بررسی تخصصی ماشین شاهین؛ مشخصات فنی، قیمت، امکانات، نقاط ضعف و تصاویر

طراحی ظاهری ماشین شاهین جز بهترین طراحی هایی است که خودروسازان ایرانی تاکنون از خود ارائه دادند و کاری متفاوت از دیگر تولیدات محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازی سایپا در سال ۹۹ از جدیدترین خودرو خود شاهین رونمایی کرد. بررسی ماشین شاهین نشان می‌دهد که خودروسازان ایرانی دست به ابتکاری جدید زده‌اند و از یک پلتفرم جدید (حداقل در مقایسه با سایر محصولات سایپا که از پلتفرم تیبا استفاده می‌کنند) تحت عنوان SP در خودرو خود استفاده کرده‌اند. البته این حرکت خودروسازان ایرانی نتیجه ۶ سال طراحی و بررسی است و ظاهراً قرار است مبدا تمام محصولات شرکت سایپا باشد.

شرکت سایپا قبل از رونمایی در بخش بررسی خودروی شاهین از نظر فنی اعلام کرده بود این خودرو موتور برلیانس سری ۳۰۰ را حمل می‌کند اما پس از آن و در پی تحریم هایی که جدیدا روی خودروسازی ایران اعمال شده، موتور خودرو شاهین به موتور اصلاح شده تیبا در دو نوع توربو و ساده تغییر پیدا کرد.

در  این مقاله بهبررسی خودروی شاهین از نظر طراحی ظاهری، پیشرانه، امکانات رفاهی و ایمنی و وضعیت فروش در بازار خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: مقایسه دقیق ماشین شاهین و تارا

نقد تخصصی ماشین شاهین

نام گذاری خودرو شاهین تحت تاثیر پیشنهاد دکتر غلامرضا کیامرزی که یک پژوهشگر در حوضه پرندگان شکاریست انتخاب شده است. ابتدا قرار بود این ماشین با نام رهام در سال ۹۹ روانه بازار شود اما با پیشنهاد دکتر کیامرزی اسم شاهین به منظور حمایت از گونه های در حال انقراض شاهین ایرانی و حفاظت از آنها انتخاب شد و در تاریخ ۷ اسفند سال ۱۳۹۸ توسط مدیران ارشد سایپا با آن موافقت شد.

اما مهم تر از تغییر اسم، تغییرات اعمال شده در مشخصات فنی خودرو شاهین سایپا است که تحت تاثیر تحریم ها اتفاق افتاده است که  مشکلات جانبی برای این خودرو ایجاد کرده. در ابتدای کار سایپا برنامه داشت خودروی کلاس C مناسب جوانان را با استفاده از پلتفرم H۳۰۰ برلیانس روانه بازار کند، اما به دلیل تحریم‌ها و نبود زیرساخت لازم، نهایتاً به پلتفرم مگا sp۱۰۰ روی آورد. نتیجه این تغییر، رونمایی از خودرویی به نام رهام بود که در سال ۹۹ با هدف حمایت از محیط زیست به شاهین تغییر نام یافت و وارد بازار شد. نسخه‌های دستی G و شاهین اتوماتیک CVT در حال حاضر در بازار موجود هستند و به نظر می‌رسد که شاهین پلاس آپشنال نیز به زودی عرضه خواهد شد.

136140 - بررسی ماشین شاهین؛ بررسی خودروی شاهین

شگفتی سازی تولیدکنندگان ایرانی با طراحی ظاهری شیک خودرو شاهین

مشخصات ظاهری خودروی شاهین جز بهترین طراحی هایی است که خودروسازان ایرانی تاکنون از خود ارائه داده‌اند و کاری متفاوت از دیگر تولیدات محسوب می‌شود. این کار نشان دهنده این مورد است که خودروسازان توان تولید خودرویی مطابق طراحی های خارجی دارند. از مواردی که باید در این قسمت به آن اشاره کرد این مورد است که تمام این طراحی مدیون خلاقیت تیم طراحان سایپا نیست. شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس ۳۰C  داشته و قطعا از طراحی ظاهری سدان چینی در بحث ترسیم شمایل سایپا شاهین الهامات بسیاری گرفته شده است. حتی می‌توان گفت خودرو شاهین فیس‌لیفتی نسبتا زیبا از ولکس سی۳۰ است.

در بررسی خودروی شاهین، از نظر طراحی رخ روبرو شاهد چراغ‌های جلو با طرح سه‌بعدی و جذابی هستیم که مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گرفته و همینطور چراغ‌های دو تکه عقب، به‌جز بخش کوچکی از آن که به نظر می‌رسد به اجبار روی در صندوق قرار داده شده و فرم هندسی نامتناسبی دارد، جذاب و عامه‌پسند است. درواقع طراحان می‌توانستند با اضافه کردن قابلیت روشن شدن این چراغ ها در این بخش به ظاهر خودرو زیبایی ببخشند. به‌طور کلی اما طراحان شاهین موفق شده‌اند طرح بدنه این خودرو را به شیوه‌ای جذاب و معقول و در قالب بدنه‌ای زیبا و چشم‌نواز به مشتریان بازار ایرانی ارائه دهند.

اما این تنها طراحی بیرون ماشین شاهین است. طراحی داخل ماشین شاهین چندان مورد پسند نقد کننده‌ها واقع نشده است. یکی از ایرادات بزرگ طراحی داخلی این خودرو داشبورد آن است که از پلاستیک خشک ساخته شده و مرغوبیت کافی ندارد. با این حال نمی‌توان از زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخلی چشم پوشی کرد. کیفییت متریال کابین داخلی ماشین شاهین نیز چندان مرغوب نیست اما نسبت به سایر محصولات سایپا نظیر کوییک، تیبا و ساینا، باکیفیت‌تر است. البته باید گفت طراحی کنسول میانی به همراه فرم مناسب غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومترشمار پشت آن تقریبا مناسب و زیباست و قابل قبول مشتریان واقع شده است.

در جدول زیر می‌توانید نگاه دقیق‌تری به بررسی ماشین شاهین از نظر خصوصیات ظاهری و ابعاد داشته باشید.

سایپا شاهین

طول

۴۴۴۶ میلی‌متر

عرض

۱۷۷۱ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۹۰ میلی‌متر

فاصله بین دو محور

۲۶۵۰ میلی‌متر

وزن

۱۲۶۰ کیلوگرم

حجم صندوق

۴۲۰ لیتر

سایز رینگ

۱۵ اینچ

بررسی مشخصات فنی ماشین شاهین با موتور توربوشارژ

عکس ماشین شاهین - 136140 - بررسی ماشین شاهین؛ بررسی خودروی شاهین

درست مانند پلتفرم H۳۰۰ که تحریم‌ها برنامه استفاده از آن را به هم ریختند، پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ برلیانس نیز از دسترس سایپا خارج شد تا در نهایت شاهین برود سراغ موتور قدیمی M۱۵ ۸ سوپاپ خانواده تیبا. البته سایپا برای اینکه شاهین به خانواده نوه‌های پراید نپیوندد و تفاوتی نوآورانه با نسل قبلی داشته باشد، از موتور توربوشارژ در این خودرو بهره برد که در عوض قدرت و شتاب، مشکلات فراوانی از جمله استهلاک بالا، صدای آزاردهنده و لگ موتور را برای شاهین به همراه داشت و تبدیل به یک نقطه ضعف شد. در ادامه به بررسی ماشین شاهین، به پیشرانه‌ای که هیکل پرنده تیزپرواز ایرانی را به حرکت درمی‌آورد خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی شاهین

موتور

M۱۵TC  

پیشرانه

۴ سیلندر

سوپاپ

۸

تنفس

توربوشارژ

حجم پیشرانه

۱.۵ لیتر

حداکثر قدرت

۱۱۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۷۸ نیوتن متر

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

شتاب صفر تا صد

۱۴ ثانیه

گنجایش باک

۴۷ لیتر

مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۲ لیتر ترکیبی

گیربکس

۵ سرعته دستی (سرعته CVT در تیپ اتومات)

در نتیجه شاهین سایپا خودرویی است دارای پیشرانه m۱۵ تیبا که با سامانه پرخوران توربوشارژ، مجهز شده است. با بررسی ماشین شاهین متوجه می‌شوید که یک پیشرانه‌ای هشت‌سوپاپ که حجمی ۱.۵ لیتری قدرتمند دارد در آن کار گذاشته شده است که توانی برابر با ۱۸۰ اسب بخار در روز اسب بخار تولید می‌کند.

بررسی ماشین شاهین نشان می‌دهد گشتاور بسیار قابل قبول ۱۶۵ نیوتونی از بهترین قابلیت هایی است که این موتور دارد. تولیدکنندگان خودرو شاهین به طور رسمی اطلاعاتی پیرامون شتاب صفر تا ۱۰۰ شاهین منتشر نکرده اند. اما برخی تست‌های غیررسمی خبر از شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه‌ای این خودرو می‌دهند که تا حدودی نمره قابل قبولی به نظر می‌رسد. میانگین مصرف سوخت سایپا شاهین نیز به طور رسمی اعلام نشده اما این رقم احتمالا چیزی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی خواهد بود.

بسیاری از رانندگان حین بررسی ماشین شاهین و وضعیت شتاب گیری آن، از لگ شتاب جعبه دنده CVT به همراه مشکلات خاص توربوشارژ شاکی هستند. به نظر می‌رسد قدرت کافی برای از جا کندن وزن ۱.۲ تنی این خودرو با سرعت موردانتظار را به نمایش نخواهند گذاشت.

بررسی امکانات خودرو شاهین سایپا

136140 - بررسی ماشین شاهین؛ بررسی خودروی شاهین - عکس خودرو شاهین

بررسی ماشین شاهین سایپا نشان می‌دهد که این ماشین دارای یک سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سامانه مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ و یک کامپیوتر سفری، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، سنسورهای پارک، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، چراغ روشنایی در روز، آینه جانبی تاشونده برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت  ایمبولایزر است. علاوه بر این موارد در کاتالوگ شاهین سایپا سیستم ایمنی قابل قبولی در خودرو ثبت شده است. همچنین وجود ترمزهای ضد قفل مجهز به توزیع الکترونیکی نیرو، ایربگ‌های جلو، هشداردهنده بستن کمربند ایمنی و سیستم کنترل فشار باد تایر در این خودرو امنیت قابل قبولی به این خودرو بخشیده است.

آپشن های شاهین

امکانات ایمنی

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، دو کیسه هوا

امکانات رفاهی

دی‌لایت و اتولایت، رینگ آلیاژی، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی، تریم چرمی کابین، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر ۷ اینچی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف

گویا سایپا، شاهین را برای تست های ایمنی به موسسات اروپایی فرستاد. این حرکت جدیدی از طرف خودروسازان وطنی است؛ چرا که پیش از این شاهد چنین اقدام‌هایی از سوی گروه‌های صنعتی خودروسازی ایرانی نبودیم. این امر سبب شده تا خودرو شاهین در میان رقبا سربلند باشد و توانایی رقابت با برلیانس سری ۳۰۰، دنا پارس توربو، آریو و چری آریزو۵ را داشته باشد. البته هر کدام از این رقبا نیز دارای مزایا و معایبی هستند که قابل بحث است. اما با نقد و بررسی ماشین شاهین و همینطور استقبال مردم از این خودرو متوجه می‌شویم که شاهین توانسته عملکرد خوبی ارائه دهد.

بررسی ماشین شاهین از نظر ایمنی

شاهین یکی از معدود خودروهای ایرانی است که در تست‌های بین المللی شرکت داده شده و خوشبختانه در تست ECE، امتیاز ۳ را به دست آورده است.

تجربه رانندگی خودروی شاهین

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بررسی ماشین شاهین، به خصوص برای کسانی که قصد خرید این خودرو را داشته باشند، اطلاع از تجربه رانندگی با ماشین است. همانطور که اشاره کردیم، متریال کابین در بررسی خودروی شاهین چندان چنگی به دل نمی‌زند اما وجود آپشن‌های حداقلی برای رفاه و فضای نسبتاً وسیع داخل کابین، نیازهای سرنشینان بهتر رفع خواهند شد.

همانطور که انتظار می‌رود، موتور توربوشارژ تجربه رانندگی با شاهین در دورهای بالا را آزاردهنده می‌کند. نفوذ صدای موتور به کابین، لگ سرعت گیربکس CVT و قدرت پایین موتور، باعث می‌شود تا نتوان سواری چندان لذتبخشی از شاهین انتظار داشت.

136140 - بررسی ماشین شاهین؛ بررسی خودروی شاهین - عکس خودرو شاهین

 

قیمت ماشین شاهین سایپا ۱۴۰۳ در بازار آزاد

قیمت ماشین شاهین سایپا ۹۹ در زمانی که قرار نبود چنین تحریم های سخت گیرانه ای بر خودروسازی کشور اعمال شود در نسخه فول خود به زیر ۷۰ میلیون تومان برآورد شده بود و قرار بود این ماشین یک خودرو نیمه لوکس برای اقشار عمومی مردم باشد. ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید قیمت ماشین شاهین GL دنده ای به ۵۹۰ تا ۶۰۷ میلیون تومان می‌رسد. نسخه‌های اتومات این خودرو نیز تا ۷۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شوند.

136140 - بررسی ماشین شاهین؛ بررسی خودروی شاهین - تصاویر خودرو شاهین در خط تولید

مزایا و معایب ماشین شاهین

سایپا شاهین

مزایا

  • کمبود آپشن‌های ایمنی (از جمله ایربگ و کروز کنترل)
  • طراحی موزون و تقریباً اسپرت

معایب

  • استهلاک بالای موتور توربوشارژ
  • استفاده از موتور ۸ سوپاپ
  • ورود صدای موتور به کابین در دور بالا

برای دریافت کاتالوگ ماشین شاهین کلیک کنید.

جمع بندی

در انتهای بررسی ماشین شاهین می‌توانیم آینده نسبتاً روشنی برای این خودرو متصور باشیم. به عنوان یکی از محصولات نمادین صنعت خودروسازی ایران، شاهین با برخورداری از ویژگی‌هایی همچون طراحی مدرن و دینامیک، استفاده از آپشن‌های حداقلی رفاه، موتور توربوشارژ و کارایی قابل قبول گیربکس (صرف نظر از مشکلات گزارش شده) توانسته است به یکی از محبوب‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران تبدیل شود. این خودرو به دلیل استفاده از آلیاژ اروپایی در بدنه، موفق به دریافت امتیاز متوسط در تست ECE نیز شده است که آن را به محکم ترین ماشین ایرانی (در مقایسه با خودروهایی مانند تارا) تبدیل می‌کند.

شاهین با داشتن فضای داخلی راحت و مجهز به امکانات ارگونومیک، توانایی ایجاد تجربه‌ای لذت‌بخش برای راننده و سرنشینان خود را فراهم می‌کند که اگر مشکلات یاد شده را فاکتور بگیریم، عملکردش قابل قبول خواهد بود. همچنین، کارایی بالای این خودرو در مصرف سوخت نیز از مزیت‌های قابل توجه آن است، که باعث می‌شود تا هزینه‌های نگهداری و اجرایی آن برای مالکان بهبود یابد.

به طور کلی، شاهین با ترکیبی مناسب از ظاهر زیبا، عملکرد برتر و امکانات مدرن، به عنوان یک گزینه جذاب و کارآمد در بازار خودروهای ایرانی مطرح شده است و همچنان به دلیل ارائه به‌روزرسانی‌های مداوم و بهبودات، جایگاه خود را در این بازار حفظ می‌کند. ‌

کد خبر 136140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha