کد خبر 145158
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
مقایسه دقیق ماشین شاهین و تارا

در این گزارش از پرشین خودرو، به مقایسه ماشین شاهین و تارا می‌پردازیم تا با نگاهی بی‌طرفانه، دقیق و موشکافانه به تفاوت‌ها در طراحی، عملکرد و انتظاری که از هر خودرو می‌توانید داشته باشید، پی ببرید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تورمی که خیال پایین آمدن ندارد، تحریم‌هایی که ایرانیان را از خودروهای کلاس جهانی محروم کرده‌اند و قیمتی که روز به روز بیشتر سر به فلک می‌کشد. همه دست به دست هم داده‌اند تا خودروسازان داخلی بکوشند اتومبیلی در شأن ایران و ایرانی راهی بازار کنند. حضور مخلوقات ایران خودرو و سایپا یعنی ماشین تارا و شاهین که خواب‌های بزرگی برایشان دیده شده، این اقتضا را ایجاد می‌کند که به مقایسه ماشین شاهین و تارا بپردازیم.

بررسی تفاوت خودرو تارا و شاهین، حرکت‌هایی که برای دستیابی به استانداردها در این دو خودرو زده شده و میزان موفقیت در این راستا را مشخص خواهد کرد. قیمت اعلام شده برای نسخه‎‌های اتوماتیک و دستی هردو خودرو، تقریباً در یک سطح با یکدیگر قرار دارند و از همین جهت می‌توان آنها را رقیب مستقیم یکدیگر در بازار دانست.

در این گزارش از پرشین خودرو، به بررسی فرق ماشین های شاهین و تارا می‌پردازیم تا با نگاهی بی‌طرفانه، دقیق و موشکافانه به تفاوت‌ها در طراحی، عملکرد و انتظاری که از هر خودرو می‌توانید داشته باشید، پی ببرید.

پرده اول مقایسه ماشین شاهین و تارا: پلتفرم

برای مقایسه ماشین شاهین و تارا، از اساسی‌ترین قسمت یعنی پلتفرم خودروها شروع می‌کنیم. هردو خودرو متعلق به سگمنت سدان شهری هستند و تفاوت طول آنها چیزی حدود ۱۰ سانتیمتر است. سایپا برنامه داشت تا خودروی جوان پسند و کلاس C خود را با پلتفرم H۳۰۰ برلیانس راهی بازار کند، اما تحریم‌ها و نبود بیس کار باعث شد تا در نهایت پلتفرم مگا sp۱۰۰ را به کار بگیرد. نتیجه، رونمایی از خودرویی به نام رهام بود که در سال ۹۹ به بهانه حمایت از محیط زیست، به شاهین تغییر نام داد و وارد بازار شد.

از سوی دیگر بعد از امضای برجام، ایران خودرو تصمیم داشت با همکاری شرکای فرانسوی محصولات دورگه جدیدی با برند پژو را راهی بازار کند که پژو ۲۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۰۸ بخشی از این لیست بودند. اما بدقولی فرانسه و تحریم‌های متعاقب در نهایت دست ایران خودرو را بست و پرونده با عرضه چند نمونه وارداتی به ۳۰۱ بسته شد. بخت با ایران خودرو یار بود که توافق در ارتباط با استفاده از پلتفرم ۳۰۱ صورت گرفت و این گونه، طی حرکتی در راستای ایرانیزه سازی خودرو، تارا متولد شد. این ماشین ابتدا با کد k۱۳۲ رونمایی و سپس با نام پارسی تارا عرضه شد.

تا همین لحظه تیپ‌های متعددی برای هردو خودرو عرضه شده‌اند که باید منتظر ماند و دید نسخه‌های بعدی چند مرده حلاج خواهند بود. نسخه‌های G دنده‌ای و شاهین اتوماتیک CVT فعلاً در بازار موجود هستند و گویا شاهین پلاس آپشنال نیز به زودی عرضه خواهد شد. ایران خودرو نیز در خانواده تارا تیپ‌های V۱ و V۳ را با گیربکس دستی ۵ سرعته و V۲ و V۴ را ۶ سرعته اتوماتیک راهی بازار کرده است. (اگر مایلید با یکی از جدیدترین تیپ‌های این خودرو آشنا شوید، بد نیست سری به گزارش بررسی خصوصیات تارا V۱P دستی بزنید.)

بیشتر بخوانید: بررسی تخصصی ماشین شاهین

برای درک تفاوت شاهین و تارا از لحاظ ابعاد، نگاهی به جدول زیر بیندازید.

ایکو تارا

سایپا شاهین

طول

۴۵۱۹ میلی‌متر

۴۴۴۶ میلی‌متر

عرض

۱۹۵۳ میلی‌متر

۱۷۷۱ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۶۶ میلی‌متر

۱۴۹۰ میلی‌متر

فاصله بین دو محور

۲۶۵۲ میلی‌متر

۲۶۵۰ میلی‌متر

وزن

۱۱۷۰ کیلوگرم

۱۲۶۰ کیلوگرم

حجم صندوق

۶۴۰ لیتر

۴۲۰ لیتر

سایز رینگ

۱۵ اینچ

۱۵ اینچ

پرده دوم تفاوت خودرو تارا و شاهین: طراحی ظاهری

برسیم به چشمگیرترین جنبه مقایسه ماشین شاهین و تارا، یعنی طراحی این دو خودرو. مشخص است که دیزاینرهای ایرانی خیال داشته‌اند چهره‌ای جوان پسند، حدوداً عضلانی (به ویژه درمورد تارا) و تا حدی الهام گرفته (بخوانید اسکی رفته) از طراحی خودروهای مطرح غول‌های اروپایی تحویل بدهند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تفاوت های تارا دنده اتومات و تارا گیربکس دستی

تفاوت خودرو تارا و شاهین در طراحی خارجی

145158 - مقایسه ماشین شاهین و تارا؛ تفاوت خودرو تارا و شاهین؛ فرق ماشین های شاهین و تارا

145158 - مقایسه ماشین شاهین و تارا؛ تفاوت خودرو تارا و شاهین؛ فرق ماشین های شاهین و تارا

شاهین در نوع خودش یکی از زیباترین خودروهای نیمه لوکس ایرانی شناخته می‌شود، اما اعتبار طراحی آن را نمی‌توانیم تمام و کمال به طراحان سایپا تقدیم کنیم. اگر شناختی از خودروی فولکس واگن C۳۰ داشته باشید، دلیل امر را متوجه خواهید شد. به هر صورت، در طراحی ظاهر خارجی شاهین ساختاری نسبتاً هماهنگ در نمای جلو، جانب و عقب خودرو شاهد هستیم. خطوط بدنه معقولانه پیاده شده‌اند و انحنای شاهین، رضایت خریدارانی که به دنبال رخ اسپرت هستند را جلب می‌کند.

از سوی دیگر در دیزاین تارا با ملغمه‌ای از ساختار جعبه‌ای، دیزاین‌های چندضلعی عجیب و خطوط نابجا روبرو هستیم که گویی عجولانه سرهم بندی شده است. کوشیده شده تا نمای روبرویی تارا چهره‌ای تهاجمی داشته باشد اما هرچه به سمت عقب خودرو حرکت می‌کنیم، جنبه عضلانی خودرو جایش را به طراحی بی‌حس و حال یک سدان کلاسیک می‌دهد. در خودروهای تارا حتی خبری از رینگ آلومینیومی هم نیست که پرستیژ بهتری به این خودرو ببخشد.

ایران خودرو کوشیده تا در تیپ V۴ تارا با تغییر گرافیک چراغ‌های عقب اندکی از این مشکل بکاهد اما این حرکت باعث نمی‌شود تا در مقایسه ماشین شاهین و تارا، امتیازی به تارا برسد.

فرق ماشین های شاهین و تارا در طراحی داخلی

145158 - مقایسه ماشین شاهین و تارا؛ تفاوت خودرو تارا و شاهین؛ فرق ماشین های شاهین و تارا

145158 - مقایسه ماشین شاهین و تارا؛ تفاوت خودرو تارا و شاهین؛ فرق ماشین های شاهین و تارا

تا زمانی که برای مقایسه ماشین شاهین و تارا بیرون خودرو  هستیم، امیدواریم که عنوان پرچمداری ایران خودرو و سایپا زیبنده این دو محصول باشد. اما وارد کابین که می‌شویم اندکی از امیدمان کور می‌شود. در کابین شاهین، دیزاینی خشک و قدیمی را شاهد هستیم که استفاده از متریال ضعیف، داستان را بغرنج‌تر کرده است. در کنسول وسط نوآوری خاصی دیده نمی‌شود و دکمه‌های بالابر شیشه همچنان روی رودری‌ها قرار دارند.

شاید در این مرحله، تارا حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. نه که بگوییم کیفیت مرسدس بنز را دارد؛ طراحی کابین تارا هم اسکی رفته از سیتروئن C۳ XR با پلتفرم پژو ۳۰۱ است. استفاده از فرمان D-cut به همراه دکمه‌های کنترل، طراحی بهتر داشبورد و استفاده از متریالی که گرید بالاتری در مقایسه با شاهین دارد، امتیاز این مرحله را به تارا می‌دهد.

پرده سوم فرق ماشین های شاهین و تارا: پیشرانه

اساسی‌ترین تفاوت‌ها در مقایسه ماشین شاهین و تارا، در پیشرانه این دو خودرو مشاهده می‌شود. قبل از اینکه بررسی فرق موتور شاهین و تارا را شروع کنیم، به جدول مشخصات فنی شاهین و تارا نگاهی بیندازید.

مشخصات فنی تارا

مشخصات فنی شاهین

موتور

TU۵ پلاس

M۱۵TC  

پیشرانه

۴ سیلندر

۴ سیلندر

سوپاپ

۱۶

۸

تنفس

طبیعی

توربوشارژ

حجم پیشرانه

۱.۶ لیتر

۱.۵ لیتر

حداکثر قدرت

۱۱۳ اسب بخار

۱۱۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۴۴ نیوتن متر

۱۷۸ نیوتن متر

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

شتاب صفر تا صد

۱۱.۵ ثانیه

۱۴ ثانیه

گنجایش باک

۵۰ لیتر

۴۷ لیتر

مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۱ لیتر ترکیبی

۷.۲ لیتر ترکیبی

گیربکس

۵ سرعته دستی (۶ سرعته در تیپ اتومات)

۵ سرعته دستی ( سرعته CVT در تیپ اتومات)

درست مانند پلتفرم H۳۰۰ که تحریم‌ها برنامه استفاده از آن را به هم ریختند، پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ برلیانس نیز از دسترس سایپا خارج شد تا در نهایت شاهین برود سراغ موتور قدیمی M۱۵ ۸ سوپاپ خانواده تیبا. البته سایپا برای اینکه شاهین به خانواده نوه‌های پراید نپیوندد و تفاوتی نوآورانه با نسل قبلی داشته باشد، از موتور توربوشارژ در این خودرو بهره برد که در عوض قدرت و شتاب، مشکلات فراوانی از جمله استهلاک بالا، صدای آزاردهنده و لگ موتور را برای شاهین به همراه داشت و تبدیل به یک نقطه ضعف شد.

145158 - مقایسه ماشین شاهین و تارا؛ تفاوت خودرو تارا و شاهین؛ فرق ماشین های شاهین و تارا

145158 - مقایسه ماشین شاهین و تارا؛ تفاوت خودرو تارا و شاهین؛ فرق ماشین های شاهین و تارا

از سوی دیگر، ایران خودرو در تارا از موتور قدیمی‌ و به قولاً کم استهلاکش که TU۵ قدیمی باشد، بهره برده است که با وجود ۱۶ سوپاپ و دستکاری‌هایی در سیستم آن (مانند افزودن امکان زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVTi)، به قدرت و تورک بیشتر از شاهین مجهز است. این پیشرانه در مقایسه با موتور شاهین، عملکرد و شتاب بهتری به تارا بخشیده و چهره ناجورش را تا حدی جبران می‌کند.

انتقال قدرت هردو خودرو در تیپ‌های دستی، توسط گیربکس ۵ سرعته به محور جلو منتقل می‌شود. در مقایسه ماشین شاهین و تارا اتوماتیک نیز در نهایت برتری با تارا خواهد بود، چون لگ شتاب جعبه دنده CVT به همراه مشکلات خاص توربوشارژ، شتاب شاهین را بالاتر از تارا نگه خواهند داشت و قدرت کافی برای از جا کندن وزن ۱.۲ تنی این خودرو با سرعت موردانتظار را به نمایش نخواهند گذاشت.

مصرف سوخت شاهین و تارا

یکی از مهم‌ترین موارد تفاوت خودرو تارا و شاهین، به نوع موتورهای مورد استفاده در این دو خودرو مربوط می‌شود. همانطور که اشاره شد،  شاهین از موتور توربوشارژ بهره می‌برد که فارغ از مشکلات سروکله زدن و ورود صدای موتور در دورهای بالا به کابین، نسبت به بنزین کم کیفیت نیز حساس است و سرعت استهلاک موتور خودرو را بالا می‌برد.

طبق اطلاعات کاتالوگی، مقایسه ماشین شاهین و تارا نتایج تقریباً مشابهی دربر دارد. مصرف سوخت تارا دستی در ۱۰۰ کیلومتر، چیزی حدود ۷.۱ لیتر اعلام شده و این عدد برای شاهین دنده‌ای، ۷.۲ است. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در عمل، هردو خودرو مصرف ترکیبی سوخت بالاتری نسبت به این اعداد داشته باشند که با توجه به معیار مصرف سوخت جهانی، متوسط رو به بالاست.

پرده آخر مقایسه ماشین شاهین و تارا: آپشن‌ها

فرق ماشین های شاهین و تارا از نظر مجموعه آپشن‌ها نیز تا حدودی کفه شاهین را سنگین می‌کند. سایپا گزینه‌های رفاهی نسبتاً متعددتری را در امکانات رفاهی شاهین در مقایسه با امکانات رفاهی تارا درنظر گرفته است. امکاناتی از جمله دو ایربگ (صندلی شاگرد و راننده)، فرمان برقی، آینه جانبی برقی، رینگ آلومینیومی و سانروف، حس کاربری بهتری را در شاهین به وجود آورده‌اند.

با این حال شاهین از امکاناتی مانند کنترل کشش و پایداری تقریباً استاندارد، کروز کنترل و دوربین دید عقب محروم مانده است. از نظر آپشن‌های ایمنی می‌توان در مقایسه ماشین شاهین و تارا، محصول ایران خودرو را برتر دانست.

در جدول زیر می‌توانید درک بهتری از تفاوت خودرو تارا و شاهین از نظر آپشن‌ها داشته باشید.

آپشن های تارا

آپشن های شاهین

امکانات ایمنی

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، دو کیسه هوا

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، دو کیسه هوا

امکانات رفاهی

دی‌لایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی، سیستم صوتی به همراه ۴ بلندگو و نمایشگر ۷ اینچی، سیستم تهویه دیجیتال با تنظیم دستی، آینه جانبی تنظیم شونده برقی

دی‌لایت و اتولایت، رینگ آلیاژی، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی، تریم چرمی کابین، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر ۷ اینچی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف

ایمنی شاهین در برابر ایمنی تارا

بحث به سطح ایمنی شاهین در برابر تارا که می‌رسد، باید به نتایج تست‌های تصادف استناد کنیم. گفته می‌شود که هردو خودرو در تست تصادف بین المللی شرکت داده شده‌اند و شاهین رتبه ۳ ECE را به دست آورده اما هنوز خبری از نتایج تست تصادف تارا در دست نیست. با این وجود نمی‌توان حکم نهایی را به ضرر تارا صادر کرد چون همانطور که اشاره کردیم، تارا به آپشن‌های ایمنی استاندارد جهانی مجهز شده که در شاهین اثری از آنها دیده نمی‌شود.

در نتیجه می‌توانیم بگوییم که تفاوت خودرو تارا و شاهین تا حدودی یر به یر می‌شود؛ یکی نتایج تست تصادفش منتشر نشده و دیگری محروم از امکانات ایمنی مانده. اگر به دنبال خودرویی ایمن می‌گردید، فرق ماشین های شاهین و تارا از لحاظ پاسداری از جان و مال شما زیاد توفیری نمی‌کند.

تفاوت تجربه رانندگی با شاهین و تارا

بعد از ایمنی شاهین در مقابل ایمنی تارا، نوبت به کیفیت تجربه رانندگی با هریک از این دو خودرو می‌رسد. ارگونومی داخلی هردو خودرو با توجه به کیفیت رو به پایین متریال، حداقل نیازهای راننده را برطرف می‌کند و فضای پا و سر قابل تحمل است. در این میان شاهین با ارائه فضایی اندک وسیع‌تر داخل کابین، راحتی بیشتری برای سرنشینان به همراه دارد.

استفاده از موتور تنفس طبیعی، تجربه رانندگی با تارا را کم صدا نموده است. سیستم تعلیق تارای ایران خودرو نیز در خیابان‌های شهری قابل تحمل خواهد بود اما در جاده‌ها و مسیرهای ناهموار ممکن است کوبش‌های آزاردهنده به کابین و تق تق مشکل آفرین باشد.

همانطور که انتظار می‌رود، موتور توربوشارژ تجربه رانندگی با شاهین در دورهای بالا را آزاردهنده می‌کند. نفوذ صدای موتور به کابین، لگ سرعت گیربکس CVT و قدرت پایین موتور، باعث می‌شود تا نتوان سواری چندان لذتبخشی از شاهین انتظار داشت.

بررسی معایب و مزایای شاهین و تارا

ایکو تارا

سایپا شاهین

مزایا

  • ایمنی نسبتاً استاندارد
  • آپشن‌های قابل قبول
  • فضای بزرگ کابین و صندوق
  • خدمات گسترده
  • کمبود آپشن‌های ایمنی (از جمله ایربگ و کروز کنترل)
  • طراحی موزون و تقریباً اسپرت

معایب

  • حذف ایربگ‌های جانبی
  • نبود آپشن‌هایی از جمله دوربین عقب و سانروف
  • طراحی ناهماهنگ بدنه
  • استهلاک بالای موتور توربوشارژ
  • استفاده از موتور ۸ سوپاپ
  • ورود صدای موتور به کابین در دور بالا

جمع بندی

با مقایسه ماشین شاهین و تارا، احتمالاً تا اینجا پی برده‌اید که هیچ یک از این دو خودرو انتظاری که از یک ماشین ایمن با آپشن‌های ایمنی و رفاهی متنوع، قدرت موتور بالا و تجربه رانندگی بهینه دارید، برآورده نخواهند کرد. تفاوت خودرو تارا و شاهین حتی با خودروهای کلاس بالاتر در داخل کشور مانند دنا پلاس قابل مقایسه نیست.

هردو خودروساز ایرانی وعده‌هایی برای بهسازی تیپ‎‌های بعدی این دو خودرو داده‌اند که سخنان سایپا برای استفاده از موتور ME۱۶ در شاهین پلاس بخشی از آنهاست. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا بهبودی در فرق ماشین های شاهین و تارا حاصل خواهد شد و نتیجه تست تصادف تارا بالاخره اعلام می‌شود یا خیر.

با توجه به قیمت تقریباً مشابه این دو خودرو با اختلاف قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان، پیشنهاد می‌کنیم تجدیدنظر کنید و با اندکی سرمایه گذاری بیشتر برای خرید خودرو، می‌توانید سراغ گزینه‌های بهتری بروید.

کد خبر 145158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha