارزیابی و رتبه بندی درست زمانی منتشر شده که رهبران کشورها در گلاسکوی انگلستان در کنفرانس COP26 گرد هم آمده اند که به نوعی ادامه توافق پاریس 2015 و در جهت کاهش دمای زمین به میزان 1.5 درجه سانتیگراد است.

گرینپیس می گوید که از 10 خودروساز برتر دنیا هیچیک پیش از 2035 قصد کنار گذاشتن کامل خودروهای بنزینی را ندارند که در آن صورت برنامه کاهش 1.5 درجه سانتیگرادی درجه حرارت زمین را غیرممکن می کند.

کد خبر 135101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha