کاهش ادامه‌دار کاهش فروش خودرو با بحران کمبود تراشه/روند افزایشی قیمت خودرو در سال 2022

شرکت تحقیقاتی و مشاوره ای کاکس اتومتیو پیش بینی کرده است که بازگشت صنعت خودرو به وضع عادی خیلی کند صورت می پذیرد و در بهترین حالت تعداد فروش خودروها در آمریکا از 14.9 میلیون دستگاه در سال 2021 به حدود 16 میلیون دستگاه در سال 2022 خواهد رسید.

به گزارش پرشین خودرو، تحلیل گران صنعت خودرو، در خوش بینانه ترین حالت، بازگشت ملایم و کُند به حالت عادی را پیش بینی می کنند و حتی برخی احتمال تشدید بحران را هم مطرح می کنند اما به احتمال زیاد خریداران خودرو در سال جاری میلادی باید انتظار بالا رفتن قیمت ها و کمبود خودروهای مدنظرشان در نمایندگی ها را در نظر داشته باشند.

دیو گاردنر قائم مقام عملیات ملی هوندای آمریکا می گوید: «بر اساس آن چه امروز می دانیم، حتی رسیدن به آمار فروش سال گذشته هم دشوار و چالشی است.»

درست موقعی که در سال 2020 اقتصاد در حال بازگشت به حالت عادی بود و تقاضای خرید خودرو بالا رفته بود، صنعت خودروی جهانی با کمبود شدید و بحرانی تراشه های نیمه هادی رو به رو شده که مهمترین آثار آن توقف های مکرر خطوط تولید در خودروسازان جهانی بود.

شرکت تحقیقاتی و مشاوره ای کاکس اتومتیو پیش بینی کرده است که بازگشت صنعت خودرو به وضع عادی خیلی کند صورت می پذیرد و در بهترین حالت تعداد فروش خودروها در آمریکا از 14.9 میلیون دستگاه در سال 2021 به حدود 16 میلیون دستگاه در سال 2022 خواهد رسید. پیش بینی شرکت تحقیقاتی آی.اچ.اس مارکیت محتاطانه تر است و انتظار دارد که تعداد فروش خودرو در سال 2022 به رقم 15.5 میلیون دستگاه برسد. همه این پیش بینی ها در بهترین حالت هم از تعداد فروش قبل از شیوع ویروس کرونا پایین تر است. در سال 2019 آمریکایی ها 17.1 میلیون دستگاه خودروی نو سواری،‌وانت و کراس اُور خریداری کرده اند.

در همین اثنا،‌ تیم تحقیقاتی خودرویی از بانک آمریکا پژوهش جدیدی را منتشر کرده و در آن در مورد «ویرانی تقاضا» هشدار داده است.

تحلیل گران بانک آمریکا در نتایج این پژوهش نوشته اند: «از نگاه ما، بزرگترین ریسک برای پیش بینی های حجم فروش ما این است که اعتماد مصرف کنندگان به سلامت محیط اقتصادی در سطح کلان همچنان نامعین باقی مانده است.»

به طور کلی، در پیش بینی اکثر این مؤسسه ها و شرکت های تحقیقاتی، کمبود به تدریج در سال 2022 فروکش خواهد کرد اما همچنان نگرانی از وقفه های شدید در زنجیره تأمین برخی از مواد اولیه مثل لاستیک، پلاستیک، فوم و حتی فولاد به قوت خود باقی است. وال استریت هم نگرانی هایی را در خصوص افزایش بهره و تورم مطرح کرده است.

 

بازار خودرو



استفانی برینلی از تحلیل گران ارشد ای.اچ.اس مارکیت می گوید: «به جز موارد استثنا که خریداران از تورم و افزایش نرخ بهره به وحشت بیفتند، به طور کلی تقاضا به طور چشمگیری از عرضه پیشی می گیرد.» از نظر او افت فروش این بار به خاطر شیوع کرونا و کمبود تراشه به طور کلی ماهیت آن با دوران رکود بزرگ و افت های شدید دوره های گذشته فرق دارد. برینلی می گوید این بار افت فروش به خاطر کاهش در عرضه است. این بار مازاد تقاضا در بازار حدود 3 میلیون دستگاه خودرو در بازار آمریکا است که امسال به بازار برمی گردند و به دنبال خودروهای مورد نیاز خود می گردند.

شرایط و موقعیت هوندا امسال به خوبی وخامت اوضاع را نشان می دهد. در ابتدای سال 2022 نمایندگی های هوندا کمتر از 20 هزار دستگاه در پارکینگ های خود خودرو برای عرضه به مشتری داشتند. پارسال همین موقع این رقم 320 هزار دستگاه بود. بر اساس پژوهش های موتور اینتلیجنس، انبار نمایندگی های خودرو در آمریکا در سال 2022 فقط 1.04 میلیون دستگاه خودرو داشت در حالی که در سال قبل از آن 3.4 میلیون دستگاه بود.

اگر خودروسازان بتوانند بر کمبود تراشه فائق بیایند، بدون تردید پا را روی پدال گاز گذاشته و با حداکثر ظرفیت در شیفت های اضافه تولید خواهند کرد تا خود را به تقاضای موجود در بازار برسانند. اما گاردنر می گوید هوندا به زحمت بتواند خود را برساند. برینلی می گوید این وضعیت برای سایر خودروسازان هم صادق است.

این وضعیت، در حال تغییر مدل نرمال کسب و کار است. به طور سنتی و از گذشته آمریکایی ها عادت داشته اند که به نمایندگی خودرو مراجعه کنند و سوئیچ خودرو را گرفته و با خودرو به خانه برگردند. اما حالا باید چند ماهی منتظر بمانند تا خودروی آنها را تحویل دهند. در ضمن مردم بیشتر از گذشته به خرید آنلاین رو آورده اند و حال درخواست های آنها متناسب با بودجه ای که دارند، بهتر در خطوط تولید خودروسازان اعمال شده و شخصی سازی می شود.

برای نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش، کاهش انبارداری هزینه های نگهداری را برای آنها کاهش داده است و دریافت تقاضای آنلاین مشتری، بهتر می تواند امکانات خودرو را به بودجه مشتری نزدیک کند.

در سال گذشته وضعیت به وجود آمده موجب شد، مشوق هایی که خودروسازان برای خرید خودرو برای مشتری قائل می شوند به نصف برسد. در ماه دسامبر سال 2021 بهترین رقم مشوق خودروسازی ها برای خرید خودرو 1900 دلار بود. افزایش شدید قیمت خودرو در سالی که گذشت، در عمل همین میزان مشوق را هم کمرنگ یا حتی بی اثر کرد. در سال 2021 بر اساس گزارش کلی بلوبوک متوسط قیمت خودرو در بازار آمریکا به 47,077 دلار رسید؛ یعنی بیش از 10 هزار دلار بالاتر از متوسط قیمت پیش از شیوع کرونا.

گاردنر می گوید: «فکر کنید به دو سال پیش. کمتر کسی بود که اصطلاح ام.اس.آر.پی را شنیده باشد. حداقل رایج نشده بود. اما حالا شروع خرید یک خودرو با همین اصطلاح آغاز می شود. مصرف کنندگان خودرو متوسط قیمت خودرو را به خاطر گرایش بیشتر به شاسی بلندها و کراس اُورها بالا برده اند. حالا هم آپشن ها و امکانات داخل کابین است که متوسط قیمت خودروها را بالا می کشد.»

اما یک مقوله دیگر هم باب شده که باعث نگرانی تحلیل گران صنعت خودرو و برنامه ریزان این صنعت است. موضوعی که به ADM‌ یا additional dealer markups معروف شده و معنی آن هزینه اضافی نمایندگی است که برای خودروهای محبوب مثل اف-150 لایتنینگ مترتب است. برخی از نمایندگی های آمریکا، 10 هزار دلار برای رزرو این خودروی محبوب فورد از مشتریان می گیرند تا آنها را زودتر به خودروهایشان برسانند.

قوانین فرانشیز در آمریکا توانایی خودروسازان برای نفوذ یا کنترل نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش را محدود می کند. البته خودروسازان هم اهرم هایی برای جریمه یا مجازات نمایندگی هایی را دارند که طمع بیش از حد داشته باشند. برای مثال می توانند خودروهای کمتری به این نمایندگی ها اختصاص دهند.

بر اساس نتایج تحقیق بانک آمریکا هر چقدر تعداد خودروهای پارکینگ نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش بالاتر برود بازگشت به حالت عادی هم تسریع می شود. با این حال خریداران خودرو در آمریکا باید خود را برای افزایش قیمت های خودرو در سال 2022 آماده کنند.

منبع: nbcnews.com

کد خبر 136623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha