دولت بر صنعت خودرو امپراطوری می کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس امپراطوری دولت بر صنعت خودرو و عزل و نصب های خلق الساعه را آفتی برای صنعت خودرو می داند و معتقد است تا زمانی که خودروسازی به بخش خصوصی واگذار نشود و رقابت و برنامه ریزی دقیقی در این صنعت شکل نگیرد، ارتقای کیفیت در صنعت خودرو عملی نخواهد شد.

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: تذکراتی که مقام معظم رهبری در خصوص کیفیت پایین خودروها و نارضایتی مشتریان مطرح کردند از مواردی است که هم مجلس در حوزه قانون گذاری و نظارت و هم دولت در حوزه اجرا باید به آن توجه کنند و خواست رهبری را که در واقع برخواسته از نیاز جامعه است را اجابت کنند.

وی تاکید کرد: همان طور که رهبری فرمودند متاسفانه خودروهای داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیست و علی رغم همه فشارها و تلاش هایی که مجلس داشته که مربوط به دیروز و امروز هم نیست و سالهاست نمایندگان ملت در مورد کیفیت خودروهای داخلی انتقادهایی را مطرح می کنند همچنان مشکل کیفیت در تولیدات خودروسازان وجود دارد.

تقاضای بالا و حفظ تیراژ عامل بی توجهی به کیفیت خودروها

حسینی قطب آبادی گفت: به نظر می رسد یکی از دلایلی که موجب کم توجهی به کیفیت خودروهای داخلی شده تقاضا بالای بازار و حفظ تیراژ دستوری است، متاسفانه در سالهای اخیر شاهدیم که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای در کشور تبدیل شده و بسیاری خودرو را محلی برای سرمایه گذاری قرار دادند چنانچه بخشی از افزایش قیمت ها در بازار به همین دلیل رخ داده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین دولتی بودن خودروسازان و مدیریت دولت بر این صنعت را عامل اصلی وضع موجود در خودروسازی کشور دانست و تاکید کرد: با وجود اینکه دولت سهم زیادی در دو شرکت بزرگ خودروسازی ندارد اما شاهدیم که همه تصمیمات در رده های مدیریتی و عزل و نصب ها از سطوح بالا تا پایین و مباحثی مانند جذب نیرو و قیمت گذاری با دولت است و وزارت صمت در این جریان امپراطوری می کند.

حسینی قطب آبادی بیان کرد: البته در ماههای اخیر و با حضور دکتر فاطمی امین در راس وزارت صمت مجلس به خصوص کمیسیون صنایع جلسات مختلفی را با وزارت صمت داشته است و در این راستا طرحی ارائه و برنامه ای در حال تدوین است که دولت هر چه سریعتر از مالکیت در صنعت خودرو کنار برود و سهام خود را به بخش خصوصی دارای اهلیت واگذار کند.

به گفته وی برنامه وزیر صمت برای واگذاری سهام دولت در شرکتهای خودروسازی برنامه دراز مدتی است و مجلس انتظار دارد که برنامه کوتاه مدتی در این زمینه ارائه شود زیرا تا زمانی که خودروسازی به بخش خصوصی واگذار نشود و رقابت پذیری و برنامه ریزی دقیقی در این صنعت شکل نگیرد، ارتقای کیفیت در صنعت خودرو عملی نخواهد شد.

کیفیت مناسب تولیدات خودروسازان بخش خصوصی

وی تصریح کرد: باید لاجرم دست دولت از صنعت خودرو کوتاه شود در غیر این صورت هم خواست رهبری و هم مطالبه مجلس و نمایندگان ملت در حوزه ارتقای کیفی خودروسازان بر زمین خواهند ماند.

نماینده شهربابک در خانه ملت در همین ارتباط به کیفیت مطلوب تولیدات در بخش خصوصی اشاره و خاطر نشان کرد: امروز خودروهایی که در گروه بهمن و کرمان موتور تولید و یا حتی مونتاژ می شوند از کیفیت بسیار بهتر و رضایت مندی بیشتر مشتریان برخوردار است چنانچه تمایل به خرید تولیدات بخش خصوصی موجب عزم خودروسازان خصوصی برای افزایش کیفیت و ارائه خدمات بهتر به مشتریان شده است.

عزل و نصب های خلق الساعه افت صنعت خودرو کشور

حسینی قطب آبادی در ادامه بی ثباتی در مدیریت و تصمیمات خلق الساعه و باند بازی ها در حوزه های مختلف به خصوص صنعت خودرو را افتی برای صنعت خودرو ذکر کرد و افزود: متاسفانه عزل و نصب های آنی و خلق الساعه و عمر کوتاه مدیران مسلما آسیبی برای صنعت خودرو و مانع جدی در مسیر توسعه صنعت خودروسازی کشور است.

وی در پایان اظهار داشت: امید است با حساسیت مقام معظم رهبری و تذکرات ایشان و همچنین تدابیری که کمیسیون صنایع اندیشیده و جلسات مستمر و کمیته ای که در این راستا بین کمیسیون صنایع و وزارت صمت شکل گرفته است به زودی نتایج مثبت این تعاملات و برنامه ریزی برای مردم روشن شود و شاهد اتفاقات خوبی در حوزه توسعه کمی و کیفی در صنعت خودرو باشیم.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha