جبران هزینه‌های سربار از جیب مردم

نماینده مردم تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی می‌گوید در حال حاضر با وجود اینکه بازار انحصاری در اختیار خودروسازان ایرانی است، این شرکت‌ها با بهانه‌هایی مانند بالابودن هزینه تولید خواستار افزایش قیمت خودرو هستند، حال آنکه باید با اصلاح ساختار خود بهای تولید را کاهش دهند اما بی‌توجه به این اصل مهم درصدد گران کردن خودرو و جبران هزینه‌های سربار خود از جیب مردم هستند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر زیان‌ده بودن تولید خودرو با قیمت‌های کنونی، گفت:در شرایطی که تولیدکننده می‌تواند بدون توجه به ضرورت تناسب عرضه و تقاضا و ارتقا کیفیت و در غیاب رقیب، محصولات خود را با هر کیفیت و قیمتی تولید کرده و به فروش رساند، هیچ تلاشی برای بهبود کیفیت و استاندارسازی قیمت‌ها انجام نخواهد داد، این رویه همان شیوه‌ای است که در صنعت خودرسازی کشور در حال اجرا است.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد افزود: هرچند در اقتصاد قانونی نامرئی به نام عرضه و تقاضا و رقابت آزاد وجود دارد اما در عرصه خودروسازی به دلیل حمایت از خودروی ملی نسبت به این اصل مهم بی‌توجهی شده و تولیدکننده در بازار انحصاری، خودرو را با قیمت و کیفیت سلیقه‌ای تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد بنابراین حمایت از تولید خودرو باید هدفمند باشد.

وی اضافه کرد: اگر به کارشناسان گفته شود که بر تداوم تولید خودروسازان ایرانی با وجود زیان‌ده بودن، تولید خودروی بی‌کیفیت، با قیمت‌ها چند برابر ارزش واقعی و مصرف بنزین بالا بدون برنامه ای برای اصلاح اصرار می‌شود، عقلانیتی وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر خودروسازان علاوه بر خودروسازی به فعالیت‌های دیگری نیز می‌پردازد و در تلاش‌اند، ضرر و زیان ناشی از این فعالیت‌ها را به بهانه بالابودن هزینه تمام شده تولید خودرو از جیب مردم بپزدازند.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به اینکه خودروسازان ایرانی در عرصه‌ای بی‌رقیب، خودروهای بی‌کیفیت را با روش‌های سلیقه‌ای به فروش می‌رسانند، تصریح کرد: با وجود کاهش ارزش پول ملی، با 500 میلیون تومان در کشورهای همسایه می‌توان خودرویی باکیفیت و با امکانات مناسب خریداری کرد حال آنکه با این عدد در داخل کشور، فقط امکان خرید خودروی بی‌کیفیت داخلی فراهم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه از آنجا که مصرف بنزین خودروهای داخلی از خارجی بالاتر بوده و میانگین مصرف روزانه بنزین بیش از استاندارد است، ادامه داد: اصلی‌ترین راه حمایت از تولید داخل، ایجاد رقابت سالم است تا کیفیت تولیدات داخلی با رقابت با کالاهای وارداتی رشد یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با وجود اینکه بازار انحصاری در اختیار خودروسازان ایرانی است، این شرکت‌ها با بهانه‌هایی مانند بالابودن هزینه تولید خواستار افزایش قیمت خودرو هستند، حال آنکه باید با اصلاح ساختار خود بهای تولید را کاهش دهند اما بی‌توجه به این اصل مهم درصدد گران کردن خودرو و جبران هزینه‌های سربار خود از جیب مردم هستند.

کد خبر 135710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha